OM PICHON-RIVIÉRE - INTERVJU MED ANGEL FIASCHE, GÖ­TEBORG 1997. INTERVJUARE: SÖREN LANDER.

Vad man bör hålla i minnet när det gäller Enrique Pichon-Riviere är att hans verk­samhet kan delas upp i tre olika etap­per, varav den första handlar om psykiatern Pichon-Riviere, den andra om psyko­analytikern Pichon-Riviere och den tredje etappen om socialpsyko­logen Pichon-Rivie­re. Till sin karak­tär har de alla tre beröring med vad han definie­rade som det epistemofiliska i människans existens som varelse.

Det epistemofiliska - som en "drift" att upptäcka - är cen­tralt i Pichons tänkande. Vid avund exempelvis handlar det också om en upptäckt - att bli klar över vad vi inte har jämfört med objektet. Att peta sig i näsan är i Pichons ögon uttryck för "upp­täckandedriften" - enligt ett mer psyko­analytiskt synsätt rör det sig mer om masturba­tion. "Det epistemofi­liska" som begrepp tar sin utgångspunkt i att män­niskans existentiella villkor är att stå ut med att leva med ång­esten inför det okända. Även om Pichon inte uttryckligen skriver detta, så var det mycket viktigt för ho­nom. Det hjälpte honom att inom det psykoanalytiska schemat kon­struera en teori om lärande­processen.

Redan innan psykiatern Pichon-Riviere var förtrogen med psykoanaly­sen var han verksam i en av de grupper som studerade psykoana­lys i Argentina. Det rörde sig om en grupp psykiatrer som sökte nya idéer. Orsaken till detta var den "fattigdom" som behäftade den psy­kiatri de stötte på i sin verksamhet som psykiater. Det hand­lade om en psykiatri som under en tidigare period runt sekelskiftet och någ­ra år framåt haft en mer öp­pen karaktär. Bland annat existerade då något som kallades "el peculio". Det innebar att man betalade lön till den intagne för det ar­bete denne uträttade i verksamheter som var knutna till sjukhuset. Sy­stemet förföll dock och fungerade inte vid den tid Pichon började arbeta som psykiater. Han tog nu itu med att söka bygga upp något igen. Re­konstruktionen tog dock sin ut­gångspunkt i en be­greppsligt sett an­norlunda uppfattning, nämligen att i behandlingen beakta såväl den in­tagne som läkare och vårda­re. Detta blir också den första erfarenheten av att arbeta med grup­per. Det sker på trettio- och fyrtiotalet innan han hade börjat tala om grupper.

På den tiden hade han ett mer Gestaltinriktat perspektiv. Det tog sig uttryck i att patienter, vårdare och läkare sågs som en helhet - och att med detta som grund söka skapa ett mer ope­rativt och kon­struktivt be­handlingsarbete. Begreppet "ope­rativ" började Pichon använda under andra världskriget. Han pekade alltid på hur Kurt Lewin hade hjälpt den amerikanska armén att skapa operativa grupper. Det handlade då om att var och en skulle vara medveten om sin roll i gruppen och om vad som skulle göras för att lösa en viss bestämd uppgift. Uti­från detta introduce­rade Pichon begreppet "operativ". Hans synsätt var att verksamhet i grupp inte bara var effektivare som sådant, utan mer tillfredsställande i övriga avseenden också - individualism versus grupp eller individualism versus känsla för samhället.

Pichons första introduktion i socialpsykologi sker dock många år senare. Först tar han vägen från att vara psykiater till att bli psyko­analytiker. Detta sker i samband med att psykoana­lytikern Angel Garma kommer till Argentina efter att ha flytt från Tyskland och na­zismen. Garma var egentligen spanjor och flydde från såväl det spanska inbördeskriget som från det nazistiska Tyskland. Han gick i analys hos Theodor Reik och i handledning hos Franz Alexander (vilken även han flydde från Tyskland men till USA). Garma blev såväl Pichons som dennes hustrus, Arminda Aberastury, psyko­analytiker.

II

Den första etappen av sin karriär klarade psykiatern Pichon av tack vare sin in­tellektuella kapacitet ... sitt lysande intel­lekt. Ty under den­na sin första etapp upp­levde han sig själv - såsom varande psy­kiater - som motståndare till psykoanaly­sen. Allteftersom föränd­rades han dock. Bland annat hand­lade det för honom om att inte fastna i nosografiska fråge­ställningar - på sätt och vis kan man tala om att psykiat­rer är be­roende av nosografin - utan om att istället lyfta fram det dynamiska. Den psykiatri som fanns på mental­sjukhus för de kroniskt sjuka var ju en psykiatri som i stort sett gick ut på att klassifiera. Den hade sin in­riktning på nosografin. Den dy­namiska psykiatrin däremot är mer avancerad än den noso­grafiska och klassifice­rande psykiatrin.

Härvid var Garma mer avancerad. Garma var inte intresserad av psykia­tri - däremot av psykoanalys. Han hade emellertid verkat inom psykiatrin och kände till den. Ett tecken på detta var att Garma 1931 skrev ett av de tidigaste psykoanalytiska arbete­na om schizofreni - "La realidad exterior y los instintos en la esquizofrenia" (Den yttre verkligheten och drifterna i schizofrenin).

Garma verkade i Berlin, men han hade inget att göra med Wilhelm Reich. Han var mycket freudiansk - om man ska säga att han hade nå­got gemensamt med Reich var det väl att han betonade sexualite­tens roll i det mesta. "För honom var sexuali­teten närvarande såväl på dagen som natten, i soppan etc. Vad det än rörde sig om ta­lade han om sexuali­teten. För honom hängde sexualitet och psykoanalys nära ihop - och all­tid mycket upptagen av vad som orsaksmässigt hängde ihop med sexuali­teten". Ideologiskt fanns hos honom tanken att sexualiteten fanns där som enda kän­netecken på psykisk hälsa - och i den meningen kan man säga att Garma stod rätt nära Reich. Garma började annars sin karriär på samma sätt som Pichon - som psy­kiater. Som psykiater i Spanien ar­betade han från unga år med kroniska patienter på mentalsjukhus.

APA (Asociación Psicoanalítica Argentina) grundas av bland annat två utländska psykoanalytiker - Angel Garma å ena si­dan, Marie Langer å den andra (flyktingar i Argentina efter det spanska inbör­deskriget).

Psykoanalysen i Argentina föds - precis som den föddes över­allt an­nars - som en familj. Den var så mycket en familj att i början gick det inte att dra tydliga gränser mellan att vara analytiker och patient. Dock - detta att vara en del av en grupp som skapar en ny rörelse är inte lätt. Det lämnar många sår. Utvecklandet av det psy­koanalytiska schemat i Ar­gentina präglades av mycket konflikter. Det handlade om en kamp mel­lan bland annat å ena sidan Garma och å den andra Marie Langer.

"Efter att något har fötts som familj uppstår sedan som en andra etapp kampen om makt. Och maktkamp för med sig olägenhe­ter... Samma sak inträffade när det gäl­ler Freud och Reich. Det handlade inte så mycket om att Reich misstog sig som att han ej var i takt med sin tid. Och där­med kunde inte Freud kasta bort tid på Reich med dennes nya idéer om samhället".

Något liknande inträffade med Pichons psykoanalys. Han hade svårt för Garma - denne som var något av en far och grundare av den ar­gentinska psykoanalysen. De idéer som Pichon förde fram mötte inte så mycket motstånd inom APA. Pichon var lysande och hade mycket infly­tande. Dock började han leva ett liv med mycket alkohol och blev bland annat ut­kastad från den Panamerikanska Kongres­sen för Psykoanalys. Det fanns en rädsla inte minst bland hans egna anhängare för vad som skulle hända med det psykoanalytiska schemat.

III

Det finns en artikel som kommer upp till diskussion under in­tervjun. Artikeln heter "Från psykoanalysen till socialpsykolo­gin" (Del psicoanálisis a la psico­logía social) och återfinns i tid­ningen "Actualidad Psicológica" No 133, Juni 1987. I denna arti­kel framgår det tydligt att Pichon skil­jer sig från en mer orto­dox psykoanalytisk inställning och att han istället lyfter fram ett per­spektiv som är mer psykosocialt. Istället för "drift" lyfter han fram "motiva­tion" eller "drivkraft".

"Det handlar om en modell som är mer kopplad till en teori om lä­rande ... som är mer psykosocial ... 'drivkraft' eller 'motivation'' som handlar om att söka kunskap. 'Motivation' får här en epis­temofilisk ka­raktär. Det grekiska 'epistemi' betyder kun­skapsteori. 'Epistemofi­lia' be­tyder 'intresse av att lära känna det nya' ... eller kanske snara­re 'upptäc­ka' än 'lära känna' ".

