Operativa grupper vid undervisning

Av José Bleger

Föreläsning given 1961 på Asociación Argentina de Psicología y Psicoterapia de Grupo. En sammanfattning av föreläsningen har publicerats i Revista de Psicología y Psicoterapia de Grupo, 1, 2, 1961. I stencilerad form har den använts av undervisare på Facultad de Medicina de Montevideo och Escuela de Psicología de La Habana.

Den operativa gruppen är – i enlighet med hur metodens upphovsman, Enrique Pichon-Rivière definierade den – ”en samling personer med ett gemensamt mål”, vilket man söker uppnå genom att fungera (”operera”) som ett team. Teamets struktur uppnås endast medan man ”opererar”; en stor del av den operativa gruppens arbete består, kortfattat uttryckt, i att lära sig fungera som ett team.

Inom undervisningens område utbildar sig gruppen i att lära och detta uppnår man endast medan man lär, det vill säga medan man ”opererar”.

Den operativa gruppen har målsättningar, problem, resurser och konflikter, vilka bör studeras och uppmärksammas av gruppen själv allteftersom de framträder; undersökningen av dem utförs i relation till uppgiften och utifrån de mål man föresatt sig.

Genom sin aktivitet träder personerna – bortom den blott tekniska anknytning som finns till den uppgift som ska utföras – in i bestämda relationer till varandra och till saker; detta komplex av subjektiva element och relationer utgör den mest specifika mänskliga faktorn i ovannämnda aktivitet.

Vid undervisning arbetar den operativa gruppen med ett givet studieområde, men medan detta sker ”utbildar” man sig avseende den mänskliga faktorns (se ovan) olika aspekter. Även om gruppen konkret ägnar sig åt en uppgift, så spelar den mänskliga faktorn en mycket viktig roll i och med att den utgör ”alla instruments instrument”. Det finns inget instrument som fungerar utan människa. Vi håller inte med om den gamla - så vitt spridda - illusionen att en uppgift utförs bättre, när man utesluter de så kallade subjektiva faktorerna, och endast betraktar uppgiften ”objektivt”; tvärtom understryker och hävdar vi att den högsta graden av effektivitet (operativ i praktiken ...) i en uppgift uppnås när man systematiskt inbegriper hela människan i uppgiften. Å andra sidan gör vi med detta (synsätt/övers.anm.) inte något annat än accepterar vad som faktiskt sker: vi inbegriper den mänskliga varelsen i teorin och det operativa hanterandet av uppgiften eftersom hon i realiteten redan är inkluderad. Men detta inkluderande är ”av-alienerande” på så sätt att helheten integreras och att människan därigenom inte uppslukas (alieneras) av uppgiften och tingen. I människans värld uppnås störst objektivitet genom att den mänskliga varelsen (inklusive de subjektiva faktorerna) inkluderas; med andra ord att man tar saker och ting som de kommer i syfte att förstå dem och i fortsättningen kunna möta dem på bättre sätt.

Det är inte så att ovanstående betraktelser på något sätt faller utanför vårt tema; ty bland samhällets distanserande instrument intar undervisningen och hur den i allmänhet ser ut en framträdande roll, avhumaniserad och avhumaniserande som den är.

I nedanstående framställning baserar jag mig på ”Rosario-erfarenheten”, erfarenheter från operativa grupper inom Escuela Privada de Psiquiatría (som nu varit igång sedan tre år tillbaka) och erfarenheter från olika fakulteters lärosäten (E. Pichon-Rivière: Técnica de los grupos operativos /De operativa gruppernas teknik/, Acta Neuropsiquiátrica Argentina, 6, p. 32, 1960).

Utan att strikt följa nedanstående ordningsföljd kommer jag att söka ta upp och avhandla följande frågor: a) hur sker undervisningen i operativa grupper; b) varför sker det på detta sätt; c) vad är det man därigenom får för erfarenheter och d) vad kan mer generellt sägas om undervisningen utifrån denna erfarenhet med operativa grupper.

Undervisning eller lärande

Handlar det om lärogrupper eller undervisningsgrupper? I realiteten handlar det om både-och, vilket är något fundamentalt i nedanstående framställning. Undervisning och lärande utgör oskiljaktiga dialektiska steg, integrerade i en enda process i ständig rörelse; men inte endast genom det faktum att när någon lär, så måste det finnas någon annan som undervisar, utan också i kraft av principen att man inte kan undervisa på ett bra sätt så länge man inte själv lär i samma undervisningsuppgift. Denna interaktionsprocess bör fås att bli helt verksam vid användning av operativa grupper.

I traditionella framställningar (av undervisning/övers.anm.) finns en person eller grupp (en nivå/status) som undervisar och en annan som lär. Denna åtskillnad bör upphävas. Ett sådant upphävande medför dock med nödvändighet ångest beroende på att man förändrar och överger en beteendestereotypi. Hos oss människor utgör normerna i realiteten beteenden och varje beteende är alltid en roll; upprätthållande och upprepning – i rituell form – av samma beteenden och normer medför fördelen att man inte behöver möta förändringar eller nya företeelser och på så sätt undviks ångest. Priset för denna säkerhet och detta lugn är emellertid att undervisning och lärande blockeras och att de (som instrument) omvandlas till att bli raka motsatsen till vad de bör vara: de blir istället ett medel för alienering av människan som varelse.

Själva formulerandet av ett behov att koppla samman undervisning och lärande i ett arbetslag innebär hot om stereotypers brytande och uppkomst av ångest. Samma sak inträffar när man introducerar förändringar i stereotypiserade föreläsningsklasser och på kurser där ”allt redan fungerar bra” och man ständigt upprepar samma sak. Denna reaktion implicerar en blockering, en sannskyldig learning-neuros, som samtidigt inverkar som störning i elevernas lärande. Det är dock svårt att föreställa sig hur undervisning i operativa grupper skulle kunna genomföras utan att den person, som lär ut, träder in i samma dialektiska process som eleverna; utan att man ”dynamiserar” och relativiserar rollerna samt utan att möjligheten till ömsesidig undervisning och lärande breddas. Undervisarkåren är rädd för nedbrytande av status och ett därpå följande kaos; i sådan mening är det nödvändigt att analysera rädslan för att stå ”naken” och utan status inför eleven, vilken då framträder i hela sin vidd som ett sannskyldigt förföljande objekt. Man bör skapa medvetenhet om att det bästa försvaret är att lära känna det man ska lära ut samt vara ärlig i sin värdering av vad man kan och inte kan. En kulminationspunkt i denna process är det ögonblick när den undervisande kan säga ”jag vet inte” och - i och med detta – medge att han eller hon faktiskt inte känner till ett visst ämne eller område. Det här momentet är mycket viktigt, ty det implicerar bland annat ett övergivande av en omnipotent attityd i ens interpersonella relationer, utforskning och lärande samt att man placerar in sig som människa i förhållande till andra människor och tar saker och ting för vad de är.

Till nivån ”jag vet inte” når man i och med möjligheten till problematisering och att man förfogar över nödvändiga instrument för att lösa de problem som väcks. Jag försvarar inte eller söker här värva anhängare av okunskap; jag betonar emellertid behovet av att placera saker och ting inom det mänskligas gränser och understryker därigenom möjligheten till större integration och fullödighet vad uppgiften beträffar. Den idealiserade bilden av en omnipotent och allvetande lärare stör lärandet hos i första hand läraren själv. Det viktigaste inom varje kunskapsområde är nämligen inte att förfoga över fullständig information, utan över instrument för att lösa de problem som uppenbarar sig inom området ifråga; den som ser sig som innehavare av fullständig information har uttömt sina möjligheter att lära och undervisa på ett verkligt fruktbart sätt.

Vid undervisning och lärande i operativa grupper handlar det inte bara om att förmedla information, utan även om att gruppens medlemmar inkorporerar och förbättrar utforskningsinstrumenten, något som är möjligt endast om den som lär ut redan tillgodogjort sig detta för egen del. Vad jag vill understryka är att det viktigaste inom ett vetenskapligt område inte består i att ackumulera kunskaper man tillgodogjort sig, utan att kunna hantera dessa kunskaper som verktyg att såväl utforska verkligheten som handla däri. Det är stor skillnad mellan den kunskap som är ackumulerad och den som används; förstnämnda förfrämligar (även den lärde), medan sistnämnda berikar uppgiften och människan som varelse. För att i viss mening anknyta till Montesquieu kan man upprepa vad denne sade om att det inte är samma sak att fylla huvuden som att forma dem. Och ännu mindre att forma många då ju var och en har sitt eget.

Det finns ingen människa som inte kan lära ut något; om inte annat så på grund av det enkla faktum att hon besitter viss erfarenhet av livet. Klargöras skall här dessutom att det inte bara handlar om att lära sig i den enkla meningen att inhämta explicit information, utan om att omvandla varje beteende och erfarenhet, relation eller görande till undervisning och lärande. ”Lärande” och ”undervisning” hänger så tätt samman i de operativa grupper, som ägnar sig åt detta tema, att man ofta använt sig av en neologism, vilken först uppträdde som en lapsus och i sig integrerar bägge termerna: ”enseñaje” (som är en hopdragning av enseñanza=undervisning och aprendizaje=lärande; i svensk tappning skulle det bli något i stil med ”lärovisning”).

En operativ grupps samordnare bör, som ansvarig för en operativt organiserad undervisning, arbeta – eller snarare ”med-arbeta” eller ”medtänka” (som Enrique Pichon-Rivière uttrycker det) - ihop med eleverna, alternativt med samtliga medarbetare. När den här tanken formulerades i en operativ grupp (i en undervisning riktad till medarbetare) hävdade somliga att om man arbetade på det sättet riskerade man att de, som var mottagare av undervisningen, skulle bibringas föreställningen att det finns saker vi (som undervisare) inte har kunskap om. Och svaret blev att detta är sant samt att de studerande gör rätt i att tänka så; vidare att vi själva måste medge att det stämmer.

Att organisera undervisningen i operativa grupper kräver att man ”plockar isär” och bryter ett stort antal stereotypier, vilka upprepar sig och fungerar som försvar mot ångest, men som också paralyserar undervisandets och lärandets dialektiska process. Man bör inte ge näring åt någon falsk bild vare sig det gäller lärare eller elever; vidare måste man förmedla information utifrån det läge den studerande befinner sig i och inte undvika att presentera fakta som kan vara tvivelaktiga, motsägelsefulla eller tveksamma.

En stor del av det (didaktiskt betingade) underlättande eller förenklande – häri inkluderas en stor del av texterna – som äger rum, delar ut kunskapsinformationen som ”förtuggad föda” och tjänar syftet att fylla huvuden, men inte forma dem. Å andra sidan är edukativa och pedagogiska system institutioner, som utformas i samhällsklassernas kamp för sina intressen; och antikverade undervisningsmetoder utgör blockerande och kontrollerande instrument som – sett i detta perspektiv – till fullo fyller sina politiska, sociala och ideologiska syften.

Och hur förmedlar man då instrument för problematisering och utforskning till de studerande? Det finns bara ett sätt att göra det och det är genom att använda dem; förvandla de studerande från passiva mottagare till medarbetare i de resultat man kommer fram till; uppnå att de använder och ”tar ansvar” för sin potentiella förmåga som mänsklig varelse. Uttryckt i andra termer: man måste se till att skapa energi och dynamik vad avser förmåga hos såväl studerande som undervisare.

Gruppundervisning

Den operativa tekniken vid undervisning modifierar avsevärt undervisningens organisation och administration; likaså de mål man önskar uppnå. I första hand problematiserar den operativa tekniken själva undervisningen och bidrar till ett explicitgörande av de svårigheter och konflikter, som stör eller förvränger den.

Den operativa tekniken är ett arbetsinstrument och inte ett universalmedel, som löser alla problem, något som för övrigt vore utopiskt att tänka sig. Varje slags vetenskaplig information måste kunna omvandlas och inkorporeras för att kunna fungera som operativt verktyg; på inga villkor bör man tendera till simpel kunskapsackumulation.

Det här förfaringssättet leder till att innehållet i program eller ämnen systematiseras på annat sätt än det traditionella. Man antar vanligtvis att det är sådant, som redan är bestyrkt och ”kondenserat”, som bör läras ut. Arbetet med operativa grupper har tvärtom lett oss fram till övertygelsen att man bör utgå från det aktuella och närvarande samt att bearbetning av en vetenskaps hela historia bör utgå från detta. Man bör dölja varken ofullständigheter eller tvivel och inte heller täcka över sådant med improvisationer.

