Intervju i “Primera Plana”

Av Enrique Pichon-Rivière

Nedanstående intervju med Pichon-Rivière gjordes i maj 1972 i den vid den tiden mycket populära tidskriften Primera Plana. Texten återfinns i El Pro­ceso Grupal. Framställningen inleds med 10 intervjufrågor som Pichon därefter ger ett samlat svar på.

1) De traditionella psykoanalytikerinstitutionernas elitism och hierarkier är en produkt av den liberala ideologin. Hur organiserar ni er mot bak­grund av att ni intagit en annorlunda inställning?

2) Den teori och teknik ni idag praktiserar – på vilket sätt skiljer den sig från den ni utövade såsom medlemmar i APA (Asociación Psicoanalítica Argentina)?

3) Vad har Ni för uppfattning om kampen inom kulturområdet? Hur hänger den samman med den samhäl­leliga kampen?

4) Hur skulle Ni karaktärisera denna kamp inom Ert specifika område?

5) Hur kan man synliggöra relationen mellan olika grupper som arbetar inom den psykiska hälsans fält? Vilka är skillnaderna dem emellan?

6) Hurdan ser relationen mellan dagens argentinska samhälle och ekonomi ut i förhållande till Er vetenskaps utveckling?

7) Hur inverkar de samhälleliga kriserna i den analytiska situationen?

8) Hur strukturerar ni relationen terapeut-patient?

9) Vilket är Ert hälso- och sjukdomskriterium?

10) På vilket sätt bidrar psykoanalysen till kampen för socialism?

20210217_115150.jpg

Den kamp som sker inom kulturens område - en ideologisk kamp – skrivs in i klasskam­pens yttringar i den mån ett revolutionärt dialekt­iskt tänkande uppstår, vilket ifrågasätter modellerna för tän­kandet. Till dags dato har dock dessa modeller varit dominerade av en formell och dissocierande logik. De nya kunskapsformerna tenderar att skapa en helhet av det som systematiskt gömts undan och fördunklats av den härskande ideologin, nämligen tänkande, känsla och handling.

Vad gäller mitt eget område speciellt märker jag denna pågående kamp genom en begynnande teoretisk revolution; en revolution som karaktäriseras av hur man närmar sig problematiken om förhållandet mellan socio-ekonomisk struktur och det psykiska livet, utforskandet av hur ideologierna inverkar i det omedvetna, i socialisationspro­cesserna. Jag talar om en begynnande revolution därför att det fram tills nu handlar om att försöka få syn på problemet utifrån adek­vata förutsättningar; att Socialpsykologin är en disciplin som befinner sig i en konstruktionsprocess.

Den största bristen inom det psykologiska verksamhet­sområdet – eller där den dominerande ideologin har störst inflytande – kan noteras när det gäller kriterierna för hälsa och sjukdom.

Vad beträffar den terapeutiska praktiken – hur kan den vara revolutionär? Vad beträffar den terapeutiska praktiken och om den kan vara revo­lutionär - för att be­svara den frågan vill jag hänvisa till det som är vår uppgift. Den består i att ta itu med och bearbeta den fruktan som skapar mot­stånd mot förändring. Genom att man gör detta bryts ett stereotypt och dissocierande mönster, vilket fungerar som bromsande faktor när det gäller att dra lärdom av verkligheten - annorlunda uttryckt utgör det disponerande punkt för sjukdomen. I det korrigerande arbetet gör individen (subjektet) ett kvalitativt språng varvid en operativ förbindelse av personlig karaktär etable­ras till en annan män­niska.

Om terapeuten (däremot) blandar samman “Uppgiften” med “Förarbetet” går han in i sjukdomsspelet och agerar detta. Terapeuten hamnar då i Förarbetet och träder på så sätt in i ett lögnaktigt förhåll­ningssätt till det som utgör Uppgiften - på grund av eget motstånd mot att “bli medveten” om “Projektet” och något som utgör ideologiska hinder för att gripa sig an med praxis.

Att gå in som “agent” i en korrigerande process innebär att arbeta med patienten och dennes närmaste grupp i syfte att via denna gemensamma uppgift instrumentera patienten och ge möjlighet att up­pnå en kritisk och operativ “läsning” av verkligheten. “Boten” handlar inte om passiv anpassning, ett urskillningslöst accepterande av normer och värderingar, utan om att nå en annan nivå bort från det avvikande beteendets (sjukdomens) implicita anklagelser och kritik för att med utgångspunkt häri etablera en ömsesidigt modifierande och dialektisk relation till omgivningen. Detta är det hälsokriterium vi an­vänder oss av.

Vad beträffar hur samhällskriser får en inverkan i den analytiska situ­ationen skulle jag vilja komma med en motfråga: Hur skulle de kunna und­vika att inverka? De finns närvarande vare sig te­rapeut och patient är medvetna därom eller ej.

Den sista frågan slutligen refererar till hur psykoanalysen kan bidra till att socialismen uppnås. Här skulle jag vilja peka på ett miss­förstånd som hotar att få vådliga konsekvenser: Om väl varje män­sklig handling är en politisk handling så görs inte en samhällsrevolu­tion med psy­ko­login som utgångspunkt.

Översättning: Sören Lander

PSYKOTERAPIMÄSSAN 6-7 oktober 2020. "El Francesito" - film om Pichon-Rivière.

Inledningsvis: På grund av Corona-pandemin och dess konsekvenser för större evenemang har Psykoterapimässan inställts. Osäkert när den kommer att hållas, men tanken är att filmen då ska kunna presenteras.

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

I denna dokumentär från 2017 tecknar regissören (likt en Sherlock Holmes) genom intervjuer och tillbakablickar bilden av den legendariska argentinske psykiatrikern, psykoanalytikern och socialpsykologen Enrique Pichon-Rivière (1907-1977). Han var en sannskyldig kulturell gränsöverskridare (psykoanalys, guaraní-kultur, fotboll, konst, tango, journalist etc) i det Argentina som från 1940-talet och framåt kom att utvecklas till ett av världens psykoanalytikertätaste länder (och där Pichon-Rivière var en av initiativtagarna och någon att fortfarande nästan obligatoriskt hänvisa till inom psykoanalytiska kretsar i Sydamerika).

Francesito.png

Filmen visas på Psykoterapimässan i Stockholm tisdagen den 6 oktober 2020. Den omfattar Pass 1 D och 2 D och sträcker sig från 11.10 och ca 2 timmar framåt.

En kort inledande bakgrund ges innan filmen och efteråt finns visst utrymme för frågor och diskussion.

Presentatör: Sören Lander, som är leg psykolog och leg psykoterapeut med gruppanalytisk inriktning. Han är idag pensionär, men fortfarande delvis verksam inom primärvård och företagshälsovård förutom att han sedan ca tjugo år tillbaka översätter spanskspråkig (främst argentinsk psykologisk litteratur). Han har även varit svensk representant på några kongresser om den argentinska (pichonianska) varianten av socialpsykologi i Sydeuropa och Sydamerika.

Enrique Pichon-Rivière var en av psykoanalysens pionjärer i Argentina och skapare av (den argentinska formen av) socialpsykologi.

………………………………………………………………………………………………….

Filmen lägger inte speciellt stor tonvikt på vad som teoretiskt kännetecknar Pichon-Rivière, utan mer på de miljöer och erfarenheter (främst från uppväxten) som haft ett formande inflytande på honom. Föräldrarna kom från södra Frankrike och emigrerar i början av 1900-talet till Argentina där de bosätter sig i norra delen av landet och kommer i nära kontakt med ursprungsbefolkningen (guaraní-indianerna och deras kultur).

Genom att Pichon-Rivières föräldrar är fransktalande lär han sig först franska, därefter guaraní (fadern hade på sina bomullsodlingar en förman som var guaraní-indian och denne lärde ut språket till Pichon) och först som tredje språk (!) spanska när han börjar skolan.