Pichon var aldrig nöjd med psykoanalysens tankar om döds­driften. I början av sin karriär befann han sig ganska nära Stekels idéer och den­nes uppfattning om "livs­drift". Enligt Pichons sätt att se utgörs driv­krafterna av "inten­tion(gestaltpsyko­logen Kurt Lewins ordval) /motiva­tion, need and wishes". "Dödsdriften" behövs ej som begrepp. "Life in­stinct" handlar om "preservation" - "how to deal with the life?". Förintel­seångest har utifrån detta perspektiv inget med "döds­drift" att göra, utan handlar istället om rädslan för att förlora "the instinct of life". Det har att göra med objektet - inte subjektet! Eller uttryckt med an­dra ord - det Melanie Klein kal­lar "förintelseångest" blir ur Pichons synvinkel lika med "the motivation to continue the learning pro­cess stops".

Vad annars gäller ovannämnda artikel så tillkom den i mycket nära samarbete med Ana Quiroga. Vid den tid när den skrevs (1972) hade Pichon stora svårigheter att tala och Ana Quiroga var därför mer el­ler mindre uttolkare av vad Pichon gav ut­tryck för - dock en mycket intelli­gent, känslig och förnim­mande tolk. Det mesta av det som kommunicerades skedde dock i skriftlig form.

I artikeln förekommer även en annan företeelse som poängte­ras - den dialektiska materialismen. Pichon var marxist. Han var inte medlem i kommunistpartiet men han gav ekonomiska bidrag till det. I den grupp som samlades kring Pichon var merparten marxister. Förutom Angel (som var socialist) och hans fru (som var medlem i kommunistpartiet) även Bleger.

Pichon menade att marxismen inte kunde existera utan be­greppet "mer­värde" som kärna. Med detta menas då den ex­ploatering som män­niskan utsätts för av män­niskan. Utan ett begrepp som mervär­de förlo­rar marxismen sin mening. Det är en grund att stå på. Därefter kan man strukturera upp sam­hällets sätt att fungera dia­lektiskt, men då ut­gående från upptäckten av att drivkraften be­står i människans exploa­tering av människan ... och att psykoana­lysen kan undersöka rötterna till detta fenomen.

"På vilket sätt sker det formande av människan som framskapar en indi­vidualism av pervers karaktär ... och hur skulle det socialterapeu­tiska schema se ut som skul­le kunna förändra männis­kan och göra henne mer solidarisk och rättvis? Ty psyko­analysen är inte ett poli­tiskt instrument, utan ett verktyg för att undersöka det omedvetna. Den kan få större räckvidd, men måste ändå alltid vara medveten om vilket som är dess arbetsområde.

Hur är med andra ord psykoanalysens teoretiska kapacitet att möta ovanstående tankegångar? Pichon möter denna utmaning från sin marx­istiska filosofis per­spektiv - dock utan att i första hand lyfta fram en marxistisk filosofi, utan istället genom att in­foga denna i sitt schema ... som en tankemodell. Han talade egentligen aldrig om marxismen. Dä­remot förde han in den inom en sektor av den psyko­analytiska världen".

Det är från cirka 20-talet som kommunismen som rörelse växer i Ar­gentina - samti­digt med att anarkismen dör bort. I realiteten hand­lade det inte om fler än cirka 30.000 partimed­lemmar. Det tycks mer ha handlat om att växa vad det gäller infly­tande på samhället. "Det var som ett slags religion ... som en kyrka. Tänkandet fast­nade emellertid i en stereotyp form".

Även José Bleger var marxist - kommunist. Efter att ha be­sökt Sovje­tunionen av­lägsnade han sig emellertid från kom­munistpartiet. Skilje­linjen mellan psykoanaly­tiker och kom­munistiska psykiatrer på psykia­terkongresserna blev så små­ningom så stor att det utbröt slagsmål dem emellan. De kommunistiska psykiatrerna accepte­rade nämligen inte psy­koanalysen, utan hade sin inriktning på reflexolo­gin. Därför var också de kommunister som närmade sig psykoanaly­sen tvungna att lämna kommunistpartiet. Det fanns inte något ut­rymme inom det parti som stödde tanken på en psykiatri baserad på reflexologin - en tanke­riktning som i realiteten inte be­tydde nå­got.

IV

Socialpsykologin som disciplin kom att utvecklas i USA, och är, som den där ser ut en psykologi som syftar till att kontrol­lera samhället. Det handlar om anpassning till samhället och om att kontrollera samhället.

Socialpsykologi i Pichons tappning - med sina utgångspunkter i psyko­analysen - är en omformande och kreativ socialpsyko­logi. Att det är så har dock knappast att göra med att Pichon skulle ha upp­funnit den. Nej, det handlar om att den ar­gentinska psykoanalysen importerades från England. Och den engelska psykoanaly­sen var just omformande och kreativ i motsats till den amerikanska som till sin in­riktning var mer anpassande. Även Pichon talar i och för sig om anpassning, men det handlar då om aktiv anpassning. Begrep­pet "aktiv anpassning" har in­nebörden "icke-underkastelse". Pichon var alltid upptagen av den yttre världens faror, och att man där­med som människa var tvungen att an­passa sig till omstän­digheterna - men inte okritiskt.

Det handlar om en form av kritiskt medvetande. Pichon gjorde dock inte halt vid den uppfattning om omformande och krea­tivitet som exempelvis Winnicott stod för. Egentligen finns det inte så mycket beröringspunkter mellan Winnicott och Pichon, ty Winnicott blir inte aktuell i Argentina förrän efter Pichons död. Och det kanske är på grund av detta som Pichon använder begreppet "aktiv anpassning" och inte "omfor­mande" och "kreativitet" - och då använder han "aktiv an­passning" som en integ­rering av "omformande" och "krea­tivitet".

V

"Det är alltid Pichon man talar om. Aldrig talar man om hans hustru, som var vik­tigast av alla. Arminda Aberastury de Pichon-Riviere intro­ducerade såväl Melanie Klein som barnpsyko­analys i Argentina. Hon upprätthöll en permanent kontakt brev­ledes med Melanie Klein. I mot­sats till Pichon har dock inte Ar­minda Aberastury utvecklats till någon myt. Hon har skrivit böcker. Ingen av dom har dock översatts till eng­elska".

Så småningom kom Arminda och Pichon att skiljas. Några år efter skilsmässan be­gick Arminda självmord ... detta hade dock andra orsa­ker än skilsmässan.

VI

Pichon-Riviere finns inte på engelska. Överhuvudtaget är han lite känd utanför den spansktalande delen av världen. Han var själv inte in­tresserad av att få det han pro­ducerade över­satt till något an­nat språk. Det språk han själv läste mycket på var franska. Pichon skiljer sig i det­ta avseende från exem­pelvis Leon Grinberg, vilken bland annat lärde sig engelska för att kunna publicera sina psyko­analytiska tankar på det språ­ket.

Han var inte heller så begiven på att resa. Till skillnad mot många and­ra psykoana­lytiker var han inte intresserad av att åka på internationel­la kongresser. Pichon var knappast "poli­tiker" i den me­ningen att han var inriktad på att sprida sina idéer. Istället var han upptagen med att utveckla dessa i den grupp människor han sam­arbetade med.

"Om man betraktar den pichonianska idévärlden av idag så domi­neras denna av Ana Quiroga och hennes skola för operativa grupper. Det handlar emellertid då inte om psykoanalytikern Pichon-Riviere. Fokus ligger istället på operativa grup­per, teorin om lärande och psy­kosociala konflikter - inte på patologin. Paren­tetiskt bör här sägas att psykosociala konflikter är liktydigt med sociala konflikter.

Från Ana Quiroga och hennes skola görs det försök att genom att få in Pichons fi­losofi i universitetsvärlden göra den officiell ... skapa ett slags 'karriärväg' på uni­versitetet för den. När jag var nationellt an­svarig för mentalhälsovården i Argenti­na försökte jag hjälpa Ana Qui­roga så att hennes skola i socialpsykologi skulle få med universitet jämbördig status. Emellertid var psykologorgani­sationen i Buenos Aires motstånda­re till detta. För att kunna ac­cepteras av psykologin i Buenos Aires måste man vara psyko­analytiker och 70 % av dessa är lacanianer.När man ta­lar om de som går till socialpsykologin handlar det om en annan värld än universitets­världen. Det är en blandning av olika samhällsseg­ment - allt ifrån hemmafruar till avancerade uni­versitetsutbildade. Genom att det är på det här sättet finns fördelen att man har med alla sektorer i samhället ... och Ana Quirogas skola har med såväl rika som fattiga, välutbildade som outbildade etc. De ryms alla där. Detta har bi­dragit till formandet av ett nytt språk i det portensiska samhället - inte i det ar­gentinska. Även på vissa håll inom Tucumanområdet finns Pichons sko­la. Den ut­gör en sociopolitisk rörelse ... ett nytt sätt att tänka i Argentina ... i linje med Pichons eget".