Den institution, där undervisningen ges, bör i sin helhet organiseras som verktyg för undervisning och samtidigt – i radikal mening – vara föremål för ständig problematisering. Existerande konflikter av institutionellt slag genomtränger i implicit form undervisningen och uppträder som störningar i denna. Konflikter, som inte gjorts explicita eller lösts på den institutionella organisationsnivån, kanaliseras till underliggande nivåer på så sätt att den studerande blir till ett slags mottagare över vilken konflikterna återfaller eller inverkar.

Allt medan undervisningen i operativa grupper pågår bör man såväl studera och undersöka själva undervisningen som problematisera alla former av kunskap och verktyg. I denna – och varje slags – mening är ett fritt klimat oundgängligt.

I den operativa undervisningen bör man sträva i riktning mot det okända och att utforska sådant som ännu inte är tillräckligt belyst. Om det finns ett grundläggande rättesnöre att hålla sig till, så är det att bryta upp stereotypier på alla nivåer eller plan de än må visa sig. Stereotypi är ett läroämnenas fördärv.

Inom vetenskapen gör man framsteg inte bara genom att finna lösningar, utan också genom att – som något grundläggande – skapa nya problem; och det är nödvändigt att lära sig att inte vara rädd för att framkalla sådana. I den handlingen lär sig den studerande genom egen direkt medverkan att såväl problematisera som använda verktyg för att finna lösningar och formulera möjliga lösningsvägar.

Vad är att lära?

Termen ”lära” är i mycket sammanflätad med ”intellektualism” varigenom processen att lära uppfattas som liktydig med den intellektuella operationen att ackumulera information. En annan i viss utsträckning korrekt definition översätter ”lärande” till ett reduktionistiskt språk och hävdar att det utgör en - via erfarenheter - modifiering av nervsystemet. Vi föredrar uppfattningen att ”lärande” utgör en mer eller mindre permanent förändring av beteendemönster, varvid ”beteende” förstås som en mänsklig varelses samtliga förändringar oavsett inom vilket område de än må framträda; i sådan mening kan ett lärande existera oavsett att man inte intellektuellt förmår formulera det. Men lärande kan också röra sig om ett rent intellektuellt ”konstgrepp” i stil med en formel där allt reduceras till just denna. Då handlar det om dissociering i tänkandet och det är något mycket vanligt förekommande när det gäller vardagens löpande sysslor.

Den operativa tekniken implicerar alltså (att man har) en realistisk uppfattning om processens totalitet; denna uppfattning ”instrumenteras” via tekniken och berikas i sin tur genom de resultat som uppnås när sistnämnda (teknik) tillämpas. Vi strävar efter att inkorporera eller assimilera all information som instrument för att lära mer, fortsätta skapa och lösa problem inom det vetenskapliga fält eller tema som är aktuellt.


Människan i lärandet

Den traditionella undervisningens ideologiska förvrängningar har idag gått så pass långt att det är nödvändigt att återinlemma människan i det lärande från vilket hon blivit marginaliserad i namn av en föregiven objektivitet. Det är en banal sanning att det inte finns något lärande utan att en mänsklig varelse är inblandad. I praktiken har man dock ignorerat detta i sina handlingar – som om målet i realiteten inte vore att människan skulle skaffa sig instrument för att utvecklas, utan att hon istället skulle göras till ett avhumaniserat och alienerat instrument; som om det inte bara rörde sig om att behärska objekt med kunskap, utan också om att dominera och kontrollera mänskliga varelser med hjälp av inlärning och undervisning.

Människan är som varelse helt och hållet inbegripen i vadhelst hon ger sig i kast med på så sätt att när hon står inför en uppgift hon inte kan lösa uppstår samtidigt en psykologisk spänning eller konflikt – och när hon sedan finner lösningen på problemet eller uppgiften har hon samtidigt löst upp en psykologisk spänning eller konflikt. Den kunskap man uppnår om ett objekt är samtidigt inget annat än ett beteende hos människan som varelse. När man ”opererar” gentemot ett objekt är man inte bara upptagen med att förändra detta, utan man håller också på med att förändra sig själv som subjekt och omvänt; och bådadera äger rum samtidigt. Man kan varken ”operera” bortom objektets reella möjligheter eller bortom subjektets reella och momentana möjligheter; och subjektets psykologiska möjligheter är lika reella och objektiva som objektets.

Varje hinder, brist eller störning i lärandet är därigenom samtidigt ett hinder, en brist eller störning i individens (subjektets) personlighet, och alla störningar i personligheten (neuroser, psykoser, karaktäropatier, perversioner) är – vice versa – störningar i lärandet. Den psykoanalytiska behandlingen söker bryta dessa beteendestereotypier samt på nytt öppna och möjliggöra ett lärande och – således – en rektifiering av vad som tidigare uppnåtts. Därigenom finns inte längre någon essentiell skillnad mellan lärande och terapeutiskt i de operativa gruppernas teori och teknik. Den befintliga skillnaden utgörs endast av den explicita uppgift gruppen föresätter sig att utföra. En operativ grupp, som lyckats konstituera sig som ett lärande team, har implicit uppnått viss rektifiering av stereotypiserade förbindelser och, således, viss grad av terapeutisk effekt.

Det här innebär absolut inte att varje typ av uppgift som utförs under vilket slags förutsättningar som helst skulle vara terapeutisk; inte heller räcker det med att sätta en sjuk person att arbeta – individuellt eller i grupp – för att denne ska bli frisk. I stor utsträckning har de fel, som vidhäftar många former av arbetsterapi, sitt ursprung i ovannämnda uppfattning att arbete (i sig) skulle bota. Arbetet är i sig en abstraktion, som vare sig botar eller gör sjuk; det som botar och berikar personligheten alternativt gör sjuk är de mänskliga eller omänskliga förutsättningar – det slags förbindelser eller interpersonella relationer – som gäller medan man arbetar.

Den operativa gruppen söker uppnå en optimal förbindelse, som kan berika personlighet och uppgift samt rektifiera stereotypiserade och störda mönster. I anslutning härtill bör också tilläggas att en ”simpel” stereotypisering eller blockering av lärandet i sig – och detta skäl räcker – utgör en (neurotisk eller psykotisk) störning av beteendet.

Återupprättande av spiralen och brytandet av stereotypier är sammantaget de skeenden den operativa gruppens samordnare bör ”övervaka”; i den utsträckning så sker kommer dissociationer allteftersom att lösas upp. En av de dissociationer vi redan tagit i beaktande är subjekt-objekt som dialektiskt par; en annan viktig dissociation är den som ofta sker mellan teori och praktik, mellan information och tillämplighet; eller mellan det man kan eller säger och det man verkligen gör. I detta sakernas tillstånd kan dissociationerna (i lärandet och/eller neurotiska störningar) nå alarmerande proportioner och man kan stöta på allt ifrån encyklopediska kunskapsmängder - parat med praktisk tafflighet - till okunnighet vad gäller information och samtidigt stor praktisk skicklighet och ”klinisk blick”. I bägge dessa fall blir såväl uppgift som människa avförmänskligade. Uppgift och människa berikas via praxis och detta är något vi bör uppnå i gruppen genom att bryta alla de sätt dissociation mellan teori och praktik - inklusive den (så frekventa) mellan ideologi och handling – kan yttra sig på. Samtliga ovanstående utgör inte endast störningar vad gäller uppgiften, utan samtidigt också dissociationer i personligheten - och genom att bryta dem uppnår vi dubbel effekt.

Fastän man kan använda - och använder - operativ teknik i terapigrupper är undervisningsgrupperna inte direkt terapeutiska, utan detta finns implicerat i lärouppgiften; varje lärande och utbildning, som är väl genomfört, är också alltid implicit terapeutiskt. Att behöva ta till specifika terapeutiska procedurer är däremot tecken på att man hanterat den operativa tekniken dåligt genom att väcka och tvinga fram ångest, som går utöver vad gruppens egna emergenter indikerar och bortom vad man i implicit form kan bearbeta i sin lärandeuppgift.

Pedagogiska metoder har alltid inneburit en strävan efter att på adekvata sätt forma och modifiera den studerandes personlighet. Detta är nu något som möjliggjorts via de operativa teknikerna; och förvirring avseende vad som är terapi och vad som är undervisning har inte med dessa tekniker att göra, utan med pedagoger, vilka sökt det de fruktat att finna och fruktar det som de har funnit.


Tänkande och lärande

Tänkande utgör lärandets ”axel” och i de operativa grupperna intervenerar man aktivt i tänkandet när spiralen etableras. Det finns ett lärande – eller del av ett sådant – som uteslutande äger rum inom det kroppsliga området (exempelvis att lära sig skriva maskin eller att cykla); här bör en komplettering ske genom att det man gjort eller lärt på kroppslig nivå förs över till tänkandets plan.

En stor andel av arbetet inom vår industriella kultur utförs uteslutande inom kroppens område (det gäller såväl arbetaren som yrkeshantverkaren), något som underlättar eller orsakar dissociering mellan det man gör och det man tänker medan man gör. Ett gott lärande kräver att denna dissociation elimineras varav följer att uppgiften berikas genom det man tänker och att man tänker på vad man gör.

Om man skulle fråga oss om vi tänker skulle vi samtliga svara jakande; vi skulle till och med uppfatta frågan som påträngande, uppenbar eller absurd. Emellertid är det så att mycket av det som benämns ”tänkande” endast utgör en stereotyp ”ond” cirkel. Andra gånger – eller ihop med ovannämnda – kallar man dissociering från uppgiften ”att tänka”; ett tänkande, som varken föregår eller följer på en handling, utan ersätter den. Alla dessa förvrängda former av tänkande är inte endast psykologiska beteenden med sina individuella drivkrafter, utan i grunden också kulturella mönster och del av den rådande samhällsekonomiska organisationens ytstruktur. En del av denna ideologiska arsenal består av den formella logik, som fragmenterar och ”elementariserar” tankeprocessen. Den (tankeprocessen/övers.anm.) är alltid en dialektisk process; den formella logiken är inte ett skapande tänkande, utan stereotypi och kontroll av tänkandet. Det spontana utgörs av det dialektiska tänkandet, vilket begränsas och trycks ned av det formella tänkandet; med sistnämnda tänker man i realiteten inte, utan kritiserar och kontrollerar det dialektiska tänkandet till den grad att detta till och med blockeras. Att bryta den blockeringen medför – som vi längre fram kommer att se – förvirring och splittring. Det är dock en nödvändig väg att gå för att kunna återupprätta ett dialektiskt tänkande. I förbigående kan vi också nämna att inte alla som talar om dialektik verkligen tillämpar en sådan samt att ett formellt rigidt tänkande ofta samexisterar med ett verbalt försvar av dialektiken.

För att kunna tänka är det nödvändigt att ha nått en nivå där det är möjligt att medge och tolerera ett visst mått av ångest, som framkallas av spiralens framträdande med åtföljande öppning av möjligheter och förlust av stereotypier (det vill säga säkra och fixa kontroller). ”Att tänka” är med andra ord jämförligt med att överge en trygghetsram och se sig utlämnad åt en mängd möjligheter. I tänkandet är objektet alltid lika med subjektet och man kan inte (som subjekt) ”förflytta” objektet utan att ”förflytta” och problematisera sig själv; i rädslan för att tänka finns inkluderat fruktan för uppleva ångest och förvirring samt att bli kvar i detta tillstånd utan att kunna ta sig ur det. Ångest och förvirring är å sin sida oundvikligt i tänkandets och – således – lärandets process.

En av den operativa gruppens största fördelar är den möjlighet den erbjuder att lära sig handla, tänka och fantisera fritt; att erkänna det nära samband och den omärkliga övergång som finns mellan att ana, att föreställa sig, att tänka och att postulera vetenskapliga hypoteser. Här finns en mycket vanligt förekommande skräck för att bli vansinnig eller tappa kontrollen över tankar och fantasi ( ”la loca de la casa”; ung. ”att förlora sig i en fantasivärld”). Men i avsaknad av fantasi och föreställningsförmåga finns inget skapande tänkande. Och vad beträffar föreställning och fantasi överstiger verkligheten allt vad människan förmår (föreställa sig/övers.anm.). Gruppen måste hjälpas åt med att bearbeta denna fruktan för vansinne och kontrollförlust; undervisas i att tillåta sig leka med tänkande och uppgift samt finna nöje däri. Den mest ideala situationen är när ens arbete överensstämmer med ens hobby i sådan mening att sistnämnda samtidigt utgör källa till förnöjelse. Emellertid är rädsla och lidande paradoxalt nog moment av den skapande processen, och lättare att acceptera än ögonblick av lust när man tänker och arbetar.