Vad brukade man kalla Er som barn? Sade man Enrique?

Min mor kallade mig ”Petit” … När man ibland frågade mig vad det betydde så blev översättningen (till spanska) ”Chiquito” (ungefär ”lillgrabben”).

Vad kallade Era vänner Er?

För mina vänner var jag alltid ”El Francesito” (den lille fransmannen).

Pichon konfronteras en del med guaraní-kulturen under sin uppväxt. Den kulturen präglas av en mytisk världsuppfattning med ett tänkande som huvudsakligen är av magisk karaktär. Det faktum att Pichons föräldrar hade sitt ursprung i sydfransk medelklassmiljö färgad av upplysningstänkande kommer tillsammans med förstnämnda förhållanden att inverka på honom - som ett möte mellan två sinsemellan mycket olika världar.

Ty på något sätt var han mycket bunden till det magiska tänkandet, ett tänkande typiskt för Guaraní-kulturen … som innefattar … vansinnet som en del av det vardagliga. Och på grund av detta utesluter han inte någon som är förvirrad från samhället … Jag tror att detta skapade en öppenhetens och omsorgens sensibilitet (röster från filmen).

Surrealismen intar en betydelsefull roll i Pichon-Rivières föreställningsvärld. I en ganska omfattande essä (från 1946) använder han sig av ”tillämpad psykoanalys” för att (likt en psykoanalys) tolka innehållet i boken ”Maldorors sånger”, skriven av den mystiske franske 1800-talspoeten Greve Lautréamont, vilken kan ses som föregångare och inspiratör till surrealismen. Detta tema avhandlas i en del av filmen.

Den franska poesin och litteraturen var mycket närvarande hos familjen Pichon. Rimbaud och Baudelaire framförallt är bland de första han närmar sig. Jag vet inte om detta intressen, denna böjelse, kom från … hans familjekultur … Och i detta behov av att förstå …stöter han sedan på ett verk som han ser som den moderna poesins ursprung, den moderna poesins fader … Isidoro Ducasse, som använde Greve Lautréamont som pseudonym (röster från filmen).

Pichon-Rivière är en av grundarna av APA (det argentinska psykoanalytikersällskapet) i början av 40-talet och till en början med stort inflytande. Han kommer dock gradvis att inta allt större distans till APA i takt med att det sociala (samhälle, relationer, institutioner och grupper) alltmer drar till sig hans intresse.

Trots sin i många stycken kritiska inställning till många av psykoanalysens begrepp avvisar dock inte Pichon-Rivière psykoanalysen som grund att stå på - men det är också i samband med att han under en viss period uppfattar att divanen "stänger in" patienten som han lyfter fram gruppen som behandlingsform. Gruppen har större möjligheter att komma fram till och avtäcka konflikterna. Den utgör en scen och så gör också vår inre värld. Vad Pichon-Rivière hävdar är att psyket är ett öppet system, som konstitueras via sina relationer. Den fråga han ställer sig när han närmar sig en patient och dennes problematik är: ”Vad är det vi måste analysera? Varifrån kommer det som händer i den inre världen och som manifesteras i överförings-förbindelsen - förbindelsen till analytikern”? Gradvis upptäcker han och får bekräftat familjens grund-läggande roll. Sett i Gestalttermer utgör då patienten ”förgrund eller figur” och familjen ”bakgrund eller fond”. Och när den scenen sätts i rörelse ser man att det inte bara finns närvarande en patient i kris utan även en grupp (dvs familjen). För Pichon-Rivière blir därför all psykologi social - därför att individen (subjektet) är social.

Så länge inte Pichon-Rivière sätter den analytiska referensramen ifråga kommer det inte till några större konflikter med kolleger. Men gradvis växer polemiken och det är också ett skäl till att han börjar arbeta på ett annat sätt ute i samhället (i filmen tas den här processen upp på ett originellt sätt). Pichon-Rivière har stöd från en yngre generation som passionerat tar till sig hans teorier. Kollegerna från den egna generationen ser däremot hans idéer som misstag och avvikelser från de psykoanalytiska principerna.

Pichon-Rivière var något av en enfant terrible, som gick sin egen väg i många sammanhang; tog initiativet till att sätta igång mycket, men lämnade det sedan ofta i händerna på andra. Detta är bland annat fallet med den skola i socialpsykologi han skapade i Buenos Aires (Primera Escuela Privada de Psicología Social Fundada por el Dr E. Pichon Rivière) och som nu drivs vidare av Ana Quiroga, som varit med i projektet från början.

Och det är kanske mest som socialpsykolog (med tydliga rötter i psykoanalysen) som han satt tydligast spår. Det handlar då om dels ovannämnda skola i socialpsykologi, dels om den gruppteknik (operativ grupp) han skapade. Detta koncept har gradvis spridits från Argentina ut över Sydamerika och vidare till främst Sydeuropa och med utlöpare i Schweiz och Sverige (Göteborgs Psykoterapi-Institut). Via återkommande kongresser i Europa och Sydamerika sker ett fortlöpande kunskapsutbyte med betoning på det ”pichonianska” tänkandet och tillämpningar av operativ grupp (nästa kongress är planerad att äga rum under hösten 2020 i Brasilien – om den nu kan bli av med tanke på den pandemi som går över världen idag).

Är då det ”pichonianska” tänkandet i realiteten en del av den argentinska psykoanalytiska rörelsen - som fick en sådan "boom" med början under 40- och 50-talet - eller rör det sig om ett tänkande som söker avgränsa sig och upprätta en gräns mot just denna rörelse? Argument för det sistnämnda skulle kunna vara de hos Pichon tydliga tendenserna att i takt med sin ändrade teoretiska inriktning även avlägsna sig från det psykoanalytiska språket för att istället använda sådana begrepp som "förbindelse", ”emergent”, "stereotypi", "dialektisk spiral", "gruppmoment" etc - något som kan ses som tecken på att han håller på att ta sig in på eller skapa ett nytt vetenskapligt område.

Ännu idag är en omläsning av hans texter omskakande. I dessa finns "mobiliserande" element som fortfarande några decennier efter hans död åstadkommer läroeffekter. Och visst kan man stundtals få en känsla av att det är först nu vid skiftet mellan det tjugonde och tjugoförsta århundrandet som samtiden har hunnit ifatt Pichon-Rivière i hans interdisciplinära tänkande, vilket i mycket kan beskrivas som en tendens till att låta interfererande kreativa aspekter uppstå i såväl teorin som praktiken (något som tycks ha skapat en viss olust och desorientering bland hans psykoanalytikerkolleger).

Och Pichon-Rivière rör sig, som sagt, inom flera områden samtidigt - psykiatri, psykoanalys, konst, tidningsskrivande etc. I viss mening kan man säga att Pichon-Rivière tillhör gruppen avantgardistiska intellektuella i Argentina från början av det förra seklet och framåt - med namn som Borges, Roberto Arlt, Cortázar etc. Delvis kan man se detta återspeglas i den heterogena blandning människor som firade Pichon-Rivières 70-årsdag 1977 (några veckor innan hans död). Här fanns psykiatrer, psykoanalytiker, psykodramatiker, psykologer, sportkommentatorer, historiker, antropologer, skådespelare, dramaturger, konstnärer, tangopoeter, musiker etc.