Allt detta tar egentligen sitt ursprung i det som under en tidi­gare epok omfattades av begreppet socialarbetare inom mentalhälso­området. Och denna uppfattning kom från Pichon (även om den senare kom att an­vändas av andra teoretiker i Argentina - personer såsom Goldenberg, Kesselman och Bau­leo).

Om man återgår till Ana Quiroga så var hon den som stod honom när­mast av samt­liga de personer som fanns omkring honom under de sena­re åren av hans liv. Hon var en person som verkligen förstod hans idéer. Quiroga är dock främst filo­sof och inte psykiater. Det har hjälpt henne att generalisera och sprida Pichons tänkande inom hela det ar­gentinska sam­hället. Det handlar som tidigare nämnts om ett nytt sätt att tänka och är kopplat till Pichons mer filosofiska idéer.

VII

I den tankemodell som Pichon inlemmar i sitt psykoanalytiska sche­ma växer också det instrument fram som han benämner "förbindel­se ("vín­culo" på spanska)". Som begrepp är detta mer integrerat än "objektre­lation". Det är en av de - ur psykoana­lytisk synvinkel - vik­tigaste aspekter som Pichon intro­ducerat.

"Tack vare att han förde fram detta begrepp är det idag möjligt för mig att tala om situationens patologi. Pichon utvecklade aldrig detta tema, men han beredde marken för det som en av patolo­gins uttrycksmöjlighe­ter ... och i sådan mening an­vänder jag mig av begreppet "situa­tionens patologi".

Pichon är den förste psykoanalytiker som inkluderar kontexten - dock utan att när­mare utveckla tanken. För honom var psyko­analys - utan att kontexten inklu­derades - en omöjlig tanke. Pichon hade sinne för det språkliga. Därigenom kunde han även inkludera den lingvistiska proces­sen i en given kontext. En kon­text som konstruerades utan den linguis­tiska processen saknade värde. Som tolkning var den linguis­tiska pro­cessen - via pati­entens material - närvande i kontexten. När man analy­serade en person så analyserade man samtidigt också personens kontext. Beroende på kontext kunde ett och samma bete­ende få olika in­nebörd ... Hur tydliggör man bäst detta?

Det finns en patologi - jag vill emellertid inte benämna den psykopatolo­gi - som inte nämndes av Pichon. Det rör sig istället om något som kan sägas vara en över­levnadsstruktur. Utifrån detta har jag ut­vecklat be­greppet 'social schizoidí' ("esqui­zoidía social" på spanska). Detta begrepp handlar om det eller de behov som finns i en bestämd social kontext. I en rik miljö kan man inte tala om 'social schizoidí' ... det vill säga i en vär­ld där föräldrarna har möjlighet att ägna sig åt sina barn. 'Social schi­zoidí' uppstår i miljöer där föräldrarna är schi­zoida ... där det inte finns ut­rymme att vara känslosamma gentemot sina barn. Det handlar om fattigdomens miljöer ... det handlar om att vara tvungen att vara vuxen vid fyra års ålder ... att lämna hemmet för att fun­gera som förälder åt sina föräldrar. Det är då man måste ut­veckla ett slags 'sjukligt' förstorade överlevnads­strategier. Det är på så sätt denna 'schi­zoidí' genereras - men det är ingen pato­logi. Istället handlar det om att personen ifråga utan detta slags psyke inte kan överleva ... det är priset för att överleva. Priset är alltså att inte fullt ut utveckla sitt känsloliv.

Det är med utgångspunkt i Pichons tankar om kontexten - att det inte är möjligt att notera en patologi utan att inkludera kontexten - som jag och andra av hans elever har tänkt vidare på dess in­nebörd. Att berika Pichons idéer måste handla om att in­tegrera psykoanalysen med allt det Ana Quiroga och Pichon utvecklade ... men då med en be­toning på den kliniska psykoanalysen, inte den filosofiska. Det är viktigt att återvända till patologin ... till kontextkriteriet och att i likhet med Pichon se hur det som för den ena personen är sjukdom för den andra kan vara hälsa".

Den terminologi Pichon uttryckte detta i handlar om att de me­kanismer jaget har till sitt förfogande är såväl försvarsme­kanismer som jagstrate­gier. Som jagstrategier befrämjar de den psykiska häl­san. Som försvars­mekanismer utgör de bort­trängning av den omed­vetna världen. Och den omedvetna världen är samtidigt hemvist för det kreativa. När det inte finns utrymme för den omedvetna världen att träda fram rör det sig om en individuell patologi. Många av de mekanismer som är försvarsme­kanismer är alltså samtidigt jagstra­tegier. De skiljer sig med andra ord inte åt. Och denna uppfattning är strikt dialektisk. Beroende på kontex­ten kan mekanis­merna tjä­na antingen hälsan eller sjukdomen. Freud ut­trycker det som att "vi vantrivs i kulturen". Pichon utvecklar dock denna tanke. Freud hade inte möjlighet att inklu­dera pressen från ... detta att leva i fattigdom ... detta att leva i ar­betarklassens värld. Pichon använder sig av begreppet "aktiv anpassning". Och detta implice­rar vad vi berört härovan, nämligen jagets strategier. Han anknöt till dessa ... inte till drivkraf­ter, utan till försvar versus strategier.

Begreppet 'förbindelse' är problematiskt för alla i och med att Pichon-Riviere ald­rig närmare preciserade det. Han pekar på att i 'self'- objekt-relationen (vare sig nu objektet befinner sig i yttervär­lden eller i det inre) finns ett ständigt samman­bindande flöde som går i båda rikt­ningarna ... och att detta samtidigt består av kär­lek och hat. Begreppet 'förbindelse' innebär just detta - nämligen att det inte bara handlar om 'self'-objekt-relationen. Det handlar också om objektets sam­tidiga rela­tion med 'self' . Det är mer än en rela­tion. Ett "self" kan inte relatera till ett objekt utan att objektet sam­tidigt relaterar till "self".

Det rör sig om en struktur i ständig rörelse ... ett flöde fram och tillba­ka. Pichon menar att denna sammanbindande före­ning av objek­tet med 'self' och 'self' med ob­jektet - som ett äk­tenskap - utgör 'för­bindelse-rela­tionen. Den tar alltid sitt ur­sprung i en ur melankolin genererad känsla av ambivalens som stereotypiserats. Den intrapsy­kiska strukturen har dock förmåga till dissociering och till att bland olika känslor ge en av dessa företräde. Dissociering som mekanism är därmed inte endast en försvarsmekanism utan därtill en ope­rativ meka­nism.

VIII

Och här uppträder ytterligare ett av Pichons begrepp som har sitt ur­sprung i psyko­analysen - "den operativa dissociatio­nen". Det handlar om att kunna lägga ifrån sig eller upp­skjuta negativa käns­lor för att därigenom kunna uppleva po­sitiva känslor. Pichon menar att positiva och negativa känslor alltid finns samtidigt. Att det bara skulle finnas positiva eller bara negativa känslor är inte möjligt. De är alltid såväl nega­tiva som positiva. Belöning och frustration upp­träder till­sammans. Det finns inget växande som inte innehåller såväl belöning som frustra­tion. Och det finns inget växande utan positiva och negativa känslor.

"Pichon introducerar uppfattningen om den operativa dissocia­tion som förknippas med 'förbindelsen' ... om hur 'self' upprättar kontakt genom en dissociationsprocess och att detsamma sker från objektens sida. Dis­socieringen sker för att såväl kunna fort­sätta växa genom re­lationen som att samtidigt känslomässigt kunna berika sin värld. Ty för Pichon sker berikandet av ens känslomässiga värld genom upptäckten av 'det andra'. Hos Pichon är konceptet 'penetration' av stor vikt. Han ansåg att pato­logi var direkt relaterad till den förmåga eller oförmåga till pe­netration som 'self' genom förbindelsen var förmögen till.