Ett mycket frekvent problem i de operativa grupperna är att det uppträder skuldkänslor för att man tänker, något som läggs till övriga hinder. Och när man väl lyckats få gruppen att utan skuldkänslor acceptera det lustfyllda i att tänka och arbeta, måste man ta itu med problem som har att göra med (egna) skuldkänslor, vilka bottnar i att man undervisar i att tänka och att detta i sin tur framkallar lust och tillfredsställelse. Det finns ingen större tillfredsställelse vid undervisning än att lära ut att tänka, att agera i överensstämmelse med hur man tänker och att tänka utifrån hur man handlar under tiden man handlar.

Men att tänka är inte riskfritt, inte heller att få till stånd ett tänkande. Kom ihåg Sokrates och hans öde; jämför honom med hans anklagare Méleto, Anito och Licón vilka representerade tradition och stereotypi.

Bachelard hävdade att man alltid tänker mot någon; här skulle kunna tilläggas att man också tänker med någon och för någon eller något. I realiteten samexisterar och alternerar alla dessa förbindelser som moment i en och samma process; en process som, emellertid, kan störas eller paralyseras i någon av dessa (förbindelser/övers.anm.). Något mycket ofta förekommande är personer som bara kan tänka mot någon annan och mot vad den andre tänker; i sådana fall märker man att om personen ifråga inte fortsätter på samma sätt uppstår förvirring. Denna undviks däremot så länge den andre kan tillskrivas rollen som ens egen motsats.

Vid undervisning i operativa grupper bör man också beakta det nödvändiga i att tänkandet sker med terminologisk och teknisk stringens; vid behov bör man också inbegripa semantisk analys för att den verbala kommunikationen i minsta möjliga utsträckning ska låta sig lånas till att bli ”farkost” för missförstånd.

I gruppen fungerar lärandeprocessen som en sannskyldig mayeutik, men inte i sådan mening att det handlar om att ur var och en plocka fram vad som finns i det inre, utan om att gruppen skapar sina mål och upptäckter via aktivering av det som varje mänsklig varelse bär med sig av rikedom och erfarenhet - även om detta utgörs av endast det enkla faktum att hon lever.

Gruppens medlemmar lär sig inte bara att tänka. Spiralens öppnande möjliggör att man lär sig observera och lyssna, relatera egna åsikter till andras, se att andra tänker annorlunda samt formulera hypoteser som en teamuppgift i. Sammantaget med detta lär sig också gruppmedlemmarna att läsa och studera. Något, som mycket ofta kan observeras inom professionella miljöer, är att den studerande eller professionelle med intresse för sin uppgift har en tendens att endast inhämta information; att alltså ”sätta i sig” en stor mängd böcker och tidskrifter, vilka betraktas på ett endast ytligt sätt, eftersom det viktiga för honom eller henne uteslutande består i att uppfånga det nya och samla på sig litteratur och information. Den operativa gruppen däremot uppmuntrar till tänkande under läsningen och som det viktigaste med denna på så sätt att den används till produktiv dialog och inte blir till något stereotypiserat eller blockerande (Vad gäller detta se Ortega y Gassets artikel i Diógenes Nr 28). Härigenom kan man ”meditera” över en enda kärnfull artikel i flera veckor.

För att gruppen ska förmå genomföra allt detta bör dess samordnare dels på ett grundläggande sätt kunna hantera stereotypier och genomföra analys av gruppens referentiella scheman, dels se till att bibehålla en optimal ångestnivå. Man behöver inte göra något för att etablera den dialektiska tankeprocessen i och med att denna är spontan; däremot finns det mycket att göra när det handlar om att avlägsna barriärer och blockeringar, vilka hindrar den från att fungera.

Referentiellt schema

Det referentiella schemat är den ”sammantagna mängd erfarenheter, kunskaper och affekter utifrån vilka en individ tänker och handlar”. Schemat utgör ett dynamiskt resultat av den ”kristalliserade” stora mängd (i personligheten organiserade och strukturerade) erfarenheter, vilka återspeglar en viss struktur i den yttre världen; det är detta sammantaget som utgör bakgrund till hur individen (subjektet) tänker och agerar i världen.

En operativ grupps taktik bör orienteras i riktning mot revidering av det referentiella schemat, vilket bör vara föremål för ständig utforskning. Om man saknar ett adekvat referentiellt schema kommer olika fenomen att förbli oupptäckta; för att det behövliga referentiella schemat ska kunna formas är det dock oundgängligt att såväl upprätthålla kontakt som samspela med utforskningsobjektet.

När ett fenomen upptäcks skapar man medvetet ett referentiellt schema för att kunna varsebli det. För att man ska nå dithän bör det dock ha förelegat en lång föregående erfarenhet av objektet varigenom subjektet i progressiv och gradvis form impregnerats av objektet fram tills det ögonblick då ett dialektiskt språng äger rum och det referentiella schemat görs medvetet. Men inte endast det medvetna referentiella schemat är viktigt, utan även alla de omedvetna eller dissocierade komponenter i schemat, som spelar in och – utan att vara kända – förvränger eller blockerar lärandet. I lagom proportioner utgör det referentiella schemat den rationella kunskapens och vetenskapliga uppgiftens a priori irrationella. Schemats revidering i den operativa gruppen vidgar de rationella möjligheterna, innefattar utforskning av kunskapens vardagskällor och således också reorganisering och rationellt tillvaratagande av sistnämnda i den vetenskapliga uppgiften genom ett accepterande av att vetenskaplig och vardaglig kunskap hänger samman.

På samma sätt som att ett referentiellt schema av dynamisk och flexibel karaktär är nödvändig förutsättning för lärande, förvandlas det stereotypiserade schemat till en barriär.

Utforskning av det referentiella schemat utgör metoden för att bryta stereotypier; schemat utforskas och förändras dock endast genom att komma till användning. Den operativa gruppens teknik bör sträva efter att gruppens medlemmar deltar frivilligt och spontant, att de därvid bidrar med sina referentiella scheman och sätter dem på prov i en mer vidsträckt verklighet (bortom stereotypins, autismens eller narcissimens gränser) samt att medvetenhet vinns (om dessa referentiella scheman/övers. anm.) med åtföljande rektifiering. Å andra sidan handlar det inte om att förändringen av det referentiella schemat ska bli till något förutbestämt; det handlar inte heller om att få tillgång till ett redan färdigstrukturerat schema. I sin optimala form består lärandet i grund och botten av att göra ständig revidering av schemat möjlig utifrån varje situations erfarenheter såväl i som utanför gruppen. Det handlar med andra ord om att lära sig vidmakthålla ett formbart, icke-stereotypt schema som instrument, vilket allteftersom korrigeras, skapas, modifieras och förbättras.

Det referentiella schemat utgör, sammantaget, en bestämd enhetlig integrering av värld (omgivning) och (mänsklig) kropp; med schemat hålls spänningar under kontroll samt hejdas nya situationers eller företeelsers traumatiska ”inbrytningar”. Vid revidering av det referentiella schemat utgör värdering av ångestnivån en viktig faktor.

I den operativa gruppen konstruerar man undan för undan ett gruppsligt referentiellt schema. I realiteten är det detta som möjliggör att gruppen fungerar som ett enhetligt och sammanhängande team. Det innebär inte att alla tänker lika, vilket ytterst vore raka motsatsen till vad vi önskar av en operativ grupp. I dialektisk mening innebär inte ”enhetlighet” exkludering av motsatser, utan tvärtom; ”enhetlighet” inkluderar och implicerar i sig förekomsten av motsatser. Häri ligger en operativ grupps verkliga enhetlighet. Optimalt är när det finns maximal heterogenitet i gruppens sammansättning och maximal homogenitet vad gäller uppgiften.

Det referentiella schemat är alltid en (integrerande) del av ideologierna, vilka – ofelbart och alltid – gör sitt inträde i såväl den operativa gruppen som i varje uppgift av undervisnings- och lärokaraktär. Man måste se till att varje medlem använder sig av sin ideologi, vilket är det bästa sättet att undersöka och revidera densamma; det rör sig inte om att försvara den via en teoretisk utläggning, utan om att låta den komma till användning. Då kommer svårigheter och dissociationer likaväl som motsatser och samexisterande - varandra uteslutande - ideologier eller icke-integrerade segment att framträda. Ideologin integreras och försvaras genom att man ”opererar” med den - inte genom att prata om den. När vi resonerar på detta sätt inkluderar vi alla slags ideologier: politiska, vetenskapliga, sociala, ekonomiska, religiösa etc likaväl som sådana, som specifikt hör hemma inom vissa vetenskapliga områden: psykiatri, psykologi etc.

I denna den operativa gruppens uppgift söker man lösa upp en mycket vanligt förekommande omständighet: nämligen det mångtydiga i att element från motsatta ideologier samexisterar på ett ointegrerat sätt. Vi bör sträva efter att ideologin blir till ett verktyg för människan, inte att människan omvandlas till verktyg för ideologin. Det handlar inte heller om att uppfatta ideologier som skadliga fenomen; istället handlar det om att gruppen använder sig av dem och att de därigenom underkastas prövning och verifiering; att de såväl kan breddas och korrigeras som vinna i integration, koherens, påverkans- och beviskraft. I den operativa gruppen söker vi ständigt få varje medlem att använda sig av sitt eller sina referentiella scheman likaväl som av sin eller sina ideologier. Resten gör man på egen hand.

Uppgiften som mål

Uppgiften att lära med därtill hörande tema kanaliserar - eller utgör fokus för - gruppens och dess samordnares direkta uppmärksamhet. Men trots uppgiftsfokuset är det i grund och botten de människor, som är inblandade i uppgiften, som är intressanta för oss på så sätt att en väl genomförd uppgift på samma gång – och utan att det ena kan särskiljas från det andra – innebär integration och grupplärande. Förhållandet mellan uppgift eller mål och de ingående personerna verifieras genom analys av det referentiella schemat samt bedömning av hur mycket ångest som väckts. Den information, som ska assimileras, utgör manifest innehåll, medan det schema man föredrar utgör latent innehåll; vi måste ständigt hantera och vara uppmärksamma på bäggedera.

Den operativa gruppen arbetar med sin utgångspunkt i viss information, som emellertid kan framträda i gruppen på olika sätt. Den kan ges direkt i intellektuell form och i sådant fall rekonstruerar gruppen helheten med utgångspunkt i dess medlemmars fragmentariska bidrag varvid svårigheter undersöks utifrån de sönderdelningar, utelämnanden och förvrängningar som uppstår. I den utsträckning gruppen kan rekonstruera informationen berikar den samtidigt denna; och när informationen sedan lärs in är den överlägsen den som gavs inledningsvis.

Men informationen kan också bäras till gruppen i latent form, alternativt genom att den ageras. I sistnämnda fall framställer gruppen eller några av dess medlemmar informationen; om exempelvis temat rör den schizofrenes familj kan den operativa gruppen representera eller agera några av dess karaktäristika som man blivit informerad om. Som aspekt är detta (på ett nästan systematiskt sätt) mycket påtagligt och närvarande i de operativa grupper, som arbetar med undervisning i psykiatri, medan samma sak inte kan observeras vid undervisning i psykologi. Det är möjligt att den mängd ångest informationen väcker spelar in här i sådan mening att ju större ångest, desto mer identifikation; med mindre ångest kan informationen däremot plockas upp eller inkorporeras symboliskt som intellektuellt innehåll. Sistnämnda (resonemang) hänger nära samman med de teorier, vilka hävdar att framträdandet av beteenden inom psykets område har att göra med möjligheten att skjuta upp svar.

I de operativa grupperna etableras och genomförs ett lärande endast genom att avståndet till kunskapsobjektet regleras. Det finns en optimal distans som korresponderar mot en optimal ångest; där ovanför eller där under kommer lärandet att störas. En basal teknisk princip – av Enrique Pichon-Rivière kallad den gruppoperativa teknikens ”gyllene regel” - är att respektera gruppens emergent, det vill säga att man ska arbeta eller ”operera” med den information gruppen aktualiserar under varje moment och som motsvarar vad den för ögonblicket mäktar med att bearbeta. Genom att respektera emergenten upprätthåller man och ”opererar” inom det avstånd till kunskapsobjektet som gruppen kan tolerera.

Utan ångest lär man sig inte och samma sak gäller med alltför mycket ångest. Den optimala nivån är när ångesten fungerar som alarmsignal. Vad beträffar detta finns två extrema och typiska gruppbeteenden; det ena är när det finns mycket ångest och brist på distans, det andra när det saknas ångest och gruppen inte arbetar (”man vet redan allt” och det finns inga tvivel, varigenom varje ny emergent förhindras att framträda). I förstnämnda fall bör man undersöka ångesten i förhållande till temat; det är inte exceptionellt att en depersonaliseringssituation kan uppträda hos gruppen eller någon av dess medlemmar. I det andra fallet bör man utforska blockeringen, också här utifrån hur temat inverkar. I bägge dessa fall är ett epistemologiskt hinder verksamt: i det ena fallet genom en alltför brysk brytning med det referentiella schemat, i det andra genom stereotypisering.