Filmen fyller en kunskapslucka när det gäller pionjärer inom psykoanalysen från det latinska språkområdet (en annan sådan pionär är ju Lacan, vilken var personlig vän med Pichon-Rivière som indirekt bidrog till att introducera Lacan i Latinamerika i mitten av 60-talet).

katedral.jpg

I filmen söker regissören Miguel Kohan mer eller mindre finna en ”metafor”, som fångar Pichon-Rivières fängslande personlighet och tänkande. I fullt medvetande om att ord inte skulle ha räckt till för detta ändamål återvänder Kohan till de platser och sammanhang, som sannolikt bidrog till att forma Pichon-Rivières unika sätt att närma sig såväl psykoanalys, psykiatri och psykisk hälsa som samhälle, kultur och vardagsliv.

Avslutningsvis: Ett par böcker på engelska har under den senaste 15-årsperioden kommit ut innehållande dels introduktioner av Pichon-Rivière, dels översättningar av vissa centrala texter.

Juan Tubert-Oklander & Reyna Hernández de Tubert: Operative Groups: The Latin-American Approach to Group Analysis.

Roberto Losso, Lea S. De Setton & David Scharff: The Linked Self in Psychoanalysis. The Pioneering Work of Enrique Pichon-Rivière.

Det finns en kort trailer på Youtube om filmen med engelsk undertext. Den ger en liten försmak av vad som väntar för den som önskar se filmen.

https://www.youtube.com/watch?v=BYiFQpOn0HE&t=15s

Människors reaktioner inför katastrofer. Kommentar avseende dagens "Corona"-situation. Utdrag från intervju med Pichon-Rivière.

Nedanstående utdrag från intervju med Pichon-Rivière 1976 rör människors beteenden i katastrof- eller katastrofliknande situationer. Det är nog inte alltför svårt att se paralleller till hur världen idag reagerar inför Corona-virusets spridning (där vi ännu inte - idag den 29 mars 2020 - vet var det hela kommer att sluta). Relevanta åtgärder ställs mot rykten (som idag har en tendens att spridas så oerhört mycket snabbare via sociala medier) och med konsekvenser för människors möjligheter att orientera i en ny och svårkontrollerad situation - vilket givetvis ger upphov till ångest.

Zito Lema: För någon tid sedan läste jag en text där Ni analy­serade mänskligt beteende vid katastrofer. Jag ställer mig frågan – associatio­nen är uppenbar – om Ni som barn var med om någon händelse av det slaget?

Pichon-Rivière: Det är bra att Ni kopplar samman väsentliga situationer från min barndom med mina intellektuella intres­sen. Jo, jag var med om översvämningssituationer, där jag aktivt hjälpte till att evakuera översvämningsoffren och där­efter även med att placera ut dem, hitta uppgifter åt dem och få dem att spela fotboll som ett konkret sätt att lindra spän­ningen. Det var min första riktiga erfarenhet av kollektiv panik.

Många år senare - under perioden från april 1966 till maj 1967 - pub­licerade jag en serie artiklar i en Buenos Aires-tid­ning (Primera Plana); det var utkast till en ”vardagslivets psykologi”. Och det var med just den titeln, som en bok in­nehållande allt jag skrivit om temat, gavs ut sena­re, 1970. Ana Pampliega de Quiroga, som jag mest direkt samarbetade med då, tog också aktiv del i den uppgiften. Nåväl, en av de texter Ni re­fererar till tar upp psykologiska reaktioner inför olyckor; man kan, som jag nämnde, säga att återigen bidrar en erfarenhet jag varit med om under mina första år med ma­terial till en undersökning. Mysteriet, det oförutsedda, har fångat mig, och jag försöker dechiffrera det med de ”va­pen” jag skaffat som vuxen.

selvasaga.jpg

Jag hävdar i den analysen att kärnan i den attityd, som den katastrof­drabbade individen (subjektet) intar, utgörs av förändringsmotstånd. Förändring är nödvändig för att kunna ”svara” på en ny situation som uppstått - i det här läget inte på grund av samhället utan naturen; och detta sagt utan att förneka det ansvar samhället i sin helhet - och fram­förallt de ansvariga - må ha för att genom strukturella medel (grävning av diken, muddring av floder etc) eller åtminstone effektiva varnings- eller preventionsåtgärder undvika detta slags kata­strofer.

Den drabbade individen (subjektet) gör motstånd på alla sätt på grund av rädsla för den förändring som är på gång. Alla slags manövrer för att förhala eller till och med förhindra att man måste överge eller lämna - alltså evakuera - den plats man bor på, kommer att tillgripas. Det är i det läget den olycksdrabbade bör betraktas som jämförbar med en psy­kiskt sjuk eftersom han eller hon framvisar samtliga en paranoi­kers ka­raktäristika och beteenden.

Nåväl, vid översvämningar, liksom vid alla andra olyckor, uppträder paniken under den andra fas jag benämt ”effekt-fas”. Panik utgör den viktigaste emergenten vid detta slags händelser i och med att den kan förorsaka större konsekven­ser och allvarligare skador än den ur­sprungshändelse ur vil­ken den växer fram.

Panikens typiska – och farliga – drag är dess förmåga att smitta, vilket (som vår vardag lär oss) orsakat oändligt myc­ket elände beroende på de reaktioner som då utlöses: tumult, blind flykt och också mord, våldtäk­ter och annat slags ohäm­mat våld.

För att karaktärisera ”panik” skulle man kunna säga att den utgörs av en komplex enhet vars grundläggande element är: fruktan, bestörtning, rådlöshet samt förlust av kontroll och orientering.

Brister och svårigheter när man samordnar. Vad säger en samordnare utöver det hon säger ... ?

I en liten skrift av Delly Beller och Marta Manigot, samordnare och handledare på Ana Quirogas socialpsykologiska institut, pekas på vissa företeelser som bör lyftas fram i ljuset vid såväl utbildning som handledning av gruppsamordnare. Nedanstående text utgör ett sammandrag.

Inledningsvis fäster författarna uppmärksamheten på att de i sin roll som utbildare och handledare ofta förvånas över vissa uppfattningar som rör samordnarfunktionen; uppfattningar som överskrider den teoretiska ramen och snarast tycks vara konsekvens av vissa – många gånger omedvetna – antaganden, men inte desto mindre mycket inverkande på samordnarens agerande. Självkritiskt ger de sig själva – som ansvariga utbildare och samordnare – en del av skulden för dessa föreställningars uppkomst och inlärning. Detta föranleder vidare reflektioner angående vad som lärs ut (utan att vara medveten därom) och vad som förmedlas (bortom varje intention). ”Hur medarbetar vi i uppkomsten av dessa föreställningar?”, är en fråga de två utbildarna ställer sig.

En viktig faktor tycks vara aspekten ”upprepning”. När en viss attityd och ett visst sätt att intervenera upprepas tillräckligt många gånger kommer det också att ge upphov till ett handlingsmönster, vilket – genom att härstamma från en figur (det vill säga handledaren/utbildaren) laddad med auktoritet – tenderar att införlivas som det riktiga. Detta upprepade beteende hos handledaren/samordnaren får också näring av vissa antaganden – merparten icke-explicita – som på ett omedvetet sätt förmedlas i vardagsarbetet. Det tycks röra sig om ”rollantaganden” och aspekter som inte är viktiga vad gäller rollen, men icke desto mindre upplevs som om de vore viktiga. Dessa antaganden såväl uppfångar som reproducerar stereotyper i samordnarhantverket. Härnedan kommer vissa av dessa stereotyper att tas upp till granskning.

Det första antagandet rör det obligatoriska i att hänvisa tillbaka till gruppen. ”Hur skulle man kunna se detta fenomen här i gruppen”?

När medlemmarna arbetar med ett tema som ligger nära grupperfarenheten (kommunikation, telé, roller) och ovanstående antagande är verksamt inom samordnaren, finns en frestelse att anta att allt som sägs nödvändigtvis måste relateras till gruppens ”här-och-nu”. Den här typen av intervention används ofta av samordnaren, som något bekvämt att ta till, när han ej vet hur att intervenera samtidigt som han känner sig pressad att göra en intervention.