'Förbindelse' är till sin natur penetrerande. 'Relation' är det inte. Det­ta är dock inte någonting i och för sig nytt, och egentligen inte heller en uppfattning som kommer från Pichon, utan från Mela­nie Klein - även om hon inte använder termen 'förbindelse'. Hon använder dä­remot be­greppen 'projektiv identifikation' och 'intro­jektiv identifikation'. Dessa tillsammans bildar förbindelsen. Och det hand­lar inte om bara en aspekt av förbindelsen utan om nästan allt det som innefattas däri. Till detta lägger alltså Pichon den sociala aspekten och benämner det hela 'förbindelse'. 'Pro­jektiv identifika­tion' implicerar ett försök till penetra­tion av den andres 'self' - att för­bindelsen från en själv till den andre blir så pass massiv att denne upphör att vara sig själv för att istället bli till denne andre som pene­trerar. 'Introjektiv identifikation' innebär på samma sätt att man låter sig penetreras av den andre i så­dan grad att denne tar plats inom en".

IX

En annan viktig aspekt som har med förbindelsen att göra är be­greppet 'Gestalt'. Varje förbindelse har en historia. Denna i sin tur har med kontexten att göra. Historien är inget som uteslutande berör endast 'the self' och objektet. Den har även att göra med allt det som omger såväl self' som objekt. Pichon uttryckte i och för sig inte detta i sådana termer. Men kontex­ten har en sådan innebörd.

Förbindelsen fungerar uppsamlande när det gäller hela den Gestalt som i sig in­rymmer den historiska process som för­bindelsen mellan 'the self' och objektet ut­gör. 'Gestalt' utgör såväl bakgrund som figur - ett slags referenspunkt med avse­ende på det inre innehållet. 'Ge­staltung' speglar det som hål­ler på att formas ... det som i sig inklu­derar såväl in­nehållet som innehållets gränser ... formandet av in­nehållet.

X

"Det framväxande (emergent) är en föreställning som föds hos Pichon. När jag var patient hos honom kommer jag ihåg en tolk­ning som han gjorde. Jag hade om nå­got han sagt uttryckt mig på ett sätt som var myc­ket 'porteno':

- Hördu, Enrique, nu tycker jag du hoppar i galen tunna.

Han svarade ungefär följande:

- Jag väntar på att arbetshypotesen ska växa fram (=emergenten).

Och då uppstår frågan: Vad är det som händer när 'the self' för­flyttar sig mot ob­jektet? Jo, 'the self' penetrerar objektet. Därvid växer något fram ... Något nytt. Detta nya öppnar möjligheter att göra upptäck­ter, som i sin tur genererar nya verk­tyg för att upptäcka ytterligare nya emer­genter (det vill säga sådant som växer fram) etc.

Vad är det alltså som växer fram när 'the self' penetrerar värl­den el­ler omgiv­ningen ... när penetrationen riktas mot personens egen värld ... mot den av gruppen bestående världen ... mot den samhälleliga världen ... mot den intrapsykiska inre världen? Emergenten blir resultatet ... utgör svaret.

Genom denna dynamik blir 'a posteriori' till 'a priori'. Uppfatt­ningen om det fram­växande eller emergenten var viktig för Pichon i och med att han lade stor vikt vid de svar som gavs. För Pichon utgör tolk­ningen en arbetshypotes. Vi väntar alltid på vad som ska växa fram - vad nu denna emergent består av. Det är viktigt för vårt arbete att nå­got träder fram. Emergenten är det som gör att vi kan fortsätta att upptäcka ... det ger ett slags kontinuitet åt processen att upptäcka.

Fast det händer också att det inte växer fram något. Och det är då vi misslyckas. Något har inträffat i den inre världen ... något som gör att det inte genereras någon emergent. Man kan tolka något och patienten svarar inte på detta, utan talar istället om något annat. Det finns här inget som växer fram - ingen emer­gent ... det finns inget flö­de ... ingen kontinuitet. Ty det som växer fram är konsekvens av vår arbetshypotes - av penetratio­nen".

XI

När det gäller begreppet "den enda sjukdomen" så tar Pichon detta från Otto Rank och dennes uppfattning om födelseö­gonblickets trauma. Pichon modifierar dock Rank. Traumat blir hos honom till utgångs­punkt för den enda sjukdomen - depres­sionen. Depressio­nen utgör den grundläggande struktur i vilken varje sjukdom har sitt ursprung. Under varje sjukdom finns ett syndrom utgående ur den enda depres­sionen, vilken har att göra med födelseögonblicket - vilket alltid spelar in i högre eller lägre grad.

"Depressionen som sådan är vår följeslagare hela livet igenom. Den kan sägas mer handla om att arbeta i den inre värl­den och inte så mycket i den yttre. Den är också närvarande från det ögonblick vi föds - den de­pressiva kärnan. Livet är en konstant 'process of mour­ning'.

Förbindelsen 'self-object' finns från livets början till dess slut. Sör­jandet är något fundamentalt i livet - man bryter ner något gammalt för att skapa något nytt. Det är en viktig beståndsdel i lärandet. De­pressionen är utifrån ett sådant synsätt att 'loose the old to learn the new'. Varje se­kund vi förlorar är utifrån detta perspektiv en 'mour­ning process'. Och denna sorgeprocess lever vi i från livets första ögonblick tills dess att vi dör.

Den kan vara mer eller mindre intensiv. Men vi måste hela tiden disso­ciera oss från 'the mourning process' - vilken är melankolin ... den me­lankoliska depressio­nen. Pichon uttryckte det som att det är depressio­nen som är den enda sjukdomen. Jag skulle nog hellre säga melankolisk depression.Vi lever hela tiden i konflikten mellan att fö­das och att dö. Och vare sig vi vill det eller ej finns hela tiden närva­rande ambivalensen mellan att fortsätta leva el­ler att dö. Detta är vad Pichon kal­lar den enda sjukdomen".

Pichon modifierar således Otto Ranks uppfattning om födelseögonblic­kets trauma ... eller han kanske snarare komplette­rar den med sin uppfattning om födseln som den enda de­pressionen. Den depressiva po­sitionen finns från födelseö­gonblicket - den utgör en matrix uti­från vil­ken känslolivet or­ganiseras. Den schizo­paranoida positio­nen behövs som ett försvarssystem (instrument) - för att det svaga Jaget ska klara av frustration. Objektet är en källa till liv. "Life instinct" strä­var efter att bevara objektet. Drivkrafterna finns från början i tårarna - i sörjandet.

Man skulle kunna säga att Pichon här befinner sig nära den syn som en annan av APA:s grundare - Hernando Rascovsky - hade. Denne ut­vecklade tankar om objekt­relationens utseende under fos­terstadiet. Ra­scovsky menade att barnets lidande - uti­från relatio­nen mellan 'the self' och objektet - fanns redan i moderslivet och att det inte tog sin början - vilket Melanie Klein hävdade - i födelseö­gonblicket. Även om Pichon ti­digare under sin tidigare bana om­nämnde Rascovskys uppfattning tog han dock sin utgångspunkt i födelseögonblicket när han talade om den enda depres­sionen.

XII

"För mig föds ett 'projekt' ur ett behov som framträder i kontex­ten. Det finns ingen förbindelse utan ett 'projekt'. Projektet kan handla om att växa känslomässigt ... att växa intellektuellt ... eller helt enkelt att ta större plats. Och i förbindelsen finns såväl hat som kärlek i förhål­lande till 'den andre'. Det finns ett motta­gande av vad den andre kommer med .. och en önskan om att förändra och omforma detta ... och att sam­tidigt också 'processa' det som man själv förmedlar.

I den känslomässiga förbindelsen kan det finnas varierande grad av in­tresse eller social drivkraft ... den kan vara mer in­dividuell eller mer social till sin karaktär. Därför säger jag om ett 'projekt' att det - om man ser till graden av intensitet - är affek­tivt, men - sett ur en projektsynvin­kel - socialt till sin karaktär. Detta är en speciell kvalitet som är förk­nippad med förbindel­sen. Pichon själv skrev inte det­ta, men ... ja, det som jag sade skulle kunna beskrivas som den teore­tiska definitio­nen.

Om jag tar min familj som exempel, så finns det en stark förbin­delse till min fru ... mina barn ... deras tillkommande etc. 'För­bindelse' är emellertid ur 'projektsynvin­kel' även social. Jag är i tankarna uppta­gen med kontinuiteten över generations­gränserna. Hur kan jag se till deras bästa, stödja dem etc? Man kan säga att jag är inbegripen i mina barns 'projekt'. Jag ledsagar dom i det, men utan att störa eller begränsa. Dock finns jag där till hands om jag skulle behövas.