Det okända är farligt (förföljande) och kan desorganisera gruppens försvar varvid denna uppfattar sig som invaderad genom temat. I den andra situationen (som beskrivs härovan) är det däremot ofta så att man måste ”förfrämliga” det vardagliga och vanliga, det som redan är känt. Med andra ord måste andra aspekter av detta än de stereotypiserade framvisas; härigenom omvandlas även det vardagliga och vanliga till objekt för utforskning och lärande eftersom ju det okända finns närvarande även i vardagsfenomenen. Den alldagliga erfarenheten måste ”göras främmande”; ett förhållningssätt som, å andra sidan, utgör utforskningsmetod för bland annat konstnären, vilken för oss framvisar det vardagliga utifrån en annorlunda vinkling, alternativt utifrån ett verklighetstroget fokus eller perspektiv som dock skiljer sig från det vanliga.

På så sätt är att lära sig i realiteten inget annat än att lära sig att utforska. Utan ångest - framkallad av det okända, alltså det farliga - är ingen undersökning möjlig inom ett arbetsområde. För att kunna undersöka är det i alla åldrar – även i mogen ålder – nödvändigt att hålla kvar lite desorganisation; eller den närhet till desorganisation som barnet och tonåringen har, alltså förmågan att låta sig förundras. I realiteten är det så att tonåringens problem aldrig helt löses; vad som uppnås är på sin höjd att de blockeras. För att kunna undersöka – och således lära – är det nödvändigt att alltid, i viss utsträckning, hålla kvar eller konservera tonåringens ångest inför det okända.

I varje lärande uppträder såväl paranoid som depressiv ångest i samtidiga, samexisterande eller alternerande former: förstnämnda paranoida genom den fara det nya och okända implicerar, sistnämnda depressiva genom förlusten av ett referentiellt schema och den speciella förbindelse ett sådant schema alltid implicerar.

Såväl mängd som tidpunkt för informationen bör avvägas så att inte ångesten blir för massiv; om så skulle vara fallet kan påföljande desorganisation ge upphov till konfusionell ångest. I den stund stereotypier bryts finns dock – som normalt inslag i varje lärande – vissa ögonblick av förvirring. Dess mängd bör dock avvägas så att den blir möjlig att särskilja, hantera och bearbeta.

För att sammanfatta så kan den operativa gruppen innehålla tre typiska reaktioner beroende på vilket slags ångest som överväger: en utgörs av den paranoida reaktionen, en andra av den depressiva och en tredje av den konfusionella, vilken framträder när kunskapsobjektet överstiger Jagets förmåga till särskiljande och kontroll eller, också, när okända icke-diskriminerade teman – objekt som förvirrar - ”bryter in”.

Lärande som grupprocess

Lärandet är en process bestående av moment som följer på varandra eller alternerar. De kan emellertid också isoleras eller stereotypiseras varvid störningar uppstår. Vart och ett av dessa moment i lärandet implicerar särskilda beteenden eller roller för gruppmedlemmarnas del.

Problemet undersöktes speciellt med hjälp av frågeformulär riktade till studenter inskrivna på introduktionskursen i psykologi på Facultad de Filosofía y Letras de Buenos Aires. Frågeformuläret sökte utröna studenternas attityd avseende psykologi som kunskapsobjekt. De svar man fick var typiska. Alla de attityder, som framvisades eller ”diagnosticerades”, uppträder normalt sett (som moment) i läroprocessen; varje moment i denna process implicerar en beteendestruktur eller roll som intas av gruppen eller några av dess medlemmar; och de kan reduceras till åtta typiska former:

a) paranoidt moment: kunskapsobjektet upplevs som farligt och man intar en attityd av misstro eller fientlighet, alternativt att man reagerar direkt med därtill hörande ångest;

b) fobiskt moment: kunskapsobjektet hålls på avstånd genom att man undviker kontakt eller närhet;

c) kontrafobiskt moment: här ”far man ut” på ett tvingande eller aggressivt sätt mot kunskapsobjektet genom att attackera eller förlöjliga det;

d) obsessivt moment: man söker uppnå kontroll och fastlåsning av objektet; en kontroll på avstånd av detsamma medelst ritualer, stereotypisering av det referentiella schemat eller genom att ställa frågor med en kontrollerande tendens;

e) konfusionellt moment: här misslyckas försvaret (vilket som helst av de ovannämnda) och man träder in i en situation (präglad) av förvirring (avseende förhållandet) mellan jaget och objektet med dess olika aspekter, vilka inte kan hållas isär;

f) schizoidt moment: detta utgör en relativt stabil organisation av fobiskt undvikande; avståndet till objektet stabiliseras genom distansering och tillbakadragande mot de inre objekten;

g) depressivt moment: här har olika aspekter av kunskapsobjektet introjicerats och man börjar (eller försöker börja) bearbeta det;

h) epileptoidt moment: man reagerar mot objektet i syfte att förstöra det.

Om dessa olika moment uppträder i isolerad och stereotypiserad form hos en individ eller gruppen (som helhet) utgör det ett indicium på störning eller blockering av läroprocessen. Var och en av gruppens medlemmar har lättare för att gå in i vissa av denna process' moment; vad som individuellt utgör en brist i lärandet omvandlas till styrka när var och en intervenerar utifrån sin roll i gruppens uppgift. Med de individuella rollerna ges alltså hela läroprocessen ny kraft i gruppen om man betänker att varje gruppmedlem kan inta olika funktionella roller beroende på temat och lärandets olika moment eller nivåer.

Gruppens förmåga att ”operera” som team beror på i vilken utsträckning varje roll (varje läromoment) förs in i den totala processen på så sätt att man i sin helhet uppnår en resultatmässigt hög nivå av lärande och bearbetning.

Låt oss som exempel ta den schizoida rollen (momentet): den individ, som intar denna roll, besitter förmågan att vara en mycket god observatör, men han eller hon har svårt att kommunicera sina data och bearbetar dem bristfälligt. Betraktad i ett individuellt perspektiv har han eller hon – genom att vara stereotyp i sin roll – en störning i lärandet eftersom endast ett moment därav utförs. Men med sin plats i teamets uppgift, genom att föras in i uppgiftskontexten, förbyts denna roll till ett viktigt och mycket fruktbart moment av processen betraktad i sin helhet. Den kompletteras, exempelvis, av den depressiva rollen (momentet), vilken i sig inrymmer egenarten att ägna sig åt konkreta måls uppnående; därför kan den lättare appliceras på bearbetning av data (som observerats av den schizoida rollen/övers.anm.). Den (schizoida rollen/övers.anm.) kompletteras dessutom av den obsessiva rollen (momentet), vars egenart utgörs av att ”specialisera sig” eller vara upptagen av de korrekta medel som bör användas, även om bristen här består just i att denna person stereotypiseras i sin roll och förlorar målet ur sikte; ”införd” i gruppuppgiftens hela kontext kompenseras hans eller hennes brist genom de övrigas roller och det som är ett huvudintresse (obsessionen/övers.anm.) förvandlas från att vara individuell störning till att bli en ”operation” av stort värde för gruppens uppgift.

Om gruppens uppgift reducerades till endast detta, skulle vi dock förfrämliga människan som varelse och förvandla henne till verktyg eller ”skruvar” i ett simpelt maskineri. Kommunikationsprocessen gör emellertid att var och en i gruppuppgiften inkorporerar den ”generaliserade andre” - som G. H. Mead benämnde introjicerandet av de andra medlemmarnas roller. Härigenom kommer var och en att undan för undan inkorporera moment av de övriga och gradvis rektifiera sin egen stereotypi: därmed uppnår man inte endast ett gott gruppresultat, utan också integrering av information, lärande och varje gruppmedlems jag. Detta är något som demonstreras genom att var och en gradvis kan börja variera sina roller, ”spela” de andras roller och på så sätt inkorporera lärandets olika moment samt uppnå större jagintegration. Vid vissa tillfällen sker ett massivt alternerande av roller och det uppstår ”totalomkastningar”, vilka också gradvis rektifieras.


Information och handling

Även om vi tidigare kortfattat berört ämnet rättfärdigar dess vikt att vi undersöker det mer detaljerat. Den information en grupp mottar är större än den förmår verbalisera och detta gäller också för gruppens medlemmar sedda som individer; med andra ord är det så att man alltid lär sig mer än man tror och mer än man kan demonstrera verbalt eller medvetet vittna om.

Om informationen skapar för mycket ångest är det troligt att den dramatiseras eller ageras, vilket kan ses som en första introjicering av temat – dock utan nödvändig optimal distans – på så sätt att en faktisk introjektiv identifikation åstadkoms, men på kroppslig nivå. Utvecklingsmässigt är detta det mest primitiva lärandet eftersom allt börjar och slutar i och med kroppen. I början är allt handling. Regressionen hamnar på denna nivå när den mottagna informationen skapar mycket ångest.

I agerandet dramatiseras inte endast den mottagna informationen, utan mycket ofta även reaktionen på den ångest informationen framkallar: depersonalisering, fobiska reaktioner, paranoida, obsessiva etc. Och det är detta direkta och upplevda material vi drar nytta av på Escuela Privada de Psiquiatría för att undervisa i psykiatri och psykosomatisk medicin; i detta material integreras den fenomenologiska aspekten och den upplevelse, som därvid framkallas, med en dynamisk förståelse av beteendet utifrån den gruppförbindelse och utlösande faktor som finns. Vi begagnar oss av den redan bekanta formeln om en kontinuitet mellan normala och patologiska fenomen och integrerar så hos den studerande en erfarenhet, som svårligen skulle kunna inhämtas på något annat sätt.

Det finns mycket nära samband mellan att tänka och att handla, och lärandet bör kompletteras genom bådaderas användning; mycket ofta sönderdelas, exkluderas eller ersätts de emellertid. I den obsessiva rollen, exempelvis, ersätts handlingen av tänkandet, vilket individen (subjektet) på ett persevererande sätt knyts samman med utan att förmå övergå till handling; hos hysterikern däremot ersätts tänkandet lätt av handling (dramatisering).

I den operativa gruppen agerar var och en på sitt personliga sätt med sin egen beteende-”repertoar” och dess karaktäristiska form. Samordnaren bör inte förvänta sig något specifikt från någon; det var och en ger är tillräckligt och det finns inget sätt att inte ge. Vart och ett av de personliga förhållningssätten bör ”dynamiseras” och placeras in i den totala processen och kontexten. Bara dramatisering eller bara tänkande taget för sig i sin isolering utgör partiella moment; med endast dessa blir en utforskning vare sig komplett eller ett lärande berikat. I rollsamspelet lär sig emellertid var och en att det den ena gör på ett sätt gör någon annan på ett annat sätt. Utifrån detta kan man sätta värde på såväl det man själv har som det andra har. Arbetet i operativ grupp värdesätter bidragen från samtliga; det är emellertid ett modest och ödmjukt lärande i förhållande till såväl kunskap som människans begränsningar inför det okända och det kända.

Talandet är en tredje mycket viktig manifestation i den operativa gruppen. Att tala utgör kommunikation på en mer integrerad nivå och med mer fullgångna resultat. Emellertid kan språket bli till ett agerande som paralyserar en mer effektiv och fullständig kommunikation. Mellan dialog, uttrycksfullhet och vältalighet finns fundamentala skillnader. Det är av vikt att beakta dessa skillnader mot bakgrund av den kommunikation som etableras. Talandet kan utgöra en gruppmedlems specialiserade roll och implicera såväl att gruppkommunikationen underlättas som att den blockeras och kontrolleras: sistnämnda sker exempelvis när det gäller personer som pratar och ingenting säger; de som talar bara för att ”täppa till munnen på andra”, som ett sannskyldigt narcissistiskt utspel eller som neurotisk användning av information eller bokkunskap. I samtliga dessa fall finns kommunikationsstörningar, degradering av språkets symboliska nivå och en vidhängande störning i lärandet. Genom att göras användbara i det gemensamma arbetet med gruppuppgiften bör en rektifiering ske.

Här – liksom när det gäller lärandemomenten – betraktas det tänkande, talande och agerande som framträder i exkluderande och isolerad form som svårigheter i lärandet. I den operativa gruppen samexisterar, följer på varandra och potentieras de däremot.