Dessutom har detta beteende en kraftigt diskvalificerande effekt i och med att medlemmarna leds bort från den tanketråd man arbetar med. Inbjudan att vända blicken inåt mot gruppen själv i ögonblick när den på ett rimligt sätt arbetar med andra realiteter blir genom känsloanknytningen ibland till en frestelse svår att undvika för gruppmedlemmarna. Vid andra tillfällen kan effekten av en sådan intervention bli paralyserande. Om man som samordnare handlar på detta sätt begränsar man utvecklandet av möjliga innebörder och associationer i anslutning till temat och hämmar också kreativiteten. Och då befinner man sig i den absurda situationen att ett verktyg – interventionen – som tänks underlätta utvecklandet av gruppens potentiella förmåga istället omvandlas till något bromsande.

Vad som hittills sagts innebär dock inte ett ifrågasättande av möjligheterna att referera teman i gruppen till grupperfarenheter. Detta är många gånger mycket berikande i och med att de begrepp man arbetar med (specifikt vad gäller handledning och utbildning av samordnare) möjliggör förståelse av vissa situationer, som fungerar som hinder, alternativt att en delad upplevelse kan kasta ljus över vissa behandlade teman.

Det som ifrågasätts är det obligatoriska i att koppla alla teman till gruppskeendet och att blicken alltid fokuseras på gruppen själv.

Det andra antagandet rör föreställningen om att tal om yttre realiteter alltid skulle vara tecken på motstånd. ”Ni talar om det som händer utanför gruppen för att kunna fly från det som händer härinne”.

Om man fördjupar tankegången bakom detta antagande finner man att – förutom att gruppen fås att fokusera på sin egen verklighet – hänvisningar till situationer, exempel och erfarenheter, som har med yttervärlden att göra, diskvalificeras. Paradoxalt nog hävdas då också att framtida socialpsykologisk varseblivning bör inta distans till den omgivande verkligheten.

Samtidigt utpekar dessa interventioner det arbete medlemmarna utför som irrelevant med åtföljande känslor hos dessa av skuld och att ha gjort fel. Detta motsäger det som kännetecknar vårt sätt att öppna gruppen: ”… er uppgift består i att bearbeta lektionernas tema utifrån egna erfarenheter, kunskaper och upplevelser”.

I detta fall förefaller det troligt att ett annorlunda sätt att formulera interventionen också framkallar en annorlunda lärdom; en intervention konstruerad mer i stil med: ”Förutom de exempel ni ger skulle man också kunna fundera över vad som händer här i gruppen”. En sådan intervention utgör ett mer integrerande förslag i och med att den visar på ett värdesättande av vad gruppen är upptagen med samtidigt som ett nytt utforskningsperspektiv öppnas.

Det tredje antagandet kan formuleras som att tolkningen inte skulle utgöra endast en hypotes. ”Vad som i realiteten händer är att …”.

I definitionen av begreppet ”tolkning” ligger att en tolkning utgör en hypotes angående gruppskeendet. Hypotes har alltid att göra med ett antagande, aldrig med en visshet. Ibland sker dock interventionerna utifrån en position där samordnarens vision tenderar att framställas som den enda och oavvisbara sanningen. När man säger ”Vad som i realiteten händer är att …” ger man också sig själv rätten att säga att den egna tolkningen av verkligheten är den adekvata och att andra möjliga ”läsningar” av den är felaktiga.

När man föreslår ett särskilt sätt att förstå vad som sker i gruppen genom att peka ut något som betydelsefullt, antyder man också en viss inriktning i gruppens arbete. Ibland träffar interventionen rätt i kärnpunkten och öppnar nya vägar. Vid andra tillfällen saknas rätt timing eller brister interventionen betydligt i relevans. Det är ju inte alltid så att gruppens sätt att uttrycka motstånd är omedvetet. Ibland föreslår samordnaren en väg att följa i arbetet som knappast är adekvat i förhållande till gruppens behov. Som samordnare bör man varken blanda samman det verklighetsperspektiv, som ligger bakom ens sätt att ”interpunktera”, med verkligheten själv eller tro att allt värt att sägas om verkligheten därmed skulle ha varit sagt.

Ett fjärde antagande utgörs av föreställningen att ett gemensamt språk skulle vara något medfött.

Ibland kan man ta för givet att gruppmedlemmarna förstår vissa av de uttryck som härrör från psykologisk verksamhet (i stil med ett metaforiskt användande av ord, analogier eller tekniska termer). Vad som sker är att man inte längre märker att ord som för en själv som samordnare förefaller klara och meningsfulla är okända och tvetydiga för andra människor.

Ibland används analogier i övermått. Om till exempel någon refererar till en cystaoperation och man sedan som samordnare utan övergång associerar till cystaliknande aspekter i gruppen, så gör man en ”simultanöversättning” i vilken ”det existerande” snabbt ”mättas” med en enda innebörd. En kristallisering sker utifrån det godtyckliga valet av ett ord, något som förhindrar att ytterligare aspekter av ”det existerande” får möjlighet att utvecklas.

Samordnarens användning av ett tekniskt språk leder till underförstådda situationer (att läsa mellan raderna). Därigenom genereras missförståndet att det skulle finnas en gemensam ”kod” när en sådan ännu ej är för handen.

Vid andra tillfällen implicerar användningen av tekniska termer (såväl vad gäller samordnare som gruppmedlemmar) mer något i stil med ”lösenord” och ett tecken på tillhörighet än att termerna används instrumentellt som produkt av lärdomar och förståelse.

Med utgångspunkt i detta perspektiv är det viktigt att lägga ner ett reellt arbete på att konstruera en gemensam ”kod” varvid det öppnas vägar att förklara vissa begrepp så att dessa inte blir till tomma ord.

Detta antagande handlar om att samordnarens styrning skulle vara något som går på tvärs mot vart gruppmedlemmarna siktar. ”Jag funderar på om jag inte varit alltför styrande”. ”Jag hade ingen annan utväg än att … (ge en vink)”.

I detta antagande finns inrymt risken att samordnaren avstår från viktiga funktioner i rollen som ”medtänkare”; funktioner som har att göra med arbetsinriktning, klargörande av missförstådda utgångspunkter i samtalet för att istället fokusera på gruppens sätt att ”organisera sig” i grupparbetet.

Ibland kan man som samordnare uppleva sig som auktoritär och att man inskränker friheten när man gör interventioner som siktar på att underlätta ett lärande. Ofta kör grupper fast på vissa teman beroende på kunskapsbrister och att man därför försöker ”gissa sig fram”. Eller också tar man upp aspekter som tangerar temat, men förbiser de centrala idéerna. Eller så irrar man omkring en lång stund på grund av dålig begreppsförståelse. Men innebär det respekt för gruppen – som huvudrollsinnehavare – att låta ett missförstånd eller en missuppfattning kvarstå under kanske flera sessioner?

När samordnaren blir varse dessa frågor eller problem – och avstår från att intervenera undanhålls också gruppen de verktyg, som vore nödvändiga för att ett lärande skulle kunna ske. Samordnaren gynnar då ett irrande i blindo som är långt från att hjälpa gruppen bli mer självständig.

Paulo Freire menar att i undervisnings-lärande-processerna brukar två föreställningar – vanligtvis icke-explicita, men med stor verkan – vara i svang. Dessa består dels i att demokratiska metoder kopplas till brist på akademisk stringens, dels att akademisk stringens kopplas samman med auktoritära metoder. Freire tar avstånd från båda dessa föreställningar.

Hur mycket av detta bär samordnaren med sig? I det socialpsykologiska institutet finns mer oro för att ses som ”styrande” än att man skulle uppfattas som ”laissez-faire”. Det spöke som här dyker upp är despotismens med den påföljden att förebilder, förslag och behovet av modeller sammanblandas med tvång och påbud.