I Pichons teori fanns ständigt närvarande den viktiga aspekt som kan beskrivas som ångest för det okända (sett utifrån frågeställ­ningen att ett 'projekt' handlar om att påbörja en förändringspro­cess - en för­flyttning från en 'gammal' till en 'ny' si­tuation). Detta okända fungerar såväl som källa till ångest som till att vara driv­kraft bakom en öns­kan om att upptäcka. Och utgången av denna dialektiska kamp mel­lan fruktan och önskan är viktig. Kommer rädslan eller upptäckarbe­gäret att avgå med segern? "The unknown" finns där alltid som ett element vilket antingen kan paralysera oss eller hjälpa oss att mo­bilisera".

XIII

"Pichon betraktade den intrapsykiska strukturen från ett tids- och rums­perspektiv. Det patologiska i en psykopatologi såg han som kopplad till tid och rum. Fobierna är huvudsakligen av spa­tial ka­raktär ... det finns ett inre plus ett nära yttre och ett mer avlägset ytt­re. I klaustrofobin handlar ångesten om det inre; i agorafobin om det yttre. Med hjälp av det rumsliga kriteriet bringade Pichon ordning i den objekt­relation, som får sitt dyna­miska utseende utifrån hur 'the self' och objektet rör sig i den inre och den yttre världen.

Begreppet 'patorytmí' har anknytning till den psykoanalytiska te­orin om epilepsi. I "Från psykoanalysen till socialpsykologin del II" - som är Pichons viktigaste bok och handlar om det kliniska - finns det någ­ra essäer om epilepsi. För att kunna förstå begrep­pet 'patorytmí´mås­te man känna till vad epilepsi är ... sedd ur patogen synvinkel ... epi­lepsins dy­namik ... Pichons syn på denna.

Han introducerar ett nytt begrepp när det gäller epilepsin. Och man kan läsa om det i dessa tre ovannämnda essäer. När det gäller den kliniska aspekten är detta bland det viktigaste Pichon för fram ... att man kunde se epilepsin ur en psykogen synvinkel. Vad hade då detta för syfte?

Det tjänade till att berika uppfattningen om hur primärprevention inom mentalhäl­soområdet kan se ut - och detta genom att den pato­rytmiska strukturen länkades till rumsaspekten.

Hur länkades den till tids- och rumsaspekten?

Den länkades till ångest ... ångestformerna, det vill säga till 'th­reshold' ... tröskel. Pichon hävdade att den intrapsykiska strukturens tröskel såg olika ut hos olika per­soner. Med en låg tröskel ökar risken för utbrott av patorytmisk karaktär.

Och vad menade han att ett patorytmiskt utbrott var?

Förlust av såväl känslomässig som motorisk kontroll samt söm­nsvårigheter. Dessa element utgjorde den strukturella grunden för den patorytmiska patologin - en patorytmisk karaktär

Pichon refererade i hög grad till den kunskap han hade om vad som in­träffar när ett utbrott av epileptisk karaktär närmar sig. Det hand­lar då bland annat om hur personalen på en avdelning med en såda­na patien­ter hade lärt sig att uppfatta tec­ken på en annalkande ur­laddning ... i ett visst ögonblick kände omgiv­ningen att det snart skul­le braka löst. Vårdarna slog larm om vad dom kände var på gång: 'Dok­torn, vi måste låsa in X för snart kommer det ett utbrott'!

Pichon tog sin uppfattning om patorytmí från epilepsin och sina kun­skaper om dess dynamik. Och det bidrog till ökade kunska­per om såväl epilepsins psykogenes som om epileptoid karak­täropati. Han skilde mel­lan epilepsi och 'epileptoidía' . En epilep­toid karaktär är en karaktär med patorytmiska karaktäristika ... detta kallade han pato­rytmí. Arminda Aberastury arbetade med barn runt bland annat det­ta och Pichon kunde dra nytta av hennes arbete. Hon studerade den­na patorytmí i samband med familjesituationen och hur den utveck­lades.

Pichon använder sig av tankegångar runt epilepsin och dess dy­namik för att illu­strera något mer generellt. Han menade att denna patoryt­mí finns i den institutio­nella världen ... i grupper ... att den är ständigt närvarande. Det rör sig om en na­turlig disposition, vilken be­tingas av hur ekvationen 'ångest - tröskel' ser ut. Bero­ende på hur ångesttröskeln ser ut kommer sådana betingelser att genereras som i sin tur bestämmer i vilken ut­sträckning reaktioner kommer att formas så att säga vid fel tid­punkt ... att en person reagerar utan att ha kontroll över konsekven­serna. När något sådant inträffar, menar Pichon, uppstår svårigheter i läroprocessen. Det uppstår "frakturer" i den ... ett kontinuerligt lärande försvåras.

I Pichons syn på det patogena är ovanstående tankar om pa­torytmí bland det vik­tigaste ... och det berör såväl förlusten av emotionell som av motorisk kontroll. Uti­från ett kleinianskt per­spektiv skulle patoryt­mi kunna beskrivas som att relationen 'self' - objekt företrädesvis är av del­objektkaraktär. I konsekvens med detta resone­mang botas en patorytmí genom att relationen 'self'-objekt förändras till att vara av helobjektka­raktär.

Pichon menade att även en epilepsi av organisk karaktär förbätt­ras om man har en nöjaktig objektrelation. Det rör sig om hur obsessiva me­kanismer så att säga strukturerar tiden i rummet. Med en bristfäl­lig struktur tid-rum sker också ut­brotten. För­lusten av kontroll hand­lar om att tiden inte är integrerad i rum­met.

Man brukar säga att 'varje sak måste få ta sin tid'. Detta innebär att man i ett rumsperspektiv måste ta med i beräkningen den så kallade idea­la tiden/tidsåtgång­en ... det dynamiska formandet av erfarenhe­ten. För Pichon innebär patorytmí att tid och rum inte integreras. Och då uppstår utbrotten och 'frakturerna'. När det gäl­ler fobin, som fram­förallt handlar om en rummets pato­logi, så sker ingen utveck­ling av patoryt­min. Tid och rum är inte integrerade.

I Pichons uppfattning om epilepsins psykogenes vidgas innebör­den av det som kal­las epilepsi långt bortom det som neurolo­gerna beskri­ver som epilepsi - och detta nya är då 'epileptoidí' ("epileptoidía" på spanska). När han tog anamnes på en patient så var han även in­tresserad av vilka epileptoida ekvivalenter som fanns: Hur är det med sömnen? Går ve­derbörande person i sömnen? Skallrar hans tänder? Dreglar han? Är han mörkrädd? Allt detta hade stor betydelse för Pichon. Och det hade sin grund i hans uppfattning om patorytmí - nå­got som i sin tur betingades av hans kunskaper om epilepsi. Det vik­tigaste härvid är troligen att Pichon till uppfattningen om epilepsin lägger förlusten av den känslomässiga kontrollen.

Man måste komma ihåg att Pichon aldrig avlägsnade sig från det kliniska per­spektivet. Hans tänkande hade alltid något att göra med patologi. Psykisk sjukdom var alltid något aktuellt ... och detta hade att göra med hans verksamhet inom psy­kiatrin. Hos Pichon kom där­för all­tid det kliniska att vara närvarande i tänkandet ... det var nå­got att refe­rera till ... att hänvisa till ... liksom patorytmí vad gäller epilepsi ... där fanns schizofrenin ... fobierna. Han sökte hela tiden de ele­ment som låg bakom lust och lidande ... deras funktionssätt. Detta gjorde också att hans väg in på den psykoanalytiska filosofins fält såg annorlunda ut än andras".

XIV

"Bion exempelvis ... när man ser hans verk så är det kliniska långt borta. Hans fi­losofiska angreppssätt var mycket rikt och bidrog med mycket - men det var inte kliniskt. Han utgår från nykantianismen och börjar skapa sitt eget system. Det är dock fortfarande svårt att förstå att han i sina upptäckter inte lutar sig mer mot det kliniska".

Bions begrepp "link" är lika med det argentinsk-spanska ordet för "för­bindelse" (vínculo). Om man tar det mer korrekt ar­gentinsk-spanska or­det för "link" (ligar) innebär detta att "något är förenat med något an­nat" - och är i den meningen lika med "förbindelse" (vínculo). Det spanska ordet för "för­bindelse" an­vänds dock mer specifikt när det gäl­ler mänskliga relationer. Begreppet är mer adekvat i sammanhang som berör den emotionella sfären, exempel­vis "äktenskaplig förbindelse". Det argentinsk-spanska ordet för "link" kan här inte använ­das för att uttryc­ka ovannämnda "äkten­skaplig förbindelse". Orden har samma innebörd, men används i oli­ka samman­hang.