Man kan relativt lätt observera att det finns ”experter” med större sensibilitet avseende vissa aspekter av informationen eller (förmåga) att upptäcka vissa typer av beteende, konflikt eller sjukdom; på liknande sätt finns det andra som använder sig av speciella ämnesområden för att blockera sig själva, ”aktivera” blinda fläckar eller förvränga informationen. Ännu idag - och med viss erfarenhet i bagaget - kan man ibland inte upphöra att förvånas över den förvrängning information utsätts för, skillnaden mellan vad man har sagt eller velat säga och det auditoriet uppfattat – utan att fördenskull bortse från att sistnämnda (auditorium/övers.anm.) inte är någon enhetlig massa, utan en heterogen och mångfacetterad helhet.

Den operativa gruppens fungerande

Varje grupp skriver sin egen historia och bör respekteras med sina säregna karaktäristika utan att tvingas till vare sig fungerande eller resultat; gruppen arbetar på den högsta nivå den förmår under varje moment och sedd som en helhet.

Gruppens samordnare ”opererar”(inom det aktuella temat) med sin teknik och i enlighet med de mål gruppen föresätter sig att nå, men hans eller hennes uppgift har sitt fokus på de människor som ingår i gruppen. Sättet att behandla temat utgör uppgiftens normativa innehåll. När man alltså deltar i en uppgift uppnår man samtidigt att personligheterna hos de människor, som är aktiva med uppgiften, integreras; denna integration innefattar såväl (jagets) instrumentella som (överjagets) normativa funktioner. Kunskapsprocessens spiral är verksam inte bara i gruppuppgiften, utan var och en av gruppens medlemmar introjicerar gruppen som helhet; och spiralen – uppfattad även i separat mening – fortsätter att vara verksam inom den enskilde gruppmedlemmen.

Den operativa gruppen lär oss att i en grupp är inte bara degradering av högre psykologiska funktioner och reaktivering av regressiva och psykotiska nivåer (enligt studier alltifrån Le Bon till Bion) möjlig. Gruppen kan också uppnå den mest fullständiga grad av bearbetning och fungerande avseende den mänskliga varelsens mer integrerade och högre nivåer samt med en ”produktion” som inte skulle kunna åstadkomas via individuell verksamhet. Alla dessa stora skillnader i dynamik och resultat utgör inte essentiella kvalitéer hos gruppen, utan emergenter som växer fram ur dess organisation. Gruppen kan därigenom såväl skapa som bota sjukdom; organisera och desorganisera, integrera och desintegrera etc. Vad som sägs om gruppen omvandlas emellertid till abstraktion eller ”utopi” om man inte singulariserar och knyter ihop grupp, moment och organisation eller struktur; och vidare om man inte specificerar huruvida sistnämnda (exempelvis en regressiv organisation eller struktur) är stabil, permanent eller funktionell.

Den operativa gruppens teknik kan man lära sig endast genom egen personlig erfarenhet på samma sätt som den grundläggande basen endast kan inhämtas genom egen genomgången analys när man förbereder sig för att bli psykoanalytiker.

En operativ grupps fungerande oscillerar mellan varierande grader av sammanhållning och splittring, samtliga nödvändiga på samma sätt som variationer i homogenitet och heterogenitet. Gruppen fungerar optimalt när förutsättningarna rollheterogenitet och ”integrerad spridning” råder, något som inte heller uppnås en gång för alla som definitiv stabiliseringsnivå. Gruppdynamiken passerar oundvikligen genom förvirringsfaser av skiftande intensitet och varaktighet; säkerligen är detta – under moment och perioder – ett produktivt kaos som finns i alla grupper.

Gruppens samordnare bör söka underlätta dialog och etablera en kommunikation i vilken är införstådd respekt för tystnader, som är produktiva, skapande eller innebär viss insight eller bearbetning; man kan inte vara viss om att en operativ grupp fungerar optimalt endast därigenom att det aldrig uppstår tystnader. Man bör söka undvika att konflikter stereotypiseras (i gruppen/övers. anm.), något som åstadkoms genom att motsättningar löses i en dialektisk syntetiserande process, med andra ord att varje kontradiktatoriskt uttryck placeras in i den dialektiska spiralprocessens kontext.

Ingen åsikt eller idé bör av a priori- eller rena suntförnuftskäl ringaktas; om sådant förekommer är det oundgängligt att gruppsamordnaren påpekar detta. Man måste ha kvar sitt sinne för vad som är möjligt utan att detta för den skull lägger hinder i vägen för att undersöka mer oväntade vägar eller riktningar. På samma sätt bör man se till att en flexibel anpassning av målen sker utifrån de medel som för tillfället är tillgängliga. Gruppen måste hjälpas att ta sig vidare från det redan kändas stereotypier; det är här inte ovanligt att gruppsamordnaren får riktat mot sig aggressioner och fientlighet när han eller hon föresätter sig att bryta dessa stereotypier. Jag vill understryka att vad man bör göra är att hjälpa, inte att instruera, samt respektera den tid gruppens bearbetningsprocess kräver. Att klänga sig fast vid det förflutna (att saker ska vara på ett visst sätt) är en neurotisk stereotyp, som söker undvika ångest kring nuet och det nya. På liknande sätt lämnar samordnaren tillbaka de frågor som riktas till honom eller henne och desarmerar därigenom beroenden. Om det exempelvis gäller en gruppmedlem som säger: ”Ursäkta, jag skulle vilja säga ... ” kan samordnaren för att söka omintetgöra beroende helt enkelt svara: ”Och varför ber du om ursäkt?”. Samordnaren bör göra vad möjligt är för att dialogen mellan gruppens komponenter ska komma igång och undvika att koncentrera eller centrera allt kring sig själv; när dialog och kommunikation fungerar väl bör inte samordnaren intervenera. Som samordnare bör man vara varken kritisk eller tvingande mot någon medlem oavsett dennes sätt att intervenera; det är gruppen själv som bör lära sig att hantera och rektifiera attityder eller interventioner, vilka är undflyende, paranoida eller ”hakar upp sig”, det vill säga sådana som jämt upprepar samma sak eller exempelvis citerar böcker istället för att medverka med egna bidrag genom att aktivt tänka och intervenera. Givetvis bör samordnaren inte ge råd och inte heller inta de roller, som projiceras på honom eller henne; såsom exempelvis sker i grupper där man oupphörligen frågar och ber om information, där man vill lära sig snabbt och klagar över förlorad tid. Samordnarens kvalitéer kan sammanfattas i tre ord: konst, vetenskap och tålamod.

På inga villkor bör samordnaren glömma bort att vid användning av den operativa tekniken är uppgiftens och det aktuella temats resultat visst intressanta – men en del av vår funktion (som samordnare) består i att utöva sådan inverkan på de i gruppen intervenerande personerna att sättet att genomföra lärandet får en normativ effekt. För att detta lättare ska förstås kan vi betrakta följande exempel: vi föreställer oss att en mor lär sitt barn att leka med modell-lera och att hon visar barnet hur man kan forma figurer av den. Här lär sig barnet något instrumentellt; man kan också uttrycka det som att barnet i denna process håller på att forma eller integrera sitt jag. Men här finns ytterligare något: det sätt modern undervisar på (med kärlek, otålighet, irritabilitet, ilska etc) kommer att bli till en normativ aspekt vad gäller barnets personlighet i sådan mening att det lär sig normer för relationer och samlevnad, med andra ord att barnets överjag formas och integreras. I de operativa grupperna inträffar något liknande; lärandet syftar här till mycket mer än att forma ett team för att hantera kunskaper.

Vi syftar till att människan som varelse ska berikas i uppgiften; det är bland annat detta som skiljer den operativa gruppen från brainstorming-tekniker i vilka uppmärksamheten främst riktas mot att få fram nya idéer, inte att människor och interpersonella relationer ska berikas (tekniker som Osborn, Gordon, Philips etc).


Tiden

Den operativa gruppen bör träffas inom en på förhand bestämd tidsram och med regelbunden frekvens. Man har tydligt kunnat observera att det är bättre att göra det i sessioner som varar längre än en timme, ty vanligtvis är det efter de första 50 eller 60 minuterna som produktiviteten börjar bli optimal. Detta går stick i stäv med den traditionella uppfattningen om lektioner på en timme, något som grundas på det faktum att uppmärksamheten går ned därefter; om man dock ”opererar” på ett annorlunda sätt är det först vid den här tidpunkten, som gruppen går ned i varv eller slappnar av och börjar fungera på sin högre nivå.

Enrique Pichon-Rivière har upprepade gånger pekat på det ackumulativa arbetets höga ”avkastning”, det vill säga det arbete som sker under flera timmar – till och med dagar – i sträck. Erfarenheten bekräftar i rikt mått detta påstående; frånvaron av trötthet är påfallande i grupper som fungerar bra, utan spänningar eller med förmåga att lösa upp sådana allt eftersom de uppträder.


Några återkommande problem

Vi ska ägna några ord åt att referera till typiska eller återkommande situationer som kunnat observeras som del av våra erfarenheter i synnerhet när det gäller föreläsningstemat ”Introduktion till Psykologin”.

Här kunde vi observera hur vissa studenter i sin första kontakt med psykologi snabbt försöker ta ställning till vilken position att inta, medan andra som redan intagit en ståndpunkt försvarar denna och söker värva anhängare. Tvånget att snabbt ansluta sig till en ”skola”, när man ännu inte har tillgång till de element som krävs för ett ställningstagande, utgör en störning i lärande och vetenskaplig skolning därför att man använder sig av anslutning som ett skyddande objekt och med dess hjälp konfigureras en stereotyp. Samma sak gäller för personer, som alltid bemödar sig om att komma i motsatsställning till andra (”motvalskärringar”) och att deras ”lärande” i grund och botten består av detta. Det handlar inte om att man som student inte ska få ha en viss ideologisk, filosofisk och politisk ståndpunkt, utan om att man (som i ovanstående fall) använder den på ett sådant sätt att såväl den egna utvecklingen som den egna ideologins utveckling störs.

Det fenomen, som utgörs av motsatsförhållandet mellan vårt sätt att undervisa/lägga upp undervisningen och de examinationsformer som använts, gjordes till föremål för ett noggrant studium. Beroende på det stora antalet studenter och de fåtaliga lärarna är det endast information (från studenterna/övers. anm.) som krävs in under examinationerna. I realiteten har examinanden förberetts på att han eller hon ska få visa sig besitta psykologiskt omdöme och tänkande; studenten blir nu mycket frustrerad eftersom under den lilla tid var och en har till sitt förfogande man inte kan visa fram vad man lärt sig. Ofta framförs önskemål om att examinationen ska förlängas samt att frågor om fler och andra saker ställas. När studenterna kommer är de – med all rätt – beredda på att under examinationen befinna sig i dialog med läraren och inte att man ska krävas på konkreta och snabba svar.

Ett annat problem man ofta kunnat konstatera är att delexamina sammanfaller med perioder av bearbetning eller förvirring vad gäller lärandet. Resultatet blir därför att studenterna ännu inte bearbetat färdigt och integrerat ett tema när man begär av dem att de ska avlägga dessa prov.

Studenterna ger ofta uttryck för att ämnet förefaller dem lätt eftersom de har lärt sig att arbeta och studera med lust. Det förekommer också att de lämnar in ”arbeten” i vilka de studerat ett tema samt redovisat sina egna åsikter; och nu önskar få sina lärares synpunkter.

Den uppgift, som här ovan relaterats, har i sin helhet varit mycket användbar och angenäm. De problem som väckts har snarast att göra med hur undervisningen institutionellt anordnats, men – som Freud sade – när man en gång har åkallat vålnader kommer det inte på fråga att fly när de väl uppenbarar sig.


Översättning: Sören Lander


Senast uppdaterad 070902



Sören Lander: Recension av Elisabeth Roudinescos biografi - Freud. In his time and ours.

RECENSION

Elisabeth Roudinesco: “Freud. In his time and ours”. 592 sidor.

Elisabeth Roudinesco (född 1944) är historiker, psykoanalytiker, och har tidigare givit ut bland annat en biografi över Jacques Lacan (1993) samt ägnat många år åt forskning omkring psykiatri och psykoanalys.

Hennes biografi över Sigmund Freud visar fram en avmytifierad Freud och absolut ingen ”ensam upplyst erövrare” som hans lärjunge Ernest Jones försökte beskriva honom som i sin biografi (från början av 60-talet) som mer är hyllningsskrift än något annat. Men det rör sig inte heller om en biografi i stil med den Peter Gay skrev för ett antal år sedan (slutet av 80-talet) och som var mer informativ än reflekterande (vilket Roudinescos är; hennes flytande stil väcker stundtals tankar om en roman).