Det sjätte antagandet handlar om att människan endast skulle utgöras av det privata eller personliga. ”Medlemmarna i gruppen har svårt att ta fram det personliga"”

Medlemmarna i en grupp uttrycker och visar fram sig genom att manifestera en mångfald aspekter som har att göra med deras arbetslivserfarenheter, kunskaper, tankesätt, attityder i förhållande till olika problem, ideologier och värderingar.

Ibland uppfattas eller erkänns inte detta som del av ”det personliga”; istället reserverar man sådana omdömen för berättelser om sådant som rör det mer intima eller att man avslöjar personliga hemligheter (familjeproblem, sjukdomar, sexualitet m m).

Detta antagandes dominans får ofta samordnaren att pressa medlemmarna att komma med ”avslöjanden” i och med att de som inte respekterar denna ”ledstjärna” uppfattas som distanserade eller oengagerade.

Risken här utgörs av att gruppens diskurs glider iväg mot ett terapeutiskt ”som om” eller ett slags ”öppnade hjärtans brasa”. En känslomässig katarsis’ klimat, som ofta innebär att ”visa med kroppen”, är inte alltid relevant för gruppens syften. Dessutom kan det ofta implicera en nivå av ogrundat blottande, vilket kan vara såväl riskfyllt som generera onödiga komplikationer. Ett påtvingat avslöjande av hemligheter förvandlar lätt klimatet till att vara långt från något som ger lindring för att istället bli till något förföljande och något som såväl kan hindra integrationsprocessen som framkalla avhopp från gruppen.

Detta innebär dock inte att det inte skulle finnas utrymme för medlemmarna att ta fram personliga situationer – ibland framkallade av temat, ibland av händelser som inträffat i livet. Sådana avslöjanden bör dock vara produkter av personliga behov och beslut – aldrig av andras påtryckningar.

Det sjunde antagandet rör föreställningen om det obligatoriska i att lida för att kunna dra lärdom. ”Tack och lov kände de sorg!”.

Även om det är visst och sant att en viss dos smärta är ofrånkomlig i förändringssituationer – och framförallt om dessa är djupa och omskakande – så implicerar inte detta att lärande, växt och förändring endast skulle vara möjligt i sammanhang präglade av olust och lidande.

Det arbete, som sker i grupper, är som bekant stundtals besvärligt i och med att det är nödvändigt att ta sig igenom fantasier, möta konflikter och lösa upp motsättningar. Men att tänka och göra något ihop med andra tillsammans med utmaningen att lösa problematiska situationer är också lustfyllt och möjliggör möte med såväl förmågan att producera något som att få vara kreativ.

Ibland hyser man som samordnare misstro inför ögonblick av glädje och entusiasm i gruppen och har istället en tendens att uppfatta detta som uttryck för något maniskt med den påföljden att man anstränger sig för att gruppmedlemmarna ska omvandla dessa känslor till sin motsats.

Varför förbigås ofta den lust och glädje som finns i uppgiften? Får inte det arbete som läggs ned kring stereotyper, ångestformer och hinder en som samordnare att glömma bort att samtidigt dela glädjen över de framsteg som görs? Finns det inte en tendens att i interventionerna ha en dragning mot aspekter som rör olust och att anstränga sig?

Man bör som samordnare fråga sig om inte det myckna kämpandet med rädslor och förändringsmotstånd gör att man glömmer att det nya också utgör drivkraft, sporrar nyfikenhet och väcker önskningar.

Antagande 8: Detta antagande handlar om att man som samordnare borde lägga tyngdpunkten på interventioner – gjorde i integrerande syfte – som pekar på det gruppen förbiser eller ej går in på.

Emellertid kan detta antagande leda till vissa konsekvenser:

- föreställningar hos samordnaren att gruppens medlemmar ständigt tenderar att egentligen göra något annat än vad de är sysselsatta med; om de arbetar med exempelvis förbindelserna pekar samordnaren på den explicita uppgiften och om de å andra sidan fokuserar på denna visar samordnaren på aspekter som har med interaktionen att göra;

- att gruppens verksamhet bör uppfylla samordnarens önskningar;

- att samordnaren är omöjlig att tillfredsställa med påföljden att dennes förbindelse till gruppen kommer att färgas av krav.

Ett sådant sätt att arbeta framkallar otillfredsställelse, upplösning av strukturer samt desorientering hos gruppmedlemmarna avseende vad de ska göra; istället för att ha en integrerande effekt framkallas motsatsen. Ofta när medlemmarna arbetar med en motsättnings ena sida söker samordnaren få även den andra sidan av motsättningen att framträda. Självklart kan detta vara ett sätt att intervenera, men det är viktigt att det inte sker på ett automatiskt sätt, utan att man som samordnare respekterar och förstår den process som pågår med utgångspunkt i motsättningens manifesta sida.

Ofta bör samordnaren intervenera i syfte att bryta upp strukturer. Att strukturera och att bryta upp strukturer utgör två dialektiska moment i samma process; att på nytt strukturera är som moment lika viktigt som motsatsen. Härvid utgörs samordnarens funktion av att vara en följeslagare, som hjälper till att hitta en tråd i det som ej hänger samman för att återintegrera detta i gruppskeendet i syfte att göra arbetet rikare och mer komplext.

Antagande 9: Detta antagande rör insight som konsekvens av överdriven respekt (i förhållande till samordnaren eller handledaren). ”Efter mycken möda uppnådde de insight”.

Ögonblick av ”att bli varse något” eller självkännedomsprocessen, genom vilken gruppmedlemmarna förstår någon försvårande aspekt av sitt fungerande, utgör en viktig förändringsindikator för samordnaren. Således är detta något värdefullt för en som samordnare.

Man bör dock vara uppmärksam på frestelsen att tro att insight alltid skulle vara för handen när deltagarna slutligen säger eller gör något man som samordnare tänker att de bör säga eller göra; med andra ord när gruppmedlemmarnas ”läsning” av situationen sammanfaller med den man som samordnare själv gör.

Risken här utgörs av att man kan tro det rör sig om insight när det egentligen handlar om konsekvensen av överdriven respekt, det vill säga respekt i förhållande till samordnaren eller handledaren.

Antagande 10: Detta antagande handlar om föreställningen att det till sist alltid finns ett ”happy end”. ”Efter en besvärlig process kunde han/hon slutligen få syn på sina hinder och modifiera sin roll i gruppen”.

En mer specifik variant av föregående antagande består i den trovärdighet man kan tillskriva de förändringar som sker ”i sista ögonblicket” hos en medlem eller gruppen som helhet.

För det mesta rör sig dessa förändringar om ytliga modifieringar. Det handlar om sannskyldiga anpassningsbeteenden (av karaktären ”överdriven respekt”), som mer än att vara en verklig omvandling är produkt av den process som uppstår mot slutet av året, när ögonblicket för utvärdering nalkas och det finns en oro för att ej få fortsätta (här handlar det specifikt om utbildningssituationen på det socialpsykologiska institutet).

Samordnaren (offer för sin egen narcissism, sin önskan om att ha en bra grupp och att känna sig som en duktig yrkesutövare) kan låta sig luras att tro att denna plötsliga metamorfos är frukten av det egna verkningsfulla hanterandet av gruppen.

Man ser ofta att när pressen ej längre är aktuell så framträder åter de aspekter som ej lösts upp.

Bland de slutsatser som kan dras utifrån ovanstående resonemang om ”antaganden” utgörs en av behovet att hela tiden reflektera över den egna praktiken i och med att dessa antaganden inverkar på ett omedvetet sätt. Som samordnare leder man gruppen utan att vara medveten om dem och de utgör sannskyldiga ”blinda fläckar”; alltså erfarenheter som man ej varseblir och ej heller är medveten om att man ej varseblir.