Pichon kunde med andra ord ha använt ordet "link" för det han beteck­nar med "för­bindelse" - men det skulle inte ha fört med sig den fulla be­tydelsen av "förbindelse". "Förbindelse" innebär något mer. Att skapa en förbindelse är att före­na sig med någon annan - men det gäller då endast mänskliga rela­tioner av affektiv karaktär.

"Att koppla ihop mig med drycken mate bär ju inte med sig så mycket af­fektivt. Det har inte speciellt mycket med känslor att göra i och med att det blir till en historia om att jag dricker mate. Eller om man har två bi­tar som sätts samman - det in­nehåller inte något av det affek­tiva som in­ryms i begreppet 'förbindelse'. För att kunna använda or­det 'link' måste man säga 'emotional link', 'affective link', 'sen­timental link'. Affektvär­lden måste alltså läggas till ordet 'link'. Om inte kan ej or­det 'link' an­vändas som liktydigt till det spanska ordet för 'förbin­delse'. 'Link' är alltför generellt. För oss har ordet 'förbindelse' att göra med den intima känslosfä­ren. 'Familjeförbindelse' är det ord som till sin karaktär ligger närmast hur 'förbin­delse' används.

Om man sätter Bions 'attack-on-linking' (att ej kunna lära av verklighe­ten) i rela­tion till förbindelse så är det inte så att förbindel­sen attackeras enligt Pichons sätt att se. Däremot kan man uttrycka det som att förbin­delsen inte berikas, utan att den ut­armas. Pichon skulle hellre ha talat i termer av 'berikas' respek­tive 'utarmas'. Ty för oss innebär objektrelatio­nen något per­manent. Den finns på alla nivåer ... från schizofreni etc. ... Freuds begrepp 'an-objetal' ... att det inte skulle finnas något objekt ... att det rör sig om en narcissism utan objekt - nej! Narcissis­men - patolo­gisk eller normal - är alltid av objektkaraktär. Termen 'förbindelse' handlar således om berikande eller utarm­ning av densamma. En förbin­delse kan inte existera utan att få näring. Får den inte det utarmas den och dör. Att tala om något slags 'fraktur' när det rör sig om förbindelsen är att använda sig av en fattig term. Antingen utarmas förbindelsen på grund av att den affektiva kvaliteten är alltför schizoid - och då är för­bindelsen konstant utarmad (den andre kan inte kän­na). Eller så finns det affekter, men den patologiska konflikten sliter på förbindel­sen

Uppfattningen har sina beröringspunkter med Winnicott. Denne berät­tar om att han vid ett tillfälle kände sig uppgiven på grund av att han kän­de att de ansträng­ningar han lade ner i arbetet med en patient var frukt­lösa. Men vid ett tillfälle note­rade han plötsligt att an­strängningarna inte hade varit förgäves. Patienten uttryck­te sig näm­ligen på följande sätt: 'Jag känner att jag inte känner'. Detta innebär ju att man ändå känner något - även om det är att man känner att man inte känner. För Pichon skulle ovanstående bära med sig in­nebörden att förbindelsen vore ut­armad ... att den finns där, men att den är så pass utarmad att det inte finns till­räcklig känslomässig överföring. Man kan ut­trycka det­ta förhållande i mer veten­skapliga termer och då i form av kvantitet ... man talar om mer eller mindre ... in­tensitet ... tillräckligt eller otillräck­ligt.

Att skapa en förbindelse innebär implicit att det också finns möjlighe­ter att lösgöra sig från den och då med innebörden att dra tillbaka den känslomässiga laddningen.

Förbindelsen förändras hela tiden. Och detta i så hög grad att Pichon alltid poäng­terade att den diagnos man kommer fram till vid det första intervjutillfället inte be­höver vara överensstäm­mande med den man sit­ter med efter det andra. Han me­nade att i allmänhet skilde de sig åt ... och egentligen är det inte möj­ligt att de skul­le kunna vara likadana, då ju förbindelsen är nå­got 'här-och-nu'. Förbindelsen är alltid om­formande - för och emot ... i såväl förfallet som vid ska­pandet. Den är dia­lektisk i ordets strikta bemärkelse ... omformande ... aldrig dissoci­erad i betydelsen 'skild från objektet' . För att kunna avskilja sig från objektet måste man lösgöra sig från förbindelsen. Att göra så är - i psy­koanalytisk mening - omöjligt. Individens historia tillåter inte det.

'Förbindelse" har i sig innebörden 'formbarhet' och 'förmåga till före­ning'. 'Rela­tion' har inte formbarhet och ej heller 'förmåga till förening'. Ska man använda ordet 'relation' måste man tala i termer av kvantitet - vilket inte är nödvändigt när man använder ordet 'förbindel­se'. Man måste tala om 'intensiv relation' ... eller 'svag relation'. Vidare måste man adjektivera 'relation'. Det är inte nödvändigt att i samma ut­sträckning adjektivera 'förbindel­se' . Det är detta som gör förbindelsebe­greppets rikedom ...förbindelsen är stadd i ständig rörelse ... i tid och rum.

Om man ska diskutera olika ord (vilka skulle kunna fungera samman­bindande uti­från den innebörd den spanska termen 'vínculo' har på svenska) måste man funde­ra över och jämföra dem i termer av vilket ord som är mest dynamiskt ... rikast till sitt innehåll ... mest precist - och detta satt i relation till affekter. Hur ser varje ords motsats ut"?

XV

"Den dialektiska spiralen föds som resultat av något som skedde i Rosa­rio år 1958. Såväl jag själv som min fru var med. Det rör sig om en kumulativ er­farenhet vilken äger rum vid universi­tetet i Rosario - 400 kilometer från Buenos Aires. Pichon beslutar sig här för att arbeta med en ny metodik - en kumulativ undervis­ningsmetod. Det är här han för första gången ritar spiralen - 'den upp-och nedvän­da konen' . Han pekar på att läroprocessen alltid är något som befinner sig i väx­ande ... att den innebär en sväng eller upprepning, men i form av en uppåtstigande rö­relse. Och den sluts aldrig. Detta är spiralbegreppet ... innebörden är att sväng­en aldrig sluts. Men det finns också ett stillastående. Då inträffar låsningen eller tillslutningen. Ett stillastående illus­treras genom att man talar om att något hejdas eller att det sker en cirkulär inneslutning.

När spiralbegreppet relateras till karaktärologi kommer det att beröra termer som 'rigiditet' och 'stereotypi' ... tankar om en slu­ten cirkel. Här uppenbarar sig också upprepningsmekanismerna. Därvid hejdas också läroprocessen. 'Att lära sig att lära' innebär i detta sammanhang att bryta en stereotypi ... och när detta sker framträder återigen spiralen. Be­greppet 'spiral' är värde­fullt som hjälpmedel för att förstå att kun­skapen är utan gräns ... och att psykisk hälsa är beroende av för­måga till lärande och att kunskapen berikas. Bion uttrycker detta förhållande som 'att lära av erfarenheten' ... vilket inte är långt från vad som sagts tidigare häro­van.

Susan Isaac var en psykoanalytiker som stod nära Melanie Klein. Hon har bland annat skrivit en liten skrift om läroproces­sen. Pichon kommer fram till sin uppfatt­ning genom kleinianerna. Men vad som händer är också att han kopplar detta med läro­process till karaktärsbegreppet. Och han gör det genom att peka på hur me­kanismer kan vara rigida och ste­reotypa. Därför säger han att försvarsmekanismer är försvarsmekanis­mer i den ut­sträckning som de är stereotypa mekanismer. De upphör att vara försvarsmekanismer - även om han ej explicit säger just så - alltef­tersom de mer och mer kan låta sig utsättas för permanenta föränd­ringar och därigenom också låter sig användas operativt i rätt ögonblick under lämpliga förhållanden. Detta implicerar att det alltid måste fin­nas en flexibilitet eller rör­lighet ... ett funge­rande som möjliggör att man alltid kan lära sig nytt. I arbetet med patienter handlar det om att visa på vad som händer och att demonstrera - som vore det ett fotografi man pekade på: 'Se hur du gör ... alltid likadant!' ... och att det därför inte heller kan ske framsteg. Pichons term för detta upprepningsbete­ende var stereotypi och rigiditet.

ECRO (begreppsligt, referentiellt och operativt schema) har med detta att göra. Pichon generar ett nytt begrepp - ett begrepp som varken finns hos någon psyko­analytiker eller pedagog - och detta begrepp är 'ackumulativt lärande'. Begreppet som sådant har sin upprinnelse i det som tidigare sagts om epilepsins patologi ... det har att göra med ackumulation eller ansamling. Epileptikern ackumulerar ... och ackumulerar ... och acku­mulerar ... och i ett visst givet ögonblick så ryms det inte mer och - boom! Det epi­leptiska anfallet uppträder. På samma sätt kan man tala om att ångest ackumuleras ... händelser ackumuleras ... och i ett givet ögonblick - boom!