Roudinescos Freud är modern, motsägelsefullt, oroande, intim, partikulär, universell etc. Freuds tänkande konfronteras hela tiden med det tvetydiga, med tanken om ett inre motsatsförhållande, med minnet och barndomen. Han gick alltid bortom det som framträdde på ytan och var intellektuellt fri och själsligt öppen på ett sätt som förvånar. Vid läsningen av denna biografi får man också intrycket av en intelligens i ständig rörelse, som ofta förvånas; som upptäcker, fördjupar och kommer på nya saker. Ytterst kanske Freud kan ses som en extraordinär uttolkare av modernitetens själ, av dess vindlingar och mysterier – men också någon som samtidigt bidrog till att ”smida” denna modernitetens själ.

freudrecension.jpeg

Detaljrikedomen i Roudinescos biografi är extraordinär och det handlar om litteratur av hög kvalitet (boken belönades för övrigt med ett litterärt pris som årets bästa bok i Frankrike när den kom ut 2014). Det handlar om en biografi av ett slag man alltmer sällan stöter på idag genom att vara solid, komplett, omsorgsfullt dokumenterad, mycket läsvärt skriven samt med ett originellt självständigt perspektiv i förhållande till de legender och den generella kunskap som finns om Freud.

Elisabeth Roudinesco låter oss således följa en historisk väg som avmytifierar psykoanalysens skapare och samtidigt placerar in hans teori i sin epoks politiska, historiska och samhälleliga kontext. För att kunna göra detta använder hos sig av en rikhaltig dokumentation och av sitt djupa kunnande om psykoanalytisk teori samtidigt som hon är historiker. Hon intresserar sig bland annat för att utforska de arkiv som ingen läst (innehållande cirka 120 patienter som behandlats av Freud).

Freud beskrivs i biografin som en ordnad person med exceptionell arbetsförmåga och rutinmässiga vanor. På höjden av sin förmåga (från nittonhundratalets början fram till en bit in på tjugotalet) tog han 6 dagar i veckan emot 8 patienter per dag (50 minuter för var och en). Hans arvoden var höga och typiska för Wiens (och andra europeiska storstäders) mer avancerade läkare. Han kunde emellertid också – i speciella fall – ta ut mycket små eller inga arvoden alls. Han hade celebra patienter och Roudinesco analyserar i detalj några av hans behandlingar.

Vad som växer fram ur dessa nästan 600 sidor är en figur som utan tvivel är knuten till det tjugonde århundradets öde, dess ljus och mörker. Boken består av 4 stora block: Berättelsen om den ambitiösa och motsägelsefulla personen Freud; det gradvisa erövrandet av hans position som det omedvetnas ”kartograf”; hans inre världs geografi och hans mot slutet av livet förhållande till en historisk tid som var ”ur led”. Även om varje kapitel är intressant i sig finns det dock några som sticker ut: ”Divanens konst” där författarinnan syftar till att visa fram Freuds psykoanalytiska praktik med dess såväl ljusa som mörka sidor (hon presenterar här inte kända fall som Dora, Råttmannen eller Vargmannen, utan andra mindre kända och också några som skulle kunna ses som läroanalyser). Hon lyfter också fram det faktum att de patienter han tog emot före och efter 1914 ofta var mer eller mindre tvingade till behandling av sin omgivning (detta var fallet med kvinnorna från ”Studier i hysteri” - Ida Bauer, Margareth Csonka och många andra). I ett annat kapitel ”Bland kvinnorna” beskriver Roudinesco hur Freud mer eller mindre omgavs av kvinnor (far till tre döttrar och på Berggasse med tre kvinnor omkring sig – Martha, Minna och Anna). Från och med tjugotalet kom också den psykoanalytiska rörelsen att alltmer inkorporera kvinnor och till sist i sådan omfattning att Wien och London kom att styras av två av dessa (Anna Freud och Melanie Klein).

Ytterligare ett intressant kapitel mot slutet har titeln ”Inför Hitler”. Här beskrivs den stormiga mellankrigstiden och nazismens gradvisa framväxt i Tyskland. Freud hyste en djup kärlek till sekelskiftets Wien – med Gustav Mahler, Klimt, Johannes Brahms m m – och resignerade inte inför stadens begynnande dekadens under denna tid mellan de två världskrigen. Men han misstog sig beträffande motståndskraften hos Wien och dess gamla kultur och trodde att den skulle räcka gentemot nazismen och det faktum att österrikarna i sin dekadens stundtals kunde vara mer fanatiska än tyskarna själva. I de mest gripande sidorna av boken berättar Roudinesco om den gamle sjuke Freuds ångestfyllda flykt undan nazisterna och försöken att rädda åtminstone en del av hans tillgångar. 18 månader senare dör han i London av en långt framskriden cancer.

Sammanfattningsvis: Roudinescos biografi ger oss en magnifik historisk ”fresk” av Freud insatt i SIN tid; en bild där det gamla Europa gör Freud förklarlig och där Freud gör det gamla Europa förklarligt … ”Denna värld av igår”, som hans tvillingsjäl författaren Stefan Zweig uttryckte det. Men det återstår att diskutera huruvida denna freudianska tid också är VÅR tid! Roudinesco tror så och hon kommer med solida argument för detta genom hela boken. Hon visar i vilken utsträckning psykoanalysen står för ett sofistikerat humanistiskt svar på dagens alltmer depressiva samhälles ”terapeutiska nihilism” och mjuka grymhet, som tenderar att reducera tänkandets logik till neurologisk aktivitet och begäret till att vara endast en kemisk utsöndring.

”Att återlämna ordet till den som berövats det” – det är kanske så man ytterst kan beskriva den ”ordets kur” som den freudianska revolutionen inneburit. Upptäckten av det omedvetna var här en epokgörande händelse där Freud föreslog en ny själslig väg – med en mörk sida och en belyst sida. Han skapade en egen ideologi och var också kapabel att i tid låta den undergå nödvändiga förändringar.

………………………………………………………….

I en intervju i en spansk kulturtidskrift (El Cultural, september 2015) berättar Elisabeth Roudinesco att hon skrev biografin därför att dittillsdags ingen fransk historiker gett sig på detta. Den föregående stora biografin över Freud, som skrevs av Peter Gay, beskriver honom mer som en lärd i stil med Darwin. Roudinesco poängterar att hon å sin sida betonar det österrikisk-ungerska imperiets betydelse i sammanhanget och Freuds judiska ursprung.

I boken pekar jag på att psykoanalysen aldrig velat vara en vetenskap. Det handlar istället om en disciplin som tillhör humanvetenskaperna och som inte har något att göra med vare sig hjärnan eller neurovetenskaperna. Debatten om huruvida psykoanalysen är en pseudovetenskap är en löjlig debatt. Det finns ingen neurovetenskap som kan ogiltigförklara psykoanalysens data i och med att den mänskliga varelsen på samma gång är något biologiskt, något själsligt och samtidigt lever insatt i sin omgivande miljö. Och de verkliga neurologerna är inte fientligt inställda till psykoanalysen.

Därför befinner vi oss idag mittemellan psykoanalytikernas löjliga ortodoxi med sin oförmåga att förnya behandlingarna (men där man samtidigt har lämnat den klassiska psykoanalytiska behandlingsmetoden) å ena sidan; å den andra att psykoanalysen har ersatts av andra terapier som inte fungerar. Och frågan om effektivitet är meningslös. Freud levde i en värld präglad av frustrationer – idag lever vi i en värld där allt är möjligt. De som tänker att det bara är hjärnan som räknas och inte själen är på väg direkt mot avgrunden. Den verkliga vetenskapen består i att inte ställa detta slags frågor (dvs om pseudovetenskap).

Attackerna mot Freud är fascinerande (liksom attackerna mot andra subversiva tänkare som Darwin, Sartre eller Simone de Beauvoir) i och med att de innebär att hans ord, hans sätt att tänka, fortsätter att inverka idag”.

Roudinesco framhåller vidare i intervjun att Freud ingalunda upptäckte det omedvetna. Däremot tänkte han omkring det på ett annorlunda sätt – och detta kom att innebära en symbolisk revolution. Det omedvetna har med andra ord existerat alltsedan Antiken då det benämndes ”Ödet”.

“Vem är det omedvetna? Gudarna. I de kristnas universum är det Gud. Det är vad som tänker istället för människan.

Freud framträder under ett moment av västvärldens historia i vilket allt ‘som inte är medvetet’ växer fram. Hans tanke är att bakom det omedvetna finns en omedveten del som agerar – trots vårt medvetna. När han ex vis skriver boken ‘Drömtydning”’söker han inte erbjuda en nyckel för att tyda drömmarna, utan drömmarna representerar det som är dolt bakom vårt omedvetna. Han verkar till sist ha kommit att omfatta föreställningen att det vore möjligt att föregripa vad som komma skulle. Jag vände dock på detta antagande för att på så sätt visa att vad det omedvetna belyste var sin egen epok.

Även patienternas berättelser utgör ett rikt – och helt okänt – material. Jag räknar upp en lista på 120 patienter i boken och vi har tillgång till deras vittnesbörd. Den stora skillnaden mellan de fall som Freud publicerar och patienternas upplevda verklighet utgör ett viktigt tema för historiker. Läkaren, tänkaren, berättar fiktioner baserade på verkliga händelser för att kunna demonstrera botandet. Men patientens berättelse är mycket annorlunda. Vi står inför två berättelser om samma händelse.

Det har tidigare sagts att Freud hittade på sina fall i och med att de liknade en berättelse. Och detta är precis vad jag idag upplever med den franska litteraturen. Författarna skriver om sina neuroser; om föräldraincest; om modern; om sitt privata liv. Varje författare lägger fram sitt fall – medan analytikerna å sin sida publicerar allt mindre. Hela litteraturen är invaderad av Jaget, berättelsen om överjaget, om neuroserna. När jag läser samtidslitteraturen läser jag patientberättelser, inte romaner. Vår värld har blivit freudiansk - men tvärtom”.

Elisabeth Roudinesco berättar att hon inte visste att Freud var så uppslukad av vardagslivets företeelser, det som hände i familjens omgivning; hans grannars sätt att leva, vad de åt och hur deras vardagsvanor såg ut. Hon blev varse detta när hon gick igenom Freuds brevkorrespondens (även den delen av korrespondensen det tidigare inte skrivits om). Roudinesco hävdar i intervjun att om man inte studerar dessa omkring 10 000 brev så förstår man inte något. Breven är lika viktiga som Freuds verk.

I dessa brev kan vi se honom leva och tänka mitt ibland sina lärjungar. Via breven kan vi följa hans tänkandes utveckling dag för dag. Och han är såväl konservativ som upplyst.

Freud var en upplysningsmänniska – men ’den mörka upplysningens’! Han trodde på förnuftets framåtskridande, men tänkte också att människan genom sina drifter, passioner, dragning mot självdestruktion etc, samtidigt bar med sig något mörkt och irrationellt. Och detta handlar just om arvet från den ’mörka upplysningen’ med exempelvis de Sade. 1800-talet tror på förnuftets framsteg, men också på existensen av mörka krafter som hindrar framsteg.

Freud var ingen anhängare av marxismen. Trots att han hade många vänstersinnade lärjungar trodde han inte på idén om att förändra samhället genom revolution. Han menade att det bara skulle innebära ett byte av tyrann. Likt Levi-Strauss var han konservativ och för de existerande institutionerna. Han befann sig mycket nära Thomas Mann och tyska anti-fascister som Albert Einstein.

Men denne så konservative Freud lyfte samtidigt fram en helt och hållet subversiv teori om sexualiteten. Han var för abort, kvinnans frihet, skilsmässa, jämställdhet, mot dödsstraffet – allt detta var framåtskridandets ideal. Men om sig själv sade han att han levde som en gammaldags borgare. Dock omgav han sig med intellektuella emanciperade kvinnor. Och dottern Anna var lesbisk, något som han var tvungen att acceptera.

Freuds lärjungar avgudar honom inte, däremot beundrar de honom. Och det är inte samma sak! Hans korrespondens med sina lärjungar är därför intressant i och med att den röjer meningsskiljaktigheter”.

Recensionen bygger på den spanska översättningen - “Freud - en su tiempo y en el nuestro”. Originaltitel: “Sigmund Freud. En son temps et dans le nôtre”.

Recensent: Sören Lander i juli 2019.

Att använda gårdagens kartor för att avläsa framtiden? Psykoanalys - och KBT ...

Det förflutnas glasögon

Att betrakta vår egen tid eller framtiden med det förflutnas "glasögon"? I förstone synes detta vara ett projekt i rang med det som ålades ett antal sovjetiska vetenskapsmän i slutet av 50-talet: Att skriva något om hur de föreställde sig att år 2000 skulle vara (Titel: M. Vasiljev och S. Gusjtjev: Reportage från nästa århundrade. Intervjuer med ryska forskare ur väldseliten om vetenskapens närmaste framtid. Förlag Kronos. Utgivningsår: 1962).