För att undvika detta är det i handledningssituationer av grundläggande vikt att analysera de konkreta former samordnarens interventioner antar. Härigenom blir det också möjligt att förstå hur de omedvetna antaganden, som arbetar inom en, ser ut. På så sätt genomför man också det Pichon-Rivière uttryckte som en av den operativa gruppens grundläggande uppgifter – att vara inne i en ständig analys av ideologierna. Ofta misstolkas detta och man tror att analysen inte sträcker sig längre än till att betrakta den inställning man har eller till att göra sina (ideologiska) övertygelser explicita. När man utforskar de antaganden, som ligger under ens agerande, blir man ofta förvånad över aspekter som man annars aldrig skulle känt igen hos sig själv, men som man ändå på ett okritiskt sätt införlivat med sig själv som genom något slags hypnos.

Naturligtvis är det omöjligt för samordnaren att i sin helhet omfatta alla fenomen som äger rum i en gruppkontext. För övrigt noterar speciella ”språkrör” den mängd ”data” som ackumuleras i gruppen och vissa speciella emergenter lyfts fram; en situationsbetingad ”interpunktion” sker således därigenom. Och detta skeende eller dessa handlingar inverkar. De utgör just den ”farkost” av antaganden och uppfattningar, vilka har lika stor kraft eller större än teorins explicita aspekter. Dessa ”operationers” upprepningar formar ett slags ”sökare” (jmfr kamera och den mekanism som hjälper till att sikta mot motivet) genom vilket samordnaren betraktar och dessutom lär ut hur man ska betrakta. ”Interpunkteringen” som görs är inte bara innehållsligt viktig. Även sättet att ”interpunktera” är viktigt genom att här framvisas en modell för hur att ”interpunktera”. Gruppmedlemmarna identifierar sig med samordnarens sätt att betrakta och detta sätt att intervenera kommer att forma ett sätt att lära sig att lära.

Det vore motsägande att inte inkludera sig själv som samordnare (eller handledare) i det som sagts härovan; eller att ej se att detta också är en produkt av ett speciellt sätt att betrakta och av en ”sökare” (se ovan) som införlivats. Man måste erkänna att det inte finns någon ”icke-plats” att betrakta från. Följaktligen är det alltid av vikt att man frågar sig själv varifrån man betraktar. Det blir till hjälp för att göra den egna vissheten mer relativ, acceptera andras synvinklar och att tänka med andra.

Ursprungstextens titel lyder: Vicios y tropiezos en el ejercicio de la coordinacion. Qué dice un coordinador además de lo que dice …?


Sammandraget är gjort av Sören Lander.

Fattigdomens psykopatologi

Av Angel Fiasché

Översättarens kommentar: Psykiatern och psykoanalytikern Angel Fiasché tillhörde kretsen omkring Pichon-Rivière och har förmedlat vidare sina erfarenheter till bland annat Göteborgs Psykoterapiinstitut (GPI) som han och hans fru, psykoanalytikern Dora Fiasché, bidrog till att starta i mitten av 70-talet. För att läsa mer om hur detta gick till kan man bland annat gå till psykoanalytikern Jurgen Reeders bok ”Psykoanalys i välfärdsstaten”. Jag citerar också från GPI:s hemsida :

”Angel Fiasché startade tillsammans med en grupp psykologistuderande (CMH-gruppen) den kliniska verksamheten vid Psykologiska institutionen, Göteborgs universitet, vilken kom att bli föregångaren till Göteborgs Psykoterapi Institut. Argentinsk psykoanalys har internationellt och främst i den latinska världen utvecklat och radikaliserat väsentliga delar av den psykoanalytiska teorin och praktiken. Den kännetecknas kanske främst av sin förmåga att vidareutveckla och sammanfatta tidigare tankegångar på ett fritt och odogmatiskt sätt och av ett socialt och politiskt engagemang” (www.gpsi.se).

Den text som här presenteras utgör introduktionskapitlet i en bok som gavs ut för några år sedan i den spansktalande världen. Boken heter ”Hacia una psicopatología de la pobreza” (Mot en fattigdomens psykopatologi) och är skriven av Angel Fiasché.

1. Introduktion

Ideologi. Psykiatri i allmänhet och psykiatriskt sjukhus i synnerhet. Dr Enrique Pichon Rivières Maestros. Psykoanalysens kulturalistiska fokus. Kulturens psykopatologi. Fattigdomens kultur.

Den konservativa ideologin utgör den kraft som bromsar och försenar en förändringsprocess i det institutionella skeendets själva strukturella bas. I detta fall har frågan att göra med psykiatrin i allmänhet och speciellt då mentalsjukhuset.

I den argentinska psykiatrins historia utgjorde Dr Pichon-Rivière kamp-paradigmet mot denna paralyserande strömning. Han tvingades kämpa mot antagonister på alla fronter och man kan förmoda att kampen bör ha varit ganska intensiv. Under alla sina faser kvarlämnade han dock ett ”sediment” av lärjungar.

Själv tillhör jag gruppen lärjungar från den första epoken. På grund av att jag 1967 for till USA under några år deltog jag inte i den sista. Därigenom var jag inte med under hans sjukdomsperiod och det som senare skedde i samband med hans Escuela de Psiquiatría Social tillsammans med Ana Quiroga. I min utbildning i psykoanalytisk psykiatri har emellertid hans sätt att tänka – förankrat i det kliniska och detta i sin tur i hans psykologiska teorier – varit av stor betydelse.

Pichon Rivières kunskapskällor

De första texter E. Pichon-Rivière skrev handlade om libidoteorin och då speciellt relaterat till schizofreni och epilepsi. Dessa texter hängde samman med den undervisning han fick av Angel Garma (spansk psykoanalytiker som tillsammans med bl a Pichon-Rivière var med om att skapa det argentinska psykoanalytikersällskapet/övers anm). Jag tror inte det är allom bekant att Garma var såväl hans psykoanalytiker som lärare under utbildningstiden.

I sina senare arbeten närmade han sig den amerikanska traditionen och man skulle kunna säga att han var den förste psykoanalytiker i Latinamerika att göra så. Denna inriktning kom att uttryckas i ett arbete om dermatologi. Här fortsätter han i Felix Deutschs (en forskare inom Bostontraditionen) fotspår. Wilhelm Stekel var ytterligare en teoretiker han respekterade och intresserade sig för. Denne hade dock knappast någon prestige i argentinska psykoanalytiska kretsar. En utomordentlig bok av Stekel – ”Brev till en mor” - spreds mycket under den här perioden. I den ger han värdefulla råd till mödrar. Men vad som inte är så känt är att han också efterlämnade en produktion på mer än femton band om klinisk psykoanalys omfattande ett mycket brett spektrum inom psykopatologin. Beklagligt nog skedde en brytning med Freud. Stekel marginaliserades och tog efter många år sitt eget liv. I vilket fall som helst drog Pichon-Rivière god nytta av Stekels kunskaper.

Clifford Scott var en annan teoretiker – också lite känd – som Pichon värderade mycket högt. Denne psykoanalytiker, som bodde i Canada, utvecklade konceptet om två områden i vilka konflikten äger rum. Detta koncept öppnade sedan vägen för Pichon att tänka tanken om att lägga till ett tredje område. Härur föddes de berömda tre områdena.

I Schilder, stor kliniker och dessutom neurolog, kan vi också finna en markant överensstämmelse med Pichon-Rivières psykoanalytiska psykiatriska ståndpunkt. Även Pichon innehade ju en ganska fullständig neurologisk utbildning. Därför sade Pichon att "Paul Schilder var min lärare inom det kliniska, inte i psykoanalys".