Pichon använder begreppet 'ackumulation' för att beskriva läroproces­sen ... det är som om han skulle säga att 'i epilepsin ac­kumulerar man, men man utvecklar eller bearbetar ej det acku­mulerade". I spiralen acku­mulerar man, men alltid i uppåt­stigande form ... tills det projekt det hela handlar om omsatts i kunskap. Epilepti­kern ackumulerar och acku­mulerar, men arbe­tar ej i spiralform!

Detta formar alltså bakgrunden till varför Pichon använder ter­men 'ac­kumulation' ... den har att göra med hans erfarenheter i samband med epilepsi. När det gäller epileptikern handlar det dock egentligen mer om agglutination eller sammanklibbande än om ackumulation. Epileptikern är upptagen med att ackumu­lera, men det ackumulerade agglutineras.

Pichons spiral ackumulerar och dissocierar samtidigt ... detta sker hela tiden för att processen att ackumulera ska kunna fort­sätta. Det sker en ständig ackumulation och dissociering av kunskaper ... för att kunna fortsätta ... vilket inte epileptikern kan göra i och med att hos denne allt 'klibbar ihop' . Och när detta sker inträder ett konfusionellt tillstånd. Epileptikern har ju inte förmågan att dissociera ... men det epileptiska anfallet kan ses som ett sätt att dissociera. I och för sig sker hos epilepti­kern en ackumulation, men därefter saknas förmåga att i form av en läroprocess använda sig av det som ackumulerats. Och när epi­leptikern inte kan ackumulera 'bryter han ut mot andra' ... föro­lämpar etc ... och blir sedan förvånad över att andra männis­kor reagerar med ilska på det­ta.

Man kan således betrakta den uppåtstigande spiralen som en läroproces­sen tjä­nande process av ständig ackumulation och dis­sociering. Härur kommer de meto­der för operativt tänkande som man använder sig av i Argentina.

Någon talar om något ... och så delar man upp sig i grupper. Varje grupp har en ledare. Denne samordnar gruppens diskus­sioner om det sagda ... 'the speech' som personen lade fram. Man lägger ner tid - kanske en dag - på att diskutera detta 'speech' . Nästa steg blir att alla grupperna tillsammans diskute­rar. Och det här är Pichons metod! Först den som talar ... de som lyssnar ... något (emergenter) växer fram i grup­perna som konsekvens av det sagda ... en samordnare samordnar det som växer fram. Det som växt fram i varje grupp förs med till den stora samlingen ... varje samordnare tar fram de emergenter som växt fram i sina respektive grup­per och man börjar åter ar­beta med detta nya.

För Pichon sker inte läroprocessen genom innehållet i det talaren för fram, utan den sker genom grupperna. Talaren fungerar bara som sti­mulans ... någon som sätter igång läroprocessen. Det är inte vad någon säger ... det är inte så viktigt ... det som någon säger är viktigt som igångsättare. Det finns rika och potentiellt kreativa idéer, vilka möjliggör att det i grupperna växer fram nya emergenter ... och att dessa nya emer­genter sedan integreras i en avslutande fas. Detta utgör Pichons ackumu­lativa uppfattning.

Den tidigare omnämnda första användningen av spiralen skedde med studenter på universitetet i Rosario ... i en stor teater. Här ritade Pichon för första gången spira­len och höll en föreläsning. Därefter delade vi upp oss ... vi var cirka fyrtio stycken som hade åkt med till Rosario för att ar­beta med detta. Vi delade upp oss i grupper och arbetade med Pichons fö­reläsning i smågrup­per. Därefter återförenades vi med Pichon på tea­tern. Vi redovi­sade det som vuxit fram (emergenter) i grupperna och Pichon började åter att arbeta med detta material ... dessa emergenter.

Pichons metod rör den ackumulativa erfarenheten. Det hela utgår från en mer generell kunskap som ges till en åhörarskara. Det sker en uppdel­ning i grupper ... där arbetar man med och bear­betar det man lyssnat till ... en samordnare anteck­nar vilka nya emergenter som växer fram ... där­efter återförenas samtliga ... sam­ordnarna informerar om de emergenter som kommit upp ... den som talat inled­ningsvis bearbetar åter dessa emergenter. Om man så önskar kan man fortsätta med denna process en hel vecka. I regel lägger man dock ner ett veckoslut och inget mer.

I termer av läroprocess är det så att en grupp samlas för att dis­kutera något som någon bär med sig. Utifrån detta något sker gruppdiskussio­ner, vilka i sin tur ger upphov till emergenter, som i sin tur återigen bear­betas.

Använder man ordet 'språkrör', så kan man säga att gruppens samord­nare - såsom varande den som nedtecknar emergenterna - fungerar som språkrör för allt detta. Så gör man exempelvis inom mentalhälsoutbild­ningen vid 'Universidad Nacional de Pa­raná'. Jag är akademisk rådgi­vare vid det universitetet. Här finns en tvär­vetenskaplig utbildning ... i psykisk hälsa. Advoka­ter, sjuksköterskor, läkare, psyko­loger, sociologer, socionomer ... finns alla inom denna utbildning. Och man arbe­tar ... nå­gon håller en lektion ... och sedan skiljer man sig åt och arbetar i grup­per om tio personer. Man diskuterar från eftermiddagen fram till nästa dag ... man tar med sig de emergenter som vuxit fram och den som hållit i lektionen bearbetar des­sa. Detta är Pichons arbetssätt ... som arbetsme­tod är det hans viktigaste konstruk­tion.

En av de viktigaste aspekterna överhuvudtaget i det som kan ses som Pichons gär­ning är den psykosociala filosofin ... och den kan också ska­pa svårigheter för vissa att ta till sig. Det viktiga i Pichons filosofi är so­cialpsykologin ... hur använder man sig av det psykoanalytiska verktyget i det sociala ... och utifrån det so­ciala ... i förhållande till det sociala? Den psykoanalytiska aspek­ten finns där hela tiden, men väl bearbetad och aldrig skild från det samhälleliga och det psykosociala. Pichon lyfter psykoanaly­sen som arbets- och forskningsverktyg till att även omfatta och inkludera kontexten. Och till denna analys av kontexten har han lagt sin teori om lärande som betydelsefull grund samt att de­pressionen som den enda sjukdo­men ständigt finns närvarande i människans villkor".

XVI

"Om man sätter Pichon i relation till den systemiska teorin ... en sak är den syste­miska teori som finns inom psykologin - en an­nan den generella systemteorin. Des­sa två företeelser ska inte blandas ihop.

Hos Pichon finns till psyket hörande ekologiska aspekter samt den gene­rella systemteorin. Den systemiska psykologin är ideo­logiskt normativ ... innehavare av 'sanningen' om exempelvis hur en familj bör fungera ... den säger vad en far måste göra ... hur han bör vara.

Pichons uppfattning skulle vara mera i stil med att fadern måste få ska­pa sitt sätt ... sitt system. Han skulle använda sig av den generella systemteorin på så sätt att han skulle fråga sig vad det är som inverkar störande i faderns system.

'Vad är det som gör att denne man inte berikas i sin roll som far'? Han skulle inte ge några pekpinnar ... det enda han skulle kunna tänkas peka på vore sådant som har med situationen att göra - aldrig någon person.

'Vilken roll har den person som vi har framför oss? Hur många roller kan intas i familjen? Hur många av dessa framträder i överföringspro­cessen?' Det handlar alltså om rollbegreppet (vilket ursprungligen här­rör från G H Mead). I samtalet kan exempelvis följande fråga ställas: 'Varför talar du aldrig om din bror eller far etc?'

Den systemiska teorin däremot talar med personen ... får denne att sätta sig si eller så för att se ... ät på detta sätt! ... etc. Pichon-Riviere har inget med detta att göra. Hans teori är ingen systemisk teori ... däremot är det en teori som i sig inkluderar allmän systemteori - vilket är något annat!

Pichon-Rivieres teori - om man ser den som att den handlar om situatio­ner - är en teori om lärande ... den psykoanalytiska teorin om lärande. Och det är inte hans perspektiv egentligen utan Me­lanie Kleins. Ett av hennes första arbeten (1919) om behand­lingen av ett barn innehåller just en sådan vision om lärande. Pichon har emellertid - precis som jag när det gäller Pichon - på ett fritt sätt tagit över denna.