För att använda sig av travjargong kan man säga att inte många hästar ens fick en placering i det "loppet" ... dessutom visade det sig att dessa vetenskapsmän försökte använda sig av "hästar" som inte var uppsatta i startlistan. Samtidigt "bortsåg" de från hästar som faktiskt kom  till start!

Framtidsforskning har alltid varit ett fantasieggande projekt och inte minst SF-författare har där till fullo fått utrymme för sina föreställningar om en värld eller verklighet skild från vår egen (SF-författarna som "framtidens kartläggare"?). Där framtidsfantasierna legat alltför nära vår egen tid har de oftast hamnat i samma svårigheter som ovannämnda sovjetiska vetenskapsmän ... kanske främst därför att "extrapoleringar" av tendenser i nutiden mer söker spegla en "linjär logik" där B kan härledas från A och C ur B och således framtida utvecklingar skulle kunna följa samma mönster. Vad en sådan föreställningsvärld inte  tar hänsyn till (vilket vi kunnat konstatera i vår egen tid med dels Sovjets fall, dels datorernas styrande intåg i vardagen) är de språngvisa förändringar vilka ej kunnat förutsägas, men där man nog ändå på goda grunder kan förutsätta att det funnits en föregående ""ackumulationsprocess" i bästa dialektiska mening där så småningom den kvantitativa aspekten (i ackumulationsprocessen) slog över i en kvalitativ (och där av den till synes oförutsägbara "emergent" eller förändring som dök upp).

Att betrakta nutiden alltför stint och uppmärksamt gör således att man inte "ser skogen för bara träd"? Och att de gradvisa flexibla från vecka-till-vecka-förändrande-sig hypoteserna om vår tillvaro fastnar i en närsynthet där till sist inget kan ses - och man är lika blind som om man sökte beskriva framtiden ur det perspektiv vi har idag.

Nåväl, om det nu är så (eller i alla fall om man kan misstänka att det är så) skulle kanske en annan väg kunna prövas - nämligen att med hjälp av till synes "omoderna" (förbisprungna eller "upphävda"?) teorier eller ideologier (såsom psykoanalys eller dialektisk materialism) "avläsa" den moderna (eller "postmoderna"?) nutid vi lever i ... eller blir "hemsökta" (=förföljda) av. Att jag skriver "till synes" beror på att de fortfarande tycks innehålla så pass intressanta sätt att "läsa" världen att de knappast kan undvaras i en tid när "allt som är fast förflyktigas" (för att citera Kommunistiska Manifestet).

Att använda gårdagens "kartor" kan bli en väg att återerövra förmågan att tänka omkring våra liv, vår vardag och vad som håller på att hända i en värld som fram tills ganska nyligen kändes välbekant och hemlik ("heimlich" för att använda Freuds terminologi) - men som nu blir alltmer obekant (där vi möjligen gått vilse på ett sätt som - återigen med Freuds ord - skapar en känsla av något "unheimlich" eller kusligt). Det som har känts välbekant manifesterar nu "sprickor" (tidigare inte tänkbara) som kastar skuggor långt in i våra liv och med konsekvenser in i framtiden.

Ett av dessa fenomen är att söka göra allt mätbart eller kvantifierbart och att på så vis göra världen gripbar (men detta är också en av de tendenser Marx beskrev som karaktäristisk för kapitalismen). Att göra allt mätbart till den dominerande verklighetsbeskrivningen och allt annat till något sekundärt innebär i sin förlängning en "attack på tänkandet" i den mening som den brittiske psykoanalytikern Bion beskrev. "Kan du inte omvandla dina tankar, handlingar eller känslor till siffror - så existerar de inte!"

I vår värld lyfts det explicita fram i det som går att peka på och som också tycks vara odiskutabelt i sin "empiriska" förankring. "Med empiri diskuterar man inte!" Bevittnar vi inte här det vetenskapliga samhällets genomslagskraft på ett sätt som aldrig tidigare varit möjligt? Vetenskapliga "sanningar" är dock aldrig entydiga, utan alltid föremål för tolkningar ... en hypotes kan idag antas vara bekräftad i mer eller mindre vetenskaplig mening - men ändå inrymma den fälla som jag en gång hörde formuleras i ett helt annat sammanhang: "Man tror sig se det man tycker sig veta" (alltså ett cirkelresonemang där man på en "tolkad" grund konstruerar en sanning som, stöttad av ett antal referenser och citat i auktoritativa vetenskapliga tidskrifter, verkar återspegla verkligheten i en eller annan aspekt).

Nåväl, var kommer då psykoanalys och dialektisk materialism in i detta? Och hur kan man använda sig av dessa teorier om människa, samhälle och kunskapstillägnande för att säga något väsentligt om vår egen tid?

Det jag menar förenar bägge dessa teorier är deras fokus på att man bakom eller under det synliga eller explicita kan finna något annat är man föreställer sig. Det är med en "paranoid beredskap" man närmar sig den synliga världens fenomen och det är också med denna "läsart" (av det verkliga) man söker nå fram till sanningen. Ty glöm inte att i grund och botten kan man översätta varje slags paranoidt tillstånd till ett sökande efter sanningen (hur den än må se ut)!

Således - från ytan mot djupet för att med en misstänksamhetens logik söka se de samband och "sanningar" som inte är urskiljbara på ytan.

När man sätter i rörelse de tankemekanismer, som ovanstående perspektiv innehåller, kommer det att växa fram en hypotesernas värld som inte längre - likt dagens förment vetenskapliga faktavärld - fokuserar på linjära samband, utan där man söker uppfånga den dolda eller inre logik som leder fram till vissa händelser eller resultat. Visst är det så att dessa teorier med jämna mellanrum måste återvända till det "kött och blod", den verklighet, man refererar till och låter sina hypoteser utgå ifrån. Men man låter alltid sin "paranoida beredskap" ge näring åt ett hypotetiserande eller teoretiserande som inte gör halt vid skenbart oomkullrunkeliga fakta, utan hela tiden söker gå vidare - driven av den paranoida, misstänksamhet eller nyfikenhet som är varje genuint kunskapssökandes själva grundförutsättning.

Vad gömmer sig … bakom … under … ?

Vi talar här ovan om ett ”sken” (vad gäller ex vis att utvärdera eller mäta) … som uttrycker något i stil med att endast det vi kan ta på eller betrakta/formulera är möjligt att påverka eller förändra. Vill vi ta oss vidare från denna ”förenkling” måste vi dock föra in ytterligare en variabel, nämligen att all kunskap inte är direkt tillgänglig eller påvisbar – och därmed går den heller inte att mäta. Trots svårmätbarheten kan exempelvis en behandlingsmetod som psykoanalys eller psykoanalytiskt baserad psykoterapi vara mycket operativ (i betydelsen ”fungera effektivt”; se ovan definition på engelska) … eller – rättare sagt - ska den vara operativ måste den ta sig ifrån ovan beskrivna förenklande måttänkande. För att åstadkomma ”operativa effekter” i psykoanalytisk/psykodynamisk behandling är det nödvändigt att även beakta existensen av företeelser som är implicita, latenta eller omedvetna.

Den analytiska situationen är en situation på två, men det grundläggande målet är att upptäcka det tredje; att se var det befinner sig och vilka funktioner det har.

Det tredje är temat, personen eller saken (objektet) som patienten behöver göra något (undvika, ta itu med, attackera etc) med (Fabris del 2).

”Sanningen” är oftast inte direkt gripbar, utan dold bakom eller under något. Arbetet i en psykoanalytiskt orienterad behandling kan därför sägas ha sitt fokus på att söka uppenbara den hemlighet, det dilemma, den oklarhet etc som finns bakom eller under den skenbara ytan.

En av huvudtankarna i denna föreläsning om ett ”operativt psykoanalytiskt/psykodynamiskt tänkande” tar sin utgångspunkt i en föreställning som tillhör det moderna tänkandet men på ett sorgligt sätt ”glöms bort” när moderna behandlingsmetoder/-tekniker lyfts fram (och bland annat psykoanalysen ”städas undan”). Jag vill mena att det är svårt att arbeta effektivt psykoterapeutiskt utan att ha med sig något slags föreställning om något omedvetet, något inte direkt grip- eller fattbart, i sin referensram (sitt ECRO på ”pichonianska) som psykoterapeut. Jag låter den berömde svenske författaren Lars Gustafsson vidareutveckla denna aspekt:

”Alla de stora ansträngningarna vid slutet av förra århundradet och en bit in i det nya går ut på att förklara varför människorna beter sig som de gör: Marx, Freud, Nietzche.

Alla de stora avslöjarna utgår från att det förhåller sig på ett annat sätt än vad man har sagt oss

… Freud: Den skräck du känner är egentligen en skräck för något annat, kanske för personer som för länge sedan är torra och gamla och små och ofarliga eller döda men som lever som jättelika skuggor nere i brunnen av drömmar. Skräckgestalten med yxan som försöker mörda den sovande mannen är kanske bara din snälla pappa som höll på att överraska den onanerande tolvåringen när han öppnade dörren litet för överraskande …

… Föreställningen att någonting gömmer sig bakom samhällets yta, att det bär på en lögn eller en hemlighet, är den stora centrala föreställningen i det slutande förra århundradet … Lögnen eller hemligheten bakom samhället. Finns det en bättre bild av denna adertonhundratalsproblematik än den scen i 'Drömspelet' där nästan alla styckets personer står framför den stängda dörren, den med fyrklövermönstret i dörrspegeln och ivrigt, ivrigt väntar på att den skall öppnas?” (Lars Gustafsson ur ”Den onödiga samtiden” sid 131-132, PAN/Norstedts 1974).

Jag tror det vore oklokt att glömma bort denna ”centrala föreställning” från skiftet mellan 18- och 1900-tal. Den är lika central idag som då och det finns samma skäl idag som då att försöka utröna vad som döljer sig bakom det explicita, ytliga, manifesta etc. Psykoanalysen benämner detta ”det omedvetna”, gruppanalysen benämner det ”det socialt omedvetna”.

Ty – vad är det egentligen psykoanalys går ut på?

”För Freud var svaret givet: psykoanalysens mål är att göra det omedvetna medvetet. Detta löper som en tråd genom alla hans skrifter alltifrån 'Freuds psykoanalytiska metod' (1904a/1903), där han även uttrycker det som att 'alla bortträngningar skall hävas', via 'Erinring, upprepning och genomarbetning' (1914g) där han säger att målet är 'att fylla ut minnesluckorna … att övervinna bortträngningsmotstånden' till 'Den ändliga och den oändliga analysen' (1937c) där han formulerar målet som 'medvetandegörandet av det som i vidaste mening är bortträngt i detet' ” (Jill Hoffman de Maré: Inledning till Sigmund Freuds ”Psykoanalysens teknik”/Natur och Kultur 2008)

”Psykoanalysens grundläggande metafysiska antagande rör existensen av omedvetna själsliga processer. Freud 'upptäckte' inte det omedvetna, men gav det ett namn. Före honom har människan i alla tider känt närvaron av något ogripbart i sitt inre och anat att hon inte är alltigenom genomskinlig för sin egen introspektion. Det unika i Freuds bidrag var att han utvecklade en systematisk metod att 'komma till tals' med det omedvetna på ett sådant sätt att annars förborgade psykiska konflikter kunde påverkas och i gynnsamma fall en individs livsöde fås att ändra riktning till det bättre. Utöver det skapade han teorier som skulle göra det möjligt att säga något om denna fördolda dimension i tillvaron …

… Att hysa en övertygelse rörande existensen av omedvetna tankeprocesser, motiv och upplevelser är inte bara ett teoretiskt antagande utan också en aspekt av psykoanalysens etos. Detta skall emellertid inte uppfattas som att analytikern måste vara övertygad rörande specifika omedvetna 'innehåll'. Ty det hör också till psykoanalysens etos att respektera det unika hos analysanden, att härda ut i ovetande hellre än att dra snabba slutsatser, att lyssna hellre än att påstå, vilket enligt min uppfattning är att ha accepterat tanken att i sig är och förblir det omedvetna okänt och låter sig inte kartläggas” (Jurgen Reeder: ”Psykoanalys i välfärdsstaten”. Symposion. 2006, sid 154-155).