Det var lärdomarna från Freud och Melanie Klein som möjliggjorde för honom att förstå och integrera psykoanalysen. Pichon och hans hustru, Arminda Aberastury, introducerade Melanie Klein i Argentina. Arminda var psykopedagog och blev barnpsykoanalysens pionjär i såväl Argentina som resten av Latinamerika.

Man bör lägga märke till att den kleinianska teorin och tekniken från början hölls på en strikt vetenskaplig nivå. Efter de första decennierna började dock ett förvrängt kleinianskt tänkande att tillämpas i vårt land, vilket ledde till en ideologisering och fundamentalistisk attityd, som var accepterad av vare sig Klein eller hennes grupp. Britterna kände inte till termen "kleiniansk"; de hade heller ingen aning om att "kleinianismen" var så dominerande i vårt land. När så Melanie Klein vid ett tillfälle fick reda på vilken inriktning psykoanalysen i Argentina hade, sa hon: "Jag är ingen rörelse. Jag är psykoanalytiker. Jag gör mina erfarenheter och jag undervisar".

Det fanns ett mer djupliggande motiv till varför Pichon introducerade Melanie Klein: hon hade aldrig lämnat aldrig psykosens område. Följaktligen utgjorde den engelsk-österrikiska psykoanalytikerns teorier det enda svar (något som erkänts i hela England) Pichon kunde hitta för att komma vidare inom psykosens område. Vid mer än ett tillfälle har jag haft tillfälle att höra erkända psykoanalytiker inom den brittiska traditionen, som Winnicott och Guntrip, hävda att den grupp, som arbetade med utgångspunkt i Melanie Kleins forskning, var den enda psykoanalytiska inriktningen med intresse för forskning om psykosen.

Vi bör alltså ha klart för oss att dessa maestros teorier ursprungligen utövade en mycket viktig påverkan när det gäller Enrique Pichon Rivières utbildning och kreativitet; härvid såväl återskapades som berikades deras koncept. Man bör inte glömma bort de maestros som maestron själv hade.

Psykoanalysens kulturalistiska inriktning

E. Pichon-Rivière var uppenbarligen en kulturalist, något som till hälften var fördolt på grund av behovet att samexistera i en argentinsk psykoanalytisk institutionell miljö, som var markant antinordamerikansk. Han var en varm beundrare av Sullivan och introducerade såväl Erich Fromm som Frida von Reichman. Härigenom blev han - utan att därför framställa sig som sådan - Argentinas förste kulturalistiske psykoanalytiker.

När jag således började ägna mig åt fattigdomens psykopatologi tänkte jag att om Pichon-Rivière levt längre och tagit del av observationerna kring "kåkstädernas" tillväxt, förståelsen av de pojkar som ”vid fem års ålders är vuxna” samt många andra fenomen genererade av det samhälleliga sönderfallet, så skulle han utan tvivel ha kommit med mycket värdefulla bidrag till psykiatri och socialpsykologi vad gäller dessa fenomens konceptualisering.

I enlighet med denna tankegång söker jag skissartat formulera frågeställningen om en psykopatologi utifrån kulturen. Det innebär att förstå och förklara på vilket sätt kulturen spelar en viktig roll i de psykopatologiska mekanismer vi disponerar i vårt inre och som vi ofta inte kan avstå ifrån utan att hamna i en ”kontrakultur”. Och detta är något som skulle implicera att bryta en institutionell referensram (vilken har med anpassningsprocessen att göra) med påföljande risker för såväl ens inre värld som för ens förståelse av det som kommer från den yttre världen

Motkulturen har två aspekter och dess farlighet kan i grunden sökas här. Den ena aspekten utgörs av den kreativa processen, annorlunda uttryckt omvandlingens process. Piaget sammanfattade detta som att människan modifierar världen och världen modifierar människan. Bakom förändringsprocessen finns med andra ord - som ”motor” - en konstant kontrakulturell omvandling. Men genom motkulturen och vad den syftar till (och här kommer den andra aspekten in) finns också möjligheten att komma in i en process av förfall och marginalisering. Vägarna kan med andra ord vara mycket såväl fruktbara som självdestruktiva i sina två ”potentialiteter”. I sin tur medför detta att det ibland inte är så lätt att bli klar över om det handlar om att röra sig mot kreativiteten eller mot en självdestruktiv marginalisering.

När vi således möter en tonåring - eftersom det vanligtvis är tonåringar som i vardagen iscensätter den motkulturella omvandlingen - kan vi inte vara säkra på huruvida denne blir till förändringsagent eller ej; om han besitter de nödvändiga skyddsmekanismer som krävs för att ej hamna i inre eller yttre destruktivitet. Detta är ett element som är värdefullt för oss vid behandling av psykopati.

Ty det nödvändigt att inse att tonåringen går in på handlingens område; att han börjar forma exo-gruppen - som är hans tillhörighetsgrupp - och att detta implicerar att uppleva horisontalitet, vilket föräldrar inte kan ge, men väl jämnåriga. Det är här motkulturen sätts på spel i varje grupp.

Tonåringen är en central drivkraft i samhällsomvandlingen. Detta är dock beroende av hans ”strävans” inriktning och inte dess innehåll; huruvida den riktas mot kreativitet eller destruktivitet. Vårt arbete består i att analysera den riktning han ”strävar” mot. I sådan mening kan utvecklingen implicit bära med sig risken för den stora sjukdomen.

Denna situation hjälper oss att förstå att man ej kan betrakta psykopatologi ideologiskt; vi bör inte försöka få fram våra förslag, utan snarare vara ”beskyddare” av tonåringarnas egna ”strävanden” för att härigenom undvika att de hamnar i sjukdom.

Hur göra för att inte bromsa? Hur göra för att inte undvika eller begränsa de motkulturella ”strävandena” och ändå se till att tonåringen inte hamnar inom det självdestruktivas område?

Vi bör med andra ord inse att som en självfallen följd av de kliniska omständigheterna – vilka utgörs av det terapeutiska utövandet – bör vi främja sådant som är psykiskt sunt hos tonåringen; men också förstå vilka riskerna är för att hamna i ett sjukdomstillstånd.

Detta slags fokus – med utgångspunkt i kulturen – på psykopatologin betonar återigen vikten av att barnets pedagogiska process inte endast äger rum inom den institutionella läroprocessens ram, utan att det också hela tiden ges möjligheter till ”inpassning” och deltagande i grupp, som i sin tur är relaterat till erfarenheter från den egna närmiljön vare sig det handlar om gatuerfarenheter eller med jämnåriga etc; vidare att barnet får tillgång till moment som relateras till den information som kommer från samhällskommunikationens medier, TV, press etc – situationer som dock inte alltid metaboliseras på ett adekvat sätt. Tonåringen bör alltså leva utifrån sina egna erfarenheter och med vardagskunskapen som kulturell bas.

Vad beträffar skolan har man nu under några decennier framfört åsikter som går isär.

Vi har alla mottagit kulturen från den institutionella ram som skolan är; därifrån kommer ”förslag” som är mycket värdefulla för läroprocessen. Men det hävdas också att man borde sluta med skolor i och med att barnet har sin egen läropotential som utvecklas i vardagslivet samt att denna förmåga till lärande permanent begränsas genom de institutionella scheman som åläggs barnet.

Om man söker hitta ett motsatt system kan man säkert lägga fram intressanta förslag i stil med detta sistnämnda; utan tvivel kan man säga att en institution är iatrogen ur många aspekter eftersom barnet får en lärarinna det inte själv valt eller tycker om; ingen kommer heller att bry sig om de överföringar som blir till interferenser i läroprocessen.

De teoretiska scheman, som vill ta bort skolan, kan vara mycket attraktiva, men det är också av fundamental vikt att beakta vilken typ av samhälle man vill införa en sådan modell i.

Jag tror exempelvis inte att den kan fungera i koloniala länder med hög andel analfabeter. Barnet från kåkstaden, som lever i en destruktiv miljö och får sin förmåga till lärande störd, tenderar att assimilera den omgivande förstörelsen; den internaliseras i destruktiva beteenden som omvandlas till självdestruktivitet. Här utgör skolan då en välstrukturerad organisation som tillförsäkrar barnet möjligheten att inkorporera kunskaper på ett metodiskt och styrt sätt; det får därigenom också tillgång till en mer differentierad etisk och estetisk miljö.

Teorin om att ta bort skolan skulle således kunna fungera i ett samhälle på hög socioekonomisk nivå (i vilket barnet kan tillförsäkras en god intellektuell och professionell utveckling) i och med att dagens skolsystem hos vissa psyken skulle kunna generera en broms för barnets fria föreställningsförmåga – drivkraft för kreativiteten - och därmed också för ett berikande av lärandet. Däremot tror jag inte att en sådan teori gäller för ett marginaliserat samhällsskikt som - förutom strukturell fattigdom genererad av sitt koloniala tillstånd - varit tvingad att genomleva en process av inre och yttre migration.

Här bör man notera att på denna ekonomiska och kulturella bristnivå skulle frånvaro av strukturerad utbildningsorganisation – skolan - innebära en utarmning av läroprocessen. Ty skolmodellens systematisering och stränghet gynnar processer som tenderar att kanalisera och konsolidera metodiskt tillägnande och metodisk bearbetning av kunskaperna. Utifrån ett sådant perspektiv blir det åter uppenbart att kriterierna för hälsa och sjukdom skiljer sig åt mellan olika samhällsklasser.

Ytterligare en aspekt härvidlag finner man i fattiga länder där yttre fattigdom återspeglas i individens inre fattigdom, vilken utgör dess konsekvens. Uppmuntran är nödvändig och oundgänglig; men när denna stimulans utgörs av plåtskjul, sopor, vattenbrist, fördärvad yttre miljö etc och där man befinner sig på misärens gräns blir också erfarenheterna utarmade och anti-estetiska, varvid möjligheterna att utveckla den nödvändiga inre organisationen skadas. I mer utvecklade samhällen däremot ges förutsättningar - beroende på en rik miljö av yttre stimuli - för att barnen ska få en god såväl psykomotorisk, perceptiv som sensoriell uppväxt, vilket tryggar deras intellektuella utveckling och också gör att de kan gå framåt på det socioekonomiska området.

Utifrån perspektivet fattigdomens patologi kan vi således se att fattigdomens kultur är den mest oskyddade och minst tänkta.

I enlighet med Pichon-Rivières schema om de tre områdena kan det anses som fastslaget att det centrala i en grundläggande hälsoutveckling är kroppen, psykomotorisk rörlighet, matsmältningsapparaten, utvecklande av inre kroppsligt välbefinnande - en hel rad element. När man ser gatubarnen - hur de rör sig och hanterar sina uppgifter - noterar man också att de har hela den schizoidí som är typisk för människor, vilka tvingats kväva sin känslomässiga utveckling till förmån för en brådmogen inlärning av överlevnadsstrategier. Barnets reaktion på att bli övergiven speglas mycket väl i en vacker gammal rysk film, "Mitt namn är Ivan" (Mi nombre es Ivan), som utspelas under andra världskriget. Den handlar om en sjuårig pojke, som blir fullständigt övergiven efter en bombning; han söker sig då till skyttegravarnas soldater och dör där som en stor hjälte.

I fattigdomens system händer samma sak. Strategier för att överleva övergivanden och brister av alla slag kan endast lösas genom att hantera dem så gott det går eller genom att inte känna dem. Och de faser man inte känner lever kvar med detta kännetecken; de är etapper som tenderar att undvika erfarandet av konflikter.

Ty det man förlorar är ett av de grundläggande elementen - betraktat som strukturell bas för psykisk hälsa - nämligen förmågan till symbolisering, skapande av metaforer, ”metaforisering” som under vissa villkor möjliggör sublimerande tendenser.

Även om dessa barn må gå i skolan kommer många av dem inte att uppnå metaforiskt tänkande på grund av att de inte kan lämna det konkret pragmatiska tänkande som kan vara mycket användbart för dem i kampen mot yttervärlden. Det är således inte möjligt för dem att njuta av kunskap motsvarande metaforens intellektuella nivå.

Ett mycket intressant exempel på detta utgörs av en argentinsk patient jag hade i USA. När han började berätta om sitt liv fick jag veta att han kunde José Hernández' bok om gauchon Martín Fierro utantill; allt han tänkte tog han därifrån. Den här patienten var född i ett mycket isolerat område - i en hydda vid Paranáflodens stränder (i provinsen Entre Rios). Hans mor hade fått elva barn med olika fäder. Från fem års ålder arbetade den här patienten; först i ett bageri för ett kilo bröd, sedan vid nio års ålder som "lilldräng" för mat och husrum.

Åren gick. Den här mannen flyttade till USA och blev framgångsrik. Hans barn studerade på universitet, men själv kunde han bara tala genom att upprepa Martín Fierros sentenser. Han kunde inte säga något som han själv tänkt och som kom från honom själv, utan allt kom från "den andre"; "den andre" som givetvis var Martín Fierro. Allt han uppnått i form av barn, ekonomisk framgång etc hjälpte honom bara att leva mycket gott materiellt, men inte att återvinna sitt eget psyke, sin egen identitet med dess existentiella innehåll i och med att den delen av hans ”jag” fanns i en del av psyket som helt identifierats och fusionerats med gauchon Martín Fierros ”jag” och psyke - en idealiserad gestalt med vilken han genomfört en massiv introjektiv identifikation varvid ett Idealjag konstituerats som representant för den frånvarande fader han aldrig lärt känna.

Således kan man se att fattigdomen genererar en typ av patologi som dagens psykopatologiinriktade vård inte når fram till i och med att denna inte kan urskilja de reella patologiska element som genereras av fattigdomen.

Jag säger inte att fattigdomen i sig själv skapar sjukdom - det är fattigdomens kultur som skapar sjukdom. Och än värre är, som sagt, den misärens kultur som är följd av dess grundläggande miljöelement: boendet, kåkstaden, analfabetismen, promiskuiteten och alkoholismen.

Man kan alltså hävda att fattigdomens psykopatologi inte kan ses i termer av hälso- och sjukdomskriterier utifrån det anpassningssystem som däremot fungerar i det borgerliga samhället. Jag anser således att dessa anpassningskriterier inte löser de negativa - i fattigdomen inneboende – element som omöjliggör att man fullt ut kan njuta av hälsa.

Winnicott var en stor försvarare av teorin om Jagets operativa omvandling - och detta i motsats till teorin om personlighetens anpassning (i sin överdrivna bemärkelse). Han relaterar den till den psykiska apparatens förmåga och den utvecklingsmöjlighet den inre världen har vid en sådan omvandling. Winnicott uppfattade psykoanalysens adaptiva teoretiska utformning - så som Hartmann rekommenderade den i Jagpsykologin - som ett auktoritärt antidialektiskt betingande system, vilket inte accepterar konflikten som grund för ett berikande.

Sammanfattningsvis utgör utforskandet av konfliktfyllda erfarenheter ett i grunden kreativt psykiskt fenomen. Men när individen lever marginaliserad - och utsatt för överlevnadsångest - är ett sådant medvetandegörande inte nåbart i och med att den i misär nedsänkta personen kommer att uppleva konflikten i ett tillstånd av våld som ofta kanaliseras i kriminalitet. I ett sådant fall kan ingen omvandling ske i och med att personen ifråga inte kan undvika att falla in i ett epileptoidt mönster.

Översättning: Sören Lander