Pichon var i grund och botten psykoanalytiker ... mycket kunnig och so­fistikerad när det gäller psykoanalysens kliniska aspekter. Han lämnade aldrig detta, men gav det en ny form genom att inkludera det sociala. Han blev medveten om att ar­betet med di­van inte gav honom och hans kapacitet tillräckliga möjligheter att beri­ka sig kunskapsmässigt. Och vid en viss tidpunkt hamnar han i en kris av kun­skapskaraktär. Han hade nämligen något som Melanie Klein inte hade ... han hade en marx­istisk skolning ... liksom jag.

Annorlunda uttryckt kan man säga att Pichons perspektiv omfat­tade 'self, object, history and situation'. Just 'situation' var det som skilde ho­nom från Melanie Klein. Jag kunde inte heller nöja mig ... jag kan inte avlägsna mig från det sociala. Det finns alltid där och jag kan inte upphöra med att betrakta det sociala ... jag obser­verar utifrån ett psyko­analytiskt perspektiv i och med att det är vad jag lärt mig. Det är min professionella metod som psykoanalytiker. Jag har min psykoanalytiska 'training' ... enda sättet att logiskt uppnå en integration är genom kun­skap om det sociala ... och det sker genom psykoanalysen".

XVIII

"I Argentina är Pichons inflytande så pass stort att man inom medi­cinarutbildningen nu har gjort om psykiatrin till en subspe­cialitet inom området 'psykisk häl­sa'. Området 'psykisk hälsa' inom den utbildningen omfattar flera olika discipliner. Där finns folk från olika specialiteter ... sociologer, antropologer, psykolo­ger, socia­lassistenter ... och psykiatrin är där, som sagt, en sub­specialitet. Såväl första som andra året handlar det om medicin och psykisk hälsa; sista året om medicin och psykiatri.

En av Pichons ambitioner var att utifrån psykoanalysen söka för­stå hur hälsan i samhället kunde bevaras ... ett slags primärpre­vention. För ho­nom var detta av stor vikt. Om man söker förstå mer av vad begreppet 'operativ grupp' stod för i Pichons före­ställningsvärld ...han söker uppnå att det samhälle som han för­sökte påverka skulle berikas i ... ja, i det av­seende som jag be­nämner förmåga till reflexivt tänkande ... och att söka ställa ett handlingsinriktat tänkande i penetrationens tjänst. Men det handlar om att vid bearbetningen alltid komma åter till ett reflex­ivt tänkande ... konceptet bearbetning och handling ... att 'hur?' och 'varför?' är integ­rerade ... att det finns inget 'hur?' utan ett samtidigt återvändande till reflexionen - och till förmågan att tänka vidare.

Det pichonianska tänkandet efter Pichon handlar främst om Ar­gentina. Det är starkt i Argentina ... i Tucumanes ... i Patagonien på grund av att Pellegrini, som är pichonian, är provinsdirektör (director) inom mentalhälsan i San Luis ... en starkt markerad öppning åt det psykosocia­la finns i Buenos Aires och det beror på att där finns Ana Quiroga. Men i Mendoza har den syste­miska teorin eliminerat Pichons tänkande. Det amerikanska sys­temiska tänkandet är starkt där och i vis­sa andra provinser.

Den ortodoxa psykoanalysen, som använder sig av divan, och den grupp som Eche­goyen (nuvarande ordförande inom Interna­tionella Psykoanaly­tikersällskapet) bildade är en mer sluten grupp och inte öppen åt det psy­kosociala hållet. I APA är allt som har med socialpsykologi att göra som spetälska. Man accepterar den inte. Att visa på samhället och dess klasser tas inte väl upp i den psykoanalytiska världen.

I Spanien finns det lite av en öppning genom att Kesselman ver­kat där. Men i övrigt i den spansktalande världen så finns inte Pichon-Riviere.

I den anglosaxiska engelsktalande delen av världen existerar inte heller Pichon. Hur det är i Frankrike vet jag inte".

XIX

Angel Fiasché lämnade Argentina under andra hälften av sextiotalet. Först begav han sig till USA för att arbeta med ett socialpsykiatriskt uppdrag.

Angels målsättning har dock aldrig varit att emigrera från Ar­gentina för att bosätta sig i ett annat land för gott. Hans identitet har hela tiden varit argentinsk - vare sig han bott i USA eller i Sverige. Eller som han uttrycker det:

"Jag utvecklade aldrig en emigrant- 'förbindelse' vare sig till den svenska eller till den amerikanska kontexten. Och detta gjorde att jag aldrig lärde mig att tala nå­gon bra engelska - trots att jag var chef för den psykiatriska delen av den medi­cinska utbild­ningen i USA. Och orsa­ken till att jag inte lärde mig bättre engel­ska var att jag aldrig utveck­lade emigrantidentiteten. Vare sig i Sverige eller USA har min 'förbin­delse' varit av sådan karaktär. Istället har den hela tiden varit länkad till institutioner.

När det gäller Sverige så väcktes mitt intresse genom möjligheten att ut­veckla en psykoterapeutisk institution - och detta utgör min 'förbindelse' till Göteborgs Psy­koterapiinstitut. Min 'förbindelse' handlar alltså inte om Sverige.

När jag erbjöds att komma till Sverige fanns det emellertid också ett in­tresse för socialdemokratin. Ty såsom varande marxist - och desillusio­nerad vad gäller Sov­jet - var Sverige den möjlighet som var närmast inom räckhåll. Jag var intresserad av att lära känna den svenska soci­alistiska verkligheten - dock inte såsom något att lära känna utifrån ett emigrantperspektiv, utan såsom något att upptäcka.

När jag kom hit hade jag en mycket stark socialpsykiatrisk identitet. Det var inte utan skäl jag var chef för den nationella mentalhälsan i Argenti­na. Detta område har alltid varit av stort intresse för mig. Efter att ha kommit hit blev jag intresserad av att skapa något som inte existerade i Göteborg. Den psykiatri som fanns var mycket gammalmodig ... det handlade om en gammal, stereotyp och oengagerad psykiatri. Psykiatrer­na hade knappast någon annan roll än att fungera som ett slags sjukhu­sets vakter.

Här finns motivet - och detta skapade 'förbindelsen' . Men den skapades till de ele­ver jag mötte - och mycket av detta hade att göra med de me­kanismer som verkade i situationen som sådan. Jag kom i konflikt med universitetsauktoriteterna och kunde bara verka en period på universite­tet. För att kunna stanna kvar i Sverige började jag arbeta på ett mental­sjukhus. Men på kväl­larna arbetade jag med dessa mina elever för att på så sätt sti­mulera och väcka intresset. Min 'förbindelse' kom alltså att for­mas tillsammans med och genom detta institut.

Den förbindelse som växte fram - den växte fram ur mig - var av familje­karaktär ... ty utan 'familjeband' kan man ej utveckla en institutionell 'förbindelse' . Det är inte möjligt att upprätthålla en institution utan 'familjeband' . Och det är fortfarande så att denna förbindelse hålls levande i och med att de som genomgår sin utbildning på Göteborgs Psy­koterapiinstitut hälsar på mig i Argentina efter examen och bor en må­nad hos mig. Vi lever till­sammans ... delar vardagen ... äter vid samma bord etc. Och eleverna diskuterar och kritiserar sina lärare - och alltid finns tendensen närvarande att manövrera för att ta sig in i kampen om makt. Och i den situationen fungerar jag som moderator.

Den psykoanalys med psykosociala förtecken som finns i Göte­borg är vik­tig ... Gö­teborg som en stad där den psykoanalytiska filosofin inlemmas i samhället och vardagslivet ... i sättet att re­sonera ... i tänkandet och re­flexionen. Men ursprunget till detta kommer inte endast från Pichon. Det handlar om oss som hjälpt till att sätta igång verksamheten i Göteborg ... vidare om Ar­minda Aberastury, Melanie Klein, Winnicott. Pichon och hans tänkande utgör dock den filosofiska essensen. När det gäller Pichons inflytande så utgörs den viktigaste emergenten i Göte­borg av den psykosociala filosofin. När det gäller Pichon-Riviere har det för mig varit viktigt att inte föreläsa eller hålla något se­minarium om ho­nom i och med att detta skulle innebära att kväva tänkandet ... något som Pichon uppfattade som en av de mer allvarliga patologierna. Det är viktigt att hålla tänkandet fritt. Därför har jag pratat om hans mer all­männa idéer ... det som jag uppfattar som viktigast ... vad jag genom be­arbetning kommit fram till är det viktigaste hos Pichon- Riviere. Att hål­la ett seminarium om Pichon-Riviere skulle vara något som strider mot hela hans sätt att arbeta".

Senast uppdaterad 090919