Den svenske författaren Lars Gustafsson skriver i sin essä ”Freud och modernismens framväxt” (”Psykoanalys och kultur”, antologi redigerad av Hans Reiland och Franziska Ylander, 1991, Natur och Kultur) intressant om lyssnandet, utforskandet eller upptäckten av det som inte ligger direkt framför ögonen på oss:

”Vad Sigmund Freud … gjorde i sina mest hermeneutiska arbeten 'Drömtydning' och 'Vardagslivets psykopatologi' var att göra oss till överraskade avlyssnare av oss själva. Det språk vi talar, verbalt och genom våra handlingar, har inte bara avsändarmening, det har en för oss själva inte omedelbart uppenbar mottagarmening. Det omedvetna inte bara talar, det vill någonting, dess yttringar är ändamålsenliga. Det finns en avsändare till. Ett namn för denne andre avsändare är 'det omedvetna' …

… Freuds hermeneutik i drömtydningen och boken om vardagslivets felhandlingar utväljer oss i en viss mening till mottagare av signaler från oss själva. Det omedvetna som dunkelt men ändamålsenligt försöker komma till tals genom vitsar, felsägningar och drömmar inför en väldigt egendomlig samtalspartner i den mänskliga kommunikationen; jag själv som främmande avsändare av budskap för vilka jag själv utvalts som mottagare …

… Freuds lära är … på ett fundamentalt filosofiskt plan optimistisk: den förkunnar den mänskliga kommunikationens möjlighet även när vi döljer oss själva för oss själva”. (ibid sid 19-27).

Vet vi egentligen vad vi säger – eller menar? Och vem riktar vi oss egentligen till?

Och om vi fortsätter på temat ”det omedvetna”?

”Om vi … återvänder till 'Psykoanalysens mål: att göra det omedvetna medvetet' kan vi på nytt fundera över vad Freud menar med minnen. Vad är det som erinras? Med konstruktionens facit i handen konstaterar vi att det knappast rör sig om händelser, fantasier, trauman eller något annat förutbestämt och avgränsat som en gång varit medvetet. Det handlar istället om inre svårgripbara skeenden, som på det omedvetnas villkor formats genom individens levnadshistoria och som inte ens i (re)konstruktionens form gör anspråk på annan sanningshalt än den som i subjektiv bemärkelse ger mening åt den enskilde individens livssammanhang.” (Jill Hoffman de Maré: Inledning till Sigmund Freuds ”Psykoanalysens teknik”/Natur och Kultur 2008).

Den tolkande interventionen kan peka ut någon innebörd, märklighet eller paradox. I den handlingen ”upptäcker” man inte något, utan skapar snarare förutsättningar för att andra innebörder ska kunna träda fram. Härigenom kommer en tolkande intervention, långt ifrån att vara något avslutat eller helt, snarast att ha karaktären av en interpunktion. Det finns med andra ord inga okomplicerade ”svar” att söka upp!

Pichon-Rivière uttrycker samma tanke på ett lite annorlunda sätt när han – med utgångspunkt i objektrelationsteorin – formulerar det omedvetna i förbindelseteorins terminologiska språkdräkt:

”Det finns inga opersonliga relationer i och med att förbindel­sen mellan två människor alltid etableras på den grund som individens/subjektets övriga förbindelser historiskt sett utgör. I ackumulerad form utgör dessa vad man kallar 'det omed­vetna'. 'Det omedvetna' består alltså av en serie ackumule­rade beteendemönster, vilka har att göra med förbindelser och roller som individen/subjektet intar i förhållande till vissa be­stämda individer/subjekt” (E. Pichon-Rivière: ”Förbindelseteorin”, sid 38 i den svenska översättningen/S. Lander).

Det finns inga sätt att undvika sin (beteende)historia. Och vår tolkning av historien bär vi med oss. Endast med stor möda förmår vi förändra den.

Den värld vi hamnar i när vi förflyttar oss till kognitiv beteendeterapi förefaller befinna sig ljusår från ovanstående mer komplexa sätt att tänka. Fast – kanske inte så långt ändå? Kunskap om patientens historia är, enligt KBT-perspektivet, viktig i och med att den hjälper terapeut och patient att förstå såväl hur besvären en gång kan ha uppstått som hur de vidmakthålls (hållit i sig) fram till den dag som är. På sätt och vis kan man säga att det är patentens inlärningshi­storia som är viktig här … hur patientens beteenden, tankar och känslor genom livet formats i relation till hennes liv.

Och detta låter bekant ty – säger inte psykoanalysen något liknande?

”Det som upprepas i överföringen är 'själsliga upplevelser' som hör hemma tidigare i livet, men analysen upprepar också … 'sina dåvarande försvarsreaktioner'. I överföringen visar analysanden fram 'kärnan i sin intima levnadshistoria, han reproducerar den gripbart, som om den utspelade sig just nu, istället för att erinra sig den' …

… I överföringen till analytikern visar sig barndomens inre konflikter genom att tidiga och omedvetna såväl livsstrategier som relationer till betydelsefulla inre objekt upprepar sig i nuet. Omedvetna krafter med säte i såväl detet som jaget och överjaget söker till varje pris hålla fast vid det välkända och beprövade. I analysen kommer denna strävan efter ett bevarat status quo till uttryck i en stegrad intensitet i överföringen som då kallas motstånd. En modern analytiker skulle säga att det är när överföringen/motståndet tolkas som det omedvetna görs medvetet” ((Jill Hoffman de Maré: Inledning till Sigmund Freuds ”Psykoanalysens teknik”/Natur och Kultur 2008)

En rimlig slutsats vid detta jämförande anslag är att KBT och psykoanalysen tar upp samma tema (bakgrundshistoriens betydelse för senare symtomutveckling), men att man bedömer svårighetsgraden på olika sätt i det att psykoanalysen ser omedvetna krafter inom patienten som ett epistemofiliskt (känslomässigt) hinder, vilket blockerar den kunskapande process som KBT föresätter sig.

ERFARENHETER 2004-2012. VIII. Informerande föreläsning om operativ grupp.

En föreläsning hålls i november månad 2008 på ett möte vars egentliga syfte är att möta (och organisera) personer med intresse för grupper och gruppbehandling. Inlagt som övrig punkt är en föreläsning om operativ grupp.

Föreläsningen blir kort och introducerande omkring det gruppoperativa perspektivet (i och med att en ganska stor del av mötet i övrigt uppehål­ler sig kring dess egentliga syfte) och åhörarskaran är liten, ca 10 perso­ner varav flertalet redan känner till det gruppoperativa konceptet. Det visar sig att några av dessa personer redan använt sig lite av metoden. De emergenter, som ”springer fram” ur mötet, är följande:

- I motsats till mer bionskt/AGSLO-orienterade gruppar­betssätt tycks den operativa gruppen ge mer lugn i diskussio­nerna (som kontrast till det mer ”attackerande” förhållnings­sätt som präglar förstnämnda modell).

- Vad är egentligen att arbeta med grupper och hur kan man tänka? Måste man kanske avlägsna sig från det grupptera­peutiska fokuset och även se andra sätt att förhålla sig till grupper, exempelvis det gruppoperativa konceptet?

- Att under ett visst skede av föreläsningen om operativ grupp blir det naturligt att rita spiralen och vektorsmodellen som ett sätt att illustrera det pichonianska tänkandet. Är detta en viktig emergent som egentligen hör samman med just det gruppoperativa konceptet? Att tydlighet och klargörande är så viktiga ingredienser och därvid blir illustrationer (som en ”räls” att kommunicera information på) ett naturligt inslag. Vad sker i en grupp när man tar bilder exempelvis till hjälp?

- Kan de två figurerna (spiralen och vektorsmodellen) läggas ovanpå varandra? Möjligen blir det då mer komplicerat att åskådliggöra det explicita och det implicita i förhållande till varandra. Finns det explicita och implicita apsekter i varje vektor exempelvis? Eller är det så att graden av implicitet ökar ju längre ned i vektorsmodellen man kommer – och li­kaså att i den dialektiska spiralen (om man fortfarande tän­ker sig figurerna lagda ovanpå varandra) ligger tillhörighet och kommunikation närmare det explicita, medan relevans/tillämplighet och télé ligger närmare det explicita?

- Att inte glömma hur Gestaltkonceptet ”figur-bakgrund” finns med som en viktig aspekt i det gruppoperativa konceptet (lik­som i det gruppanalytiska).

- Innebär det faktum att operativ grupp och pichonianskt tänkande ”installeras” i en verksamhet (eller i ett team) att spiralen ”naturligt” uppstår, alternativt att man på ett smi­digare sätt kan integrera de olika individuella ECRO:n som finns närva­rande?

- Den operativa gruppen präglas nog mer än gruppanalysen av en aktiv samordnare … och det sker genom uppgiftskonceptet. Och blir det därigenom också enklare att integrera ett kogni­tivt/kbt-tänkande i ett gruppoperativt angreppssätt?

- ECRO blir en bakgrund ur vilken olika synsätt kan kliva fram och betonas? ECRO alltså som något av en ”metateori” som skapar ordning bland de olika teoretiska perspektiven … konceptu­aliserar (liksom i den skötargrupp Pichon samordnade i bör­jan på 40-talet) och ”relativiserar” alltså den fragmenterade teorivärld som söker beskriva de fenomen som finns i grupper (och individer).



ERFARENHETER 2004-2012. VII Seminarieföreläsning med kortare gruppoperativ bearbetning.

I mars 2008 håller jag en seminarieliknande föreläsning som syftar till att sprida information om Pichon-Rivière och operativ grupp. Gruppen jag riktar mig till består av mycket erfarna gruppbehandlare (10 st). De flesta i gruppen har dock aldrig tidigare hört talas om operativ grupp och har alltså ingen kännedom om dess begreppsvärld. I direkt anslut­ning till föreläsningen sker en diskussion som samordnas i gruppope­rativ stil med samordnare och observatör. Diskussionens fokus är fö­reläsningens innehåll och att tänka vidare utifrån det.

Bland de undringar jag har inför föreläsningen är hur gruppen ska ta emot det jag har att säga:

- Vad sätts igång hos åhörarna? Kommer emergenter att alstras som leder vidare till nya tankegångar och öppningar?

- Här presenteras gruppfältet – som fenomen – som något som kan betraktas från ett lite annorlunda håll än vad man är van vid. Breddas därigenom vars och ens uppfattning om det egna perspektiv (eller ECRO) man bär med sig? Eller är allt välbe­kant sedan tidigare fastän det nu presenteras med andra ord och begrepp?

- Finns det aspekter i det gruppoperativa konceptet som lyfter in något nytt? Observatörsrollen (som man nu kan iaktta i realiteten) som något härbärgerande? Den dialektiska spi­ralmodellen som en tankemodell, illustration eller ”karta”? Vektorsmodellen som ett sätt att ”lokalisera” de punkter (eller områden) i en grupprocess där motstånd eller hinder kommer till synes … eller där öppnande lösningar växer fram?

Föreläsningen ges därefter under 45 minuter med en observatör från åhörargruppen och mig själv som samordnare i den efterföljande dis­kussionen. Syftet med detta förfaringssätt är att ge åhörarna möjlighet att själva känna hur det är att sitta i en operativ grupp med dess speci­ella samordningsteknik … ett slags ”learning by doing”.

I den avslutande fasen av gruppen pratar jag vidare om det explicita som man arbetat med i gruppen … vidare om ECRO som ”karta” och tankeverktyg, men också att man som samordnare kan tillföra gruppen ny information om det förefaller som att gruppen ”irrar omkring” eller fastnar på grund av brist på information eller kunskap om något som är väsentligt för att kunna fortsätta processen. Vidare pekar jag på att det är väsentligt att var och en i gruppen inser att han eller hon bär med sig sitt eget individuella ECRO.

En möjlig emergent från gruppdiskussionen är om det gruppoperativa konceptet egentligen är för svårt (rent intellektuellt) att installera inom exempelvis dagens psykiatri … att man inom dagens psykiatriska värld med dess dominerande paradigm inte har förutsättningar att förstå el­ler dra nytta av verktyget ”operativ grupp”. Finns det i dagens svenska behandlarvärld så pass mycket ”attack mot tänkandet” (i Bions mening) att ett koncept som ”operativ grupp” automatiskt utmönstras?

Observatören reflekte­rar avslutningsvis här över hur nästa varv i spiralen skulle kunna tänkas ha sett ut om det funnits en fortsättning och utrymme för att ytterligare utforska det implicita. Jag lägger här till pers-pektivet ”ECRO som metateori” för att på den vägen kunna tänka och förstå mer i dagens behandlar- och tera­pivärld.

Tyvärr finns ingen tid för en andra smågruppsdiskussion efter sam­ordnarteamets återlämning … men trots detta verkar det som att den av­slutande diskussionen tar sig ned lite i spiralen - det vlll säga i nedanstående figur.

spiralen